BANSKÁ BYSTRICA. Jedným z hlavným bodov posledného mestského zastupiteľstva boli aj dlhodobé výhrady časti obyvateľov voči systému vyberania parkovného v Banskej Bystrici. Ten je komplikovaný už preto, že ako medzičlánok medzi mestom a prevádzkovateľom parkovacích plôch – firmou EEI stojí ešte mestská firma MBB.
Poslanci prerokovali aj protest prokurátora, ktorý označil výber poplatkov v centre mesta cez súkromnú spoločnosť za nezákonný. Väčšina poslancov v zastupiteľstve sa napriek tomu stotožnila s právnym názorom mestského úradu a prijala VZN, ktorým potvrdila súčasnú výšku poplatkov . Primátora však poslanci zaviazali, aby prehodnotil možnosť vytvorenia priameho zmluvného vzťahu medzi EEI a mestom.
„V čase, keď boli využité prostriedky dozoru prokuratúry, spôsob výberu parkovného nebol v súlade so zákonom, keďže tretiu osobu nebolo možné poveriť vyberaním parkovného na území mesta. V súčasnosti sa právna úprava zmenila, musím sa preto dôsledne oboznámiť s VZN a zvážiť, či je v súlade so zákonom. Podľa toho rozhodnem, “ konštatoval prokurátor Okresnej prokuratúry.
Upozornil tiež, že ak chce mesto vyberať parkovné podľa zákona, musí zastupiteľstvo schváliť zmluvu medzi mestom a poverenou osobou.
Navrhli zrušiť oba medzičlánky
S otvoreným listom sa na poslancov obrátili aj predstavitelia SaS Miroslav Ivan a Rado Sloboda, podľa ktorých doteraz nie je jasné, ako presne fungujú zmluvné vzťahy medzi jednotlivými článkami, či toky peňazí medzi nimi. „Navrhli sme preto, aby oba medzičlánky – ako EEI, tak aj MBB z tohto procesu vypadli a aby od klientov tiekli prostriedky priamo do mestského rozpočtu,“ povedal Miroslav Ivan. Technický ani právny problém v tom nevidia. Rado Sloboda doplnil, že poslanci by mali mať na zreteli prospech mesta, ktorému do vytvorenia vyrovnaného rozpočtu chýbajú dva milióny eur. Oproti súčasným 40 tisíc eur, ktoré mesto z parkovného za prenájom plôch dostáva , by mohla táto suma pre mesto narásť minimálne desaťnásobne.
Poslanec mestského zastupiteľstva Pavol Katreniak sa tiež prikláňa k názoru, že mesto na súčasnom výbere parkovného stráca, podľa neho však dôvodová správa mesta nestačila na to, aby dokázali poslanci vo veci rozhodnúť.
„Zástupcovia mesta, MBB a EEI sa musia stretnúť a pripraviť komplexný materiál, v ktorom zvážia všetky potrebné náležitosti. Následne bude potrebné prijať nové VZN, ktoré bude túto problematiku riešiť,“ dodal.
Pripravia analýzu
Pre mesto bude rozhodujúca analýza, čo nám potvrdila aj vedúca oddelenia údržby miestnych komunikácií Renáta Hláčiková. Kým nebude dokončená, je podľa nej predčasné hovoriť, či pôjde mesto cestou priameho zmluvného vzťahu so súčasným prevádzkovateľom, alebo to bude naďalej robiť sprostredkovanie cez MBB.
Primátor Peter Gogola sa tiež oprie o budúcu odbornú analýzu, upozornil však aj na benefity, ktoré mestu zo zmluvného vzťahu plynú. Prevádzkovateľ parkovísk sa zaviazal, že do piatich rokov preinvestuje 2,5 milióna eur do budovania parkovísk. Ak by to muselo zabezpečiť mesto, nemalo by inú šancu, ako vziať si na to úver.