BANSKÁ BYSTRICA. Od začiatku januára cestujeme v mestskej doprave po novom. Tarifné podmienky priniesli viacero zmien, časť z nich sa však stretla s kritikou.
Nešetria ňou hlavne študenti. Po novom si totiž možno rôzne zľavy uplatniť iba vtedy, ak vlastníte čipovú kartu. V prípade kúpy cestovného lístka u vodiča platí jednotná sadzba 70 centov u všetkých kategórií cestujúcej verejnosti.
Študentom sa nepáči ani to, že minimálna sadzba, za ktorú si možno čipovú kartu dobiť, je stanovená na 5 eur. „Väčšina z nás si kartu dobíjala za menšie sumy. Týka sa to hlavne nás, ktorí bývame na internátoch a ku koncu týždňa nám už dochádzajú peniaze. Väčšina z nás asi začne viac využívať vlastné nohy,“ hovorí stredoškolák Peter Bielik.
Marek Modranský zo SAD Zvolen obhajuje zmeny tarifných podmienok tým, že prepravca sa takto snaží urýchliť platby na autobusových zastávkach. Najviac sa totiž vodiči zdržia pri cestujúcich, ktorým treba vydávať drobné. Platba čipovými kartami dáva súčasne prepravcom komplexné informácie o tom, koľko cestujúcich ktorou linkou cestuje, čo im slúži ako štatistický podklad. Nevylúčil však, že o nových tarifách sa ešte bude diskutovať. „Začiatkom budúceho týždňa sa má uskutočniť stretnutie s vedením mesta,“ dodal.
Študentom chýbal dialóg
Do procesu chce vstúpiť so svojimi návrhmi a pripomienkami aj Rada študentov mesta. Jej predseda Jaroslav Dodok konštatoval, že so zvýšeným cestovným nesúhlasia.
„Považujeme to za manipuláciu zo strany SAD Zvolen, ktorá si takto zvyšuje svoj príjem na úkor študentov. Len prednedávnom spôsobila tejto skupine cestujúcich nemalé problémy, keď niekoľko mesiacov neakceptovala ISIC karty,“ pripomenul predseda.
Upozornil tiež, že im pred schválením tarifných podmienok chýbal akýkoľvek dialóg, pričom k najviac dotknutej skupine patria opäť študenti. Nik podľa neho nezohľadnil, že štúdium je ekonomicky náročné a každý cent je veľkým výdavkom.
„Zvýšenie minimálnej hodnoty, za ktorú sa dá čipová karta nabiť, nie je správne riešenie. U žiakov základných škôl sa často prízvukuje, aby u seba nenosili zbytočne veľkú hotovosť. Okrem toho sa mnohokrát stáva, že cestujúci u seba nemá viac ako dve či tri eurá. Takéto zmeny nijakým spôsobom cestujúcim nepomáhajú, ale práve naopak, sú zdrojom komplikácií,“ dodal.
Označil pritom za paradox, že len pred pár mesiacmi sa ich vedenie mesta pýtalo, ako by mohli pomôcť rozvoju nemotorovej či hromadnej dopravy v Banskej Bystrici. „Je zbytočné hľadať riešenia, keď kompetentní nedokážu udržať základnú motiváciu cestujúcich - že mestská hromadná doprava je pre nich výhodná. Takáto krátkozrakosť bude mať aj svoje následky. Na parkoviskách škôl bude pribúdať čoraz väčšie množstvo áut.“
V súvislosti so vzniknutou situáciou už požiadali vedenie mesta o stretnutie, na ktorom ho chcú oboznámiť s postojom študentov.
Mesto si chce argumenty študentov vypočuť
Primátor Peter Gogola hovorí, že cieľom zmien bolo urobiť dopravu plynulejšou. „Na základe toho podporujeme cestujúcich, ktorí využívajú čipovú kartu,“ dodal. Novinkou v prospech cestujúcich, ktorí využívajú dopravu pravidelne, je podľa neho aj nový 90 – dňový cestovný lístok so zľavami. Nevylúčil však, že po pripravovanom stretnutí so študentmi ešte môže prísť k zmenám.
„Chcem poznať ich názor, argumenty a ak sa s nimi stotožním, budem tento názor tlmočiť na valnom zhromaždení dopravného podniku.“