Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Dobrovoľných záchranárov opäť čaká neľahká sezóna

Zachraňujú v horách životy a zdravie, no spoločnosť ich nedokáže doceniť.

(Zdroj: bbhs.sk)

V porovnaní s profesionálnymi členmi Horskej záchrannej služby sa cítia dobrovoľní záchranári znevýhodnení.

BANSKÁ BYSTRICA. Začiatok zimnej sezóny prináša aj zvýšený nápor na lyžiarske strediská. Hoci človek v horách sotva rozlišuje, či sa o jeho bezpečnosť starajú profesionálni, alebo dobrovoľní horskí záchranári, od roku 2003 je toto delenie realitou. Rozdelenie horskej služby na dobrovoľnícku a profesionálnu organizáciu prinieslo so sebou aj množstvo problémov a často aj vzájomnej nevraživosti. Tá pretrváva dodnes.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dobrovoľníci a nielen tí v horách, nie na Slovensku vôbec docenení,“ hovorí Milan Lapin z Banskobystrickej horskej služby. Dobrovoľníci si musia pre výkon svojej činnosti v horách zabezpečiť prakticky všetko s pomocou sponzorov, alebo na vlastné náklady. Oblečenie, techniku, pohonné hmoty a dokonca aj zdravotnícky materiál.

Po dlahu do nemocnice

Dochádza tak aj k situáciám, ktoré by vyvolali úsmev, keby neboli smutné. „Vezmime si obyčajnú dlahu, ktorou fixujeme lyžiarom zlomeniny. Ak príde po lyžiara sanitka priamo do strediska, zväčša dajú túto dlahu dolu a založia mu vlastnú. Boli však aj prípady, že sme si museli ísť pre túto dlahu až do nemocnice,“ hovorí.

Dobrovoľní členovia si musia platiť aj záchranárske školenia, bez ktorých nemôžu túto činnosť vykonávať. Nie je to pritom malá položka. Za dvojdňové školenie zaplatia priemerne 50 – 100 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Časť nákladov na činnosť zaplatia lyžiarske strediská, v ktorých záchranári slúžia. Hlavne tie menšie však nie sú v posledných rokoch v takej finančnej kondícii, aby to dobrovoľní záchranári výraznejšie pocítili. „Keď ukončíme rok na nule, považujeme to veľký úspech,“ hovorí Lapin.

Čudný slovenský model horskej služby , ktorý nevychádza zo žiadneho osvedčeného modelu európskych krajín, postupne prináša podľa neho viac a viac negatív. Tým najvýraznejším je odchod mladých členov horskej služby, ktorý je výrazný všade na Slovensku. „Ak nám z desiatich mladých záchranárov ostane jeden, začíname to považovať za úspech,“ hovorí.

Novela zatiaľ v nedohľadne

Dobrovoľní záchranári spočiatku očakávali zmeny aj od novely zákona o horskej službe, ktorá mala podľa legislatívnemu plánu vojsť do platnosti už od začiatku decembra. Množstvo výhrad k návrhu jej znenia predovšetkým zo strany dobrovoľných záchranárov však prispelo k jej odsunu.

Skryť Vypnúť reklamu

Petar Lazarov z tlačového odboru kancelárie ministra vnútra informoval, že novela zákona o horskej službe ešte neprešla vládou a s veľkou pravdepobnosťou sa to túto zimu ani nestihne.

V hromadnej pripomienke k novele sa napríklad konštatuje, že Horská záchranná služba si uzurpuje oprávnenie na udeľovanie odbornej spôsobilosti dobrovoľným horským záchranárom, pričom predmetnou novelou sa snaží legalizovať svoje protiprávne konanie.

Podľa dobrovoľných záchranárov to môže mať negatívny dopad na činnosť občianskych združení, vykonávajúcich horskú záchrannú činnosť, v podobe zníženia členskej základne. V porovnaní s rokom 2002 sa členská základňa znížila o dve tretiny.

Dobrovoľní horskí záchranári v pripomienke okrem iného tvrdia, že v súčasnej dobe disponujú vlastným akreditovaným vzdelávacím strediskom a personálnymi kapacitami, ktorými dokážu zabezpečiť odbornú spôsobilosť na výkon záchrannej činnosti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 841
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 845
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 133
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 094
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 183
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 150
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 476
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 266
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 070
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 964
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Registračný formulár je otvorený aj počas celého dnešného dňa.

5 h

Skríningové testovanie bude v Banskej Bystrici pokračovať zajtra.

17 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

Niektoré obce nášho regiónu testujú na nezvyčajných miestach. Napríklad v horehronskej obci Beňuš sa testuje v dome smútku.

19 h
Testovanie v základnej škole na Radvanskej.

Mesto zverejnilo prvé priebežné čísla zo skríningového testovania.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

18 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

17 h

Už ste čítali?