Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Dostavba novej cesty na Pršiansku terasu v nedohľadne

Samosprávny kraj ju dostavať neplánuje, okrem peňazí mu na to chýba aj zmluva s mestom.

BANSKÁ BYSTRICA. Obyvateľom rozrastajúcej sa novej banskobystrickej štvrte v lokalite Pršianska terasa a susednej obce Horné Pršany sa začína rozplývať nádej na bezpečnejšiu prístupovú cestu k obydliam.

Nové vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) totiž na rozdiel od predošlého neplánuje dobudovať cestu z Banskej Bystrice-Kremničky. Tá mala byť preložkou súčasnej šírkou už nevyhovujúcej a zosuvmi svahu poškodenej cesty III. triedy z Banskej Bystrice-Radvane, ktorá je jedinou prístupovou cestou na Pršiansku terasu a ďalej do Horných Pršian.

SkryťVypnúť reklamu

BBSK stopol aj verejné obstarávanie dodávateľa stavby, ktoré rozbehol vlani a po prihlásení sa záujemcov malo pokračovať elektronickou aukciou. Dôvodom je podľa hovorcu BBSK Miroslava Beličku okrem nedostatku financií aj neexistencia písomnej zmluvy medzi BBSK a mestom Banská Bystrica o spolupráci na výstavbe tejto cesty. „Bola len ústna dohoda o tom, že sa urobí tender. Ale BBSK zatiaľ nemá oficiálne podpísaný žiadny dokument, že by dokončil cestu na vlastné náklady a svoju cestu odovzdal mestu. Napriek tomu robil tender a výberové konanie na práce za 1,656 milióna eur, ktoré nie sú na jeho majetku a nie je ani žiadna zmluva s mestom dodnes podpísaná,“ uviedol Belička.

Písomná zmluva neexistuje

Neexistenciu písomnej zmluvy BBSK s mestom o výstavbe cesty na Pršiansku terasu potvrdila aj hovorkyňa banskobystrického primátora Martina Kanisová. Aké budú ďalšie kroky mesta v tejto veci, však zatiaľ nevie uviesť. „Postoj vedenia BBSK k zámeru vybudovaniu komunikácie na Pršiansku terasu nás mrzí. Toto riešenie nepovažujem za šťastné, najmä vzhľadom na pokračujúci rozvoj tejto časti mesta,“ uviedla Kanisová ako stanovisko vedenia mesta k tomuto problému.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta z Banskej Bystrice-Kremničky na Pršiansku terasu je spolovice hotová od roku 1990. O tom, kto bude investorom jej dostavby, sa kraj štyri roky sporil s mestom Banská Bystrica. Podľa mesta sa investorom dostavby mal stať samosprávny kraj, keďže ide o preložku už nevyhovujúcej cesty III. triedy z Banskej Bystrice-Radvane cez Pršiansku terasu do obce Horné Pršany. Samosprávny kraj od dostavby dával ruky preč s tým, že ide o zodpovednosť mesta a kraj vlastnú cestu do Horných Pršian už má. Na neúnosnú situáciu sa dotknutí obyvatelia začiatkom októbra 2012 rozhodli upozorniť kompetentných aj petičnou akciou.

Nádeje zrejme padli

V novembri 2012 sa župa a mesto dohodli na tom, že na dostavbu cesty bude BBSK žiadať prostriedky z eurofondov, čo zastupiteľstvo BBSK odsúhlasilo vlani vo februári. Podľa vtedajšieho predsedu BBSK Vladimíra Maňku toto riešenie vyjde župu lacnejšie, ako opravovať starú cestu z Banskej Bystrice-Radvane, vedúcu zastavaným územím, ktorá mala po dostavbe novej prejsť do vlastníctva mesta. Žiadosť o grant z eurofondov cez Regionálny operačný program podal BBSK v marci a banskobystrické mestské zastupiteľstvo schválilo v máji uznesenie o dotácii pre BBSK vo výške dofinancovania výstavby cesty.

SkryťVypnúť reklamu

O schválenie prísľubu dotácie požiadal mesto Banskú Bystricu samosprávny kraj s tým, že garancie na dofinancovanie projektu potrebuje ešte pred podpisom zmluvy o čerpaní príspevku z eurofondov. Ako informoval vtedajší riaditeľ Úradu BBSK Štefan Šulek, z eurofondov kraj očakával 500-tisíc eur na vybudovanie vrchnej vrstvy cesty a z vlastného rozpočtu bol ochotný na budovanie cesty vynaložiť ďalších 200-tisíc eur z celkových nákladov, podľa projektovej dokumentácie odhadnutých na 1,656 milióna eur.

Mesto tak uznesením o dotácii deklarovalo ochotu prispieť na výstavbu cesty sumou do milióna eur. Hoci so žiadosťou o podporu projektu z eurofondov BBSK nakoniec neuspel, keď riadiaci orgán namietal, že nejde o regionálnu, ale miestnu komunikáciu, vo výbere dodávateľa pokračoval. Pre agentúru SITA to v decembri vtedajšia hovorkyňa BBSK Monika Pastuchová zdôvodnila tým, že BBSK má naďalej záujem podieľať sa na výstavbe cesty. „Súťaž určí cenu, za ktorú je možné predmetnú cestu vybudovať. Následne sa začnú rokovania o zmluve o združení finančných prostriedkov na výstavbu novej cesty,“ uviedla Pastuchová. Mesto aj BBSK očakávali, že na financovaní výstavby cesty sa bude podieľať aj developerská firma, ktorá vlastní stavebné pozemky na Pršianskej terase.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 831
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 261
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 596
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 324
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 554
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 738
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 493
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 2 015

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  2. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  4. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  5. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  6. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  7. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  8. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 101 668
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 731
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 655
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 568
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 371
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 206
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 188
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


1 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


8 h
V priebehu niekoľkých minút na miesto prišla aj posádka rýchlej zdravotníckej pomoci z Banskej Bystrice. Žiaľ, napriek veľkej snahe všetkých zúčastnených sa pacienta nepodarilo zachrániť.

Donovalský drapák poznačila mimoriadne smutná udalosť.


TASR 19 h
Nová cyklotrasa je ďalším lákadlom Horehronia.

Takmer 90 kilometrov dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


19 h

Neexistuje zlý pes, iba nezodpovedný majiteľ.


6. aug

Vieme, (minimálne) koľko státisícov FC Nitra dlhuje bývalým hráčom.


7. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  2. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  4. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  5. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  6. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  7. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  8. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 101 668
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 731
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 655
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 568
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 371
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 206
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 188
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu