BANSKÁ BYSTRICA. Dve vstupné brány do Banskej Bystrice zostanú aj naďalej v starom šate.
Tak, ako sa v blízkej budúcnosti nečrtá prestavba autobusovej stanice, ktorú obyvatelia v ankete označili za najväčšie Bystrické strašidlo, padli aj nádeje na revitalizáciu železničnej stanice.
Pritom ešte pred niekoľkými mesiacmi vyzerala obnova nádejne a v rámci projektu Moderná stanica počítali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aj s revitalizáciou bystrickej stanice.
Daniela Detersová z odboru komunikácie ŽSR potvrdila, že v súčasnosti sa s revitalizáciou nepočíta.
„ V rámci obchodnej verejnej súťaže na revitalizáciu stanice podal vlani návrh jeden účastník, spoločnosť PRIMA INVEST, s.r.o., Banská Bystrica. Návrh nebol pre železnice výhodný a revitalizačná komisia ho odmietla,“ dodala.
Postavená v roku 1951
Priestory stanice, ktorú postavili v roku 1951, neprešli za posledné desaťročia komplexnou rekonštrukciou.
Naposledy sa tu výraznejšie investovalo v rokoch 2000 až 2006 pri elektrifikácii trate.
Vtedy sa čiastočne obnovili nástupištia, podchody, hlasový a informačný systém, trolejové vedenie, železničný most ponad rieku Hron či niektoré koľaje.
Poslednou novinkou spred niekoľkých dní je otvorenie moderného zákazníckeho centra v priestoroch stanice, ktoré za 81-tisíc eur vybudovala Železničná spoločnosť Slovensko.
Podľa pôvodných úvah z projektu Moderná stanica sa v tomto čase mala uskutočniť komplexná revitalizácia stanice, ktorá ju mala zmeniť na moderný multifunkčný komplex.
Na pretrvávajúci problém s prestavbou ako železničnej , tak aj autobusovej stanice upozornil v rámci interpelácií aj mestský poslanec Milan Lichý. Pre mesto, ktoré sa chce profilovať ako centrum turistického ruchu, to podľa neho nie je dobrá vizitka.
„Domáci ani turisti sa v tomto priestore necítia bezpečne, veľké problémy sú aj s parkovaním. Nebyť obchodného centra a priľahlého parkoviska, pred železničnou stanicou by ľudia ani nemali kde parkovať,“ dodal.
Nehýbe sa ani autobusová stanica
Ešte väčším problémom je podľa neho roky rozostavaný skelet autobusovej stanice.
Hoci za posledné roky sa objavilo množstvo informácií, že prestavba je vďaka nádejnému investorovi na spadnutie, nič sa tu zatiaľ nemení. A podľa všetkého to tak v najbližšom čase aj ostane.
Ako v odpovedi na poslancovu interpeláciu konštatoval prednosta mestského úradu Miroslav Rybár, mesto síce eviduje záujem súkromného investora o prestavbu autobusovej stanice na terminál s obchodným centrom, začiatok práce sa však omeškáva: “Dôvodom sú prekážky na strane investora, čo mesto nevie ovplyvniť.“
Výstavba stanice sa zastavila v roku 1990 a odvtedy objekt neustále chátra.
Zatiaľ je malá nádej, že skelet autobusovej stanice strašiť prestane
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK