BANSKÁ BYSTRICA. Vybudovanie elektronického systému iMesto, prostredníctvom ktorého poskytuje Banská Bystrica od začiatku minulého roka niektoré služby mestského úradu aj cez internet, nebude musieť mesto splatiť z vlastného rozpočtu. Podarilo sa mu naň získať cez operačný program Informatizácia spoločnosti (OPIS) nenávratný príspevok vyše 2,514 milióna eur, čo je 95 percent oprávnených nákladov.
Ako uviedol projektový manažér pre elektronizáciu na banskobystrickej radnici Branislav Slaný, mesto už s riadiacim orgánom podpísalo zmluvu o čerpaní prostriedkov. „Pred dvoma rokmi sme sa s vervou pustili do projektu a zatiaľ sme to financovali z bežných prostriedkov. Ale očakávali sme, že bude vypísaná výzva, že sa zúčastníme a že budeme úspešní, čo sa v týchto dňoch naplnilo. Mám informáciu z ministerstva financií, že v utorok už bude zmluva zverejnená a teda aj účinná,“ povedal Slaný s tým, že peniaze, ktoré už dosiaľ mesto za elektronizáciu služieb zaplatilo, bude z grantu refundovať.
Podpora projektu z eurofondov podľa neho prinesie aj výrazné rozšírenie rozsahu služieb iMesta. V súčasnosti je totiž v prevádzke redukovaná verzia systému za 1,8 milióna eur, ktorá zaregistrovaným občanom a podnikateľom umožňuje využívať 36 elektronických služieb mestského úradu a zároveň cez internet priebežne sledovať stav vybavovania svojej záležitosti. Plná verzia systému umožní využívať 153 služieb.
Záujem obyvateľov je zatiaľ nižší ako čakali
Záujem občanov o systém iMesto je však oveľa nižší, než vedenie mesta očakávalo. Aktuálne je v ňom zaregistrovaných 368 občanov a 27 právnických osôb alebo podnikateľov. Mesto preto organizuje viacero propagačných aktivít. Aktuálne je to odpustenie ročného poplatku za pobyt dieťaťa v materskej škole ako výhra v žrebovaní, do ktorého budú zaradení rodičia, ktorí dieťa zapíšu do mestskej škôlky cez systém iMesto.
Ďalšou aktivitou má byť odpustenie 160-eurového poplatku vyžrebovanému výhercovi spomedzi tých, ktorí elektronicky požiadajú o vyhradené parkovacie miesto. „Budeme sa Banskobystričanom periodicky pripomínať, že sú takéto možnosti, je to efektívne pre nich aj pre prácu úradníkov, aby sme elektronické služby využívali,“ dodal Slaný.
Projekt elektronizácie služieb mesta Banská Bystrica je pokračovaním pôvodného projektu z roku 2010, ktorý mal rozpočet vyše tri milióny eur a už mal aj schválenú žiadosť o grant cez OPIS. Po výbere dodávateľa bol však ukončený, keďže vláda v apríli 2011 rozhodla o zrušení príslušnej výzvy.
Mesto sa v roku 2012 rozhodlo pokračovať v projekte v redukovanej verzii za 1,8 milióna eur a financovať ho z vlastných zdrojov, pričom splácanie sa po dohode s dodávateľom rozdelilo do štyroch rokov. Od začiatku pritom mesto očakávalo vyhlásenie novej výzvy v OPIS, ktorá by umožnila refundáciu vynaložených prostriedkov. Tá bola zverejnená vlani v apríli.