BANSKÁ BYSTRICA. Zvýšiť záujem Banskobystričanov o využívanie systému elektronických služieb mestského úradu iMesto nepomohla ani propagačná kampaň v podobe novembra ako mesiaca registrácie a motivácia prísľubom zaradenia do žrebovania o ceny.
Kým na konci októbra bolo v systéme zaregistrovaných 388 občanov a právnických osôb, v novembri sa ich počet zvýšil o 56. „S týmto číslom vedenie mesta nie je spokojné, no registrácia naďalej pokračuje a pokračuje aj rozširovanie služieb poskytovaných prostredníctvom iMesta,“ uviedla k tomu pre agentúru SITA hovorkyňa banskobystrického primátora Martina Kanisová.
Pripomenula, že mesto využilo na propagáciu systému iMesto svoju internetovú stránku, mestské periodikum Radničné noviny a tiež priame oslovovanie a registrovanie obyvateľov, ktoré boli v novembri možné nielen v klientskom centre mestského úradu, ale po dva dni aj na sídliskách Fončorda a Sásová. Každý, kto sa do systému zaregistroval, mal byť zaradený do žrebovania o rôzne ceny, napríklad permanentky na plaváreň či verejné korčuľovanie.
Výhercov nežrebovali pod stromčekom
Hoci na začiatku novembra mesto avizovalo, že žrebovanie sa uskutoční pri rozsvecovaní vianočného stromu na Námestí SNP 6. decembra, nestalo sa tak. „Keďže sa v stanovenej lehote nepodarilo získať písomný súhlas na spracovanie osobných údajov všetkých zúčastnených v tombole v zmysle platnej legislatívy, výhercovia boli vyžrebovaní za prítomnosti komisie v priestoroch mestského úradu a upovedomení budú prostredníctvom e-mailu. Zoznam výhercov, ktorí súhlas poskytnú, bude aj s cenami zverejnený prostredníctvom informačných kanálov mesta,“ vysvetľuje Kanisová.
Podľa prednostu banskobystrickej radnice Miroslava Rybára si musia občania na elektronické služby mesta a vybavovanie úradných záležitostí cez internet ešte zvyknúť tak, ako si zvykli na elektronické služby svojich bánk, takzvaný internetbanking. „Na tento model komunikácie budú v budúcnosti musieť prejsť všetky samosprávy a je len otázkou času, kedy bude pre našich obyvateľov takáto komunikácia samozrejmosťou. Som pyšný, že sme práve v Banskej Bystrici našli odvahu byť priekopníkmi elektronizácie samosprávy. V čase, keď iné mestá a obce budú ešte len robiť prvé krôčiky, náš systém už bude plne funkčný a k dispozícii obyvateľom mesta, aby im uľahčil život,“ vyjadril sa Rybár.
Rôzne druhy internetových služieb
Vybudovanie systému iMesto, ktorý je výsledkom projektu elektronizácie služieb mesta, stálo 1,8 milióna eur. V plnej prevádzke je od januára tohto roka a aktuálne umožňuje občanom aj podnikateľom využívať 36 elektronických služieb banskobystrického mestského úradu.
Môžu napríklad podať prostredníctvom internetu podnety na výrub stromov, žiadosti o vjazd do historickej časti mesta, podávať daňové priznania k dani z nehnuteľností, žiadať o vydanie kópie rodného listu, ohlasovať drobné stavby, podávať pripomienky k nedodržiavaniu cestovných poriadkov v mestskej doprave či žiadať o umiestnenie dieťaťa do materskej školy. Zároveň môžu priebežne sledovať stav vybavovania svojej záležitosti.