BANSKÁ BYSTRICA. Obyvateľom rozrastajúcej sa novej banskobystrickej štvrte v lokalite Pršianska terasa a susednej obce Horné Pršany sa začína rozplývať nádej na bezpečnejšiu prístupovú cestu k obydliam.
Nové vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) totiž na rozdiel od predošlého neplánuje dobudovať cestu z Banskej Bystrice-Kremničky. Tá mala byť preložkou súčasnej šírkou už nevyhovujúcej a zosuvmi svahu poškodenej cesty III. triedy z Banskej Bystrice-Radvane, ktorá je jedinou prístupovou cestou na Pršiansku terasu a ďalej do Horných Pršian.
BBSK stopol aj verejné obstarávanie dodávateľa stavby, ktoré rozbehol vlani a po prihlásení sa záujemcov malo pokračovať elektronickou aukciou. Dôvodom je podľa hovorcu BBSK Miroslava Beličku okrem nedostatku financií aj neexistencia písomnej zmluvy medzi BBSK a mestom Banská Bystrica o spolupráci na výstavbe tejto cesty. „Bola len ústna dohoda o tom, že sa urobí tender. Ale BBSK zatiaľ nemá oficiálne podpísaný žiadny dokument, že by dokončil cestu na vlastné náklady a svoju cestu odovzdal mestu. Napriek tomu robil tender a výberové konanie na práce za 1,656 milióna eur, ktoré nie sú na jeho majetku a nie je ani žiadna zmluva s mestom dodnes podpísaná,“ uviedol Belička.
Písomná zmluva neexistuje
Neexistenciu písomnej zmluvy BBSK s mestom o výstavbe cesty na Pršiansku terasu potvrdila aj hovorkyňa banskobystrického primátora Martina Kanisová. Aké budú ďalšie kroky mesta v tejto veci, však zatiaľ nevie uviesť. „Postoj vedenia BBSK k zámeru vybudovaniu komunikácie na Pršiansku terasu nás mrzí. Toto riešenie nepovažujem za šťastné, najmä vzhľadom na pokračujúci rozvoj tejto časti mesta,“ uviedla Kanisová ako stanovisko vedenia mesta k tomuto problému.
Cesta z Banskej Bystrice-Kremničky na Pršiansku terasu je spolovice hotová od roku 1990. O tom, kto bude investorom jej dostavby, sa kraj štyri roky sporil s mestom Banská Bystrica. Podľa mesta sa investorom dostavby mal stať samosprávny kraj, keďže ide o preložku už nevyhovujúcej cesty III. triedy z Banskej Bystrice-Radvane cez Pršiansku terasu do obce Horné Pršany. Samosprávny kraj od dostavby dával ruky preč s tým, že ide o zodpovednosť mesta a kraj vlastnú cestu do Horných Pršian už má. Na neúnosnú situáciu sa dotknutí obyvatelia začiatkom októbra 2012 rozhodli upozorniť kompetentných aj petičnou akciou.
Nádeje zrejme padli
V novembri 2012 sa župa a mesto dohodli na tom, že na dostavbu cesty bude BBSK žiadať prostriedky z eurofondov, čo zastupiteľstvo BBSK odsúhlasilo vlani vo februári. Podľa vtedajšieho predsedu BBSK Vladimíra Maňku toto riešenie vyjde župu lacnejšie, ako opravovať starú cestu z Banskej Bystrice-Radvane, vedúcu zastavaným územím, ktorá mala po dostavbe novej prejsť do vlastníctva mesta. Žiadosť o grant z eurofondov cez Regionálny operačný program podal BBSK v marci a banskobystrické mestské zastupiteľstvo schválilo v máji uznesenie o dotácii pre BBSK vo výške dofinancovania výstavby cesty.
O schválenie prísľubu dotácie požiadal mesto Banskú Bystricu samosprávny kraj s tým, že garancie na dofinancovanie projektu potrebuje ešte pred podpisom zmluvy o čerpaní príspevku z eurofondov. Ako informoval vtedajší riaditeľ Úradu BBSK Štefan Šulek, z eurofondov kraj očakával 500-tisíc eur na vybudovanie vrchnej vrstvy cesty a z vlastného rozpočtu bol ochotný na budovanie cesty vynaložiť ďalších 200-tisíc eur z celkových nákladov, podľa projektovej dokumentácie odhadnutých na 1,656 milióna eur.
Mesto tak uznesením o dotácii deklarovalo ochotu prispieť na výstavbu cesty sumou do milióna eur. Hoci so žiadosťou o podporu projektu z eurofondov BBSK nakoniec neuspel, keď riadiaci orgán namietal, že nejde o regionálnu, ale miestnu komunikáciu, vo výbere dodávateľa pokračoval. Pre agentúru SITA to v decembri vtedajšia hovorkyňa BBSK Monika Pastuchová zdôvodnila tým, že BBSK má naďalej záujem podieľať sa na výstavbe cesty. „Súťaž určí cenu, za ktorú je možné predmetnú cestu vybudovať. Následne sa začnú rokovania o zmluve o združení finančných prostriedkov na výstavbu novej cesty,“ uviedla Pastuchová. Mesto aj BBSK očakávali, že na financovaní výstavby cesty sa bude podieľať aj developerská firma, ktorá vlastní stavebné pozemky na Pršianskej terase.