Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Pravidlá pre vjazd na pešiu zónu sa zmenia

Hlavným cieľom nového VZN, o ktorom budú poslanci rokovať na najbližšom zastupiteľstve, má byť nielen ochrana námestia, ale aj bezpečnosť chodcov v tomto priestore.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK - SME)

BANSKÁ BYSTRICA. Od prvého júna by sa mali zmeniť pravidlá pre vjazd automobilov do pešej zóny – konkrétne na Námestie SNP a Námestie Štefana Moysesa, Lazovnú, časť Národnej, Hornú a Dolnú Striebornú ulicu. O novom všeobecne záväznom nariadení bude rokovať už najbližšie mestské zastupiteľstvo. Ak ho odsúhlasia, vodiči sa musia pripraviť na zmeny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže povrch námestia netvorí klasická vozovka, v minulosti sa opakovane stávalo, že pri vjazde ťažších vozidiel prišlo aj k poškodeniu povrchu.

„Vlani sa mesto pustilo do obnovy zeleného asfaltu a ako jedna z priorít sa preto ukázala nevyhnutnosť zabezpečiť zmenu dopravného režimu v pešej zóne,“ hovorí predseda dopravnej komisie a mestský poslanec Jakub Gajdošík.

SkryťVypnúť reklamu

Len po obslužných dopravných pásoch

Hlavným cieľom zmien je podľa neho nielen ochrana námestia, ale aj bezpečnosť chodcov, ktorí sa tu pohybujú.

„Prišlo zároveň k zmene legislatívy – zákon o premávke na pozemných komunikáciách sa nahradil zákonom o cestnej premávke, čo sme museli v porovnaní s doteraz platným VZN zohľadniť,“ dodal s tým, že vozidlá môžu vojsť do presne vymedzeného územia pešej zóny po obslužných dopravných pásoch, ktoré sú odlíšené materiálovo, alebo úpravou povrchu. Tie sú budované tak, aby podklad uniesol aj väčšiu záťaž, ako je obvyklá pre peších.

„Hoci námestie zdanlivo pôsobí ako jeden celok, sú tu úseky, po ktorých autá chodiť môžu a po ktorých nie,“ doplnil. Tieto plochy sú zadefinované priamo v teréne.

Nad päť ton iba výnimky

Nové pravidlá počítajú s päťtonovým obmedzením, no vo výnimočných prípadoch môže mesto povoliť aj vjazd vozidiel, ťažších ako uvedených päť ton.

SkryťVypnúť reklamu

Vstup do pešej zóny budú mať povolený iba štyri kategórie účastníkov premávky. Pre autá so zásobovaním je určená ranná hodina od 4.00 do 9.00, vstup budú mať povolený autá s oprávnením od mesta, cyklisti sa môžu pohybovať po námestí rýchlosťou chodcov. Podľa osobitných predpisov do pešej zóny majú vstup aj autá polície, či záchranárov.

Kto môže získať oprávnenie

Oprávnenie na vstup udelí mesto občanom s trvalým, alebo prechodným pobytom, ktorí nemajú iný prístup k nehnuteľnosti, ktorú užívajú. Taktiež právnickým osobám, ktoré tam majú sídlo, správcom inžinierskych sietí, miestnych komunikácií, či organizátorom kultúrnych a športových podujatí, ktoré schválilo mesto. Počas svadobných obradov budú mať vstup na námestie maximálne dve autá.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastníkom a užívateľom nehnuteľností v pešej zóne bude oprávnenie na vjazd slúžiť iba pre účely zastavenia, zväčša naloženia a vyloženia tovaru. Pre státie na dlhšiu dobu bude možné využiť iba vlastnú nehnuteľnosť. Ide predovšetkým o parkovanie a garáže v dvoroch.

Oprávnenie na parkovacie miesta má jednoduchý kľúč. Na jedno parkovacie miesto vydá mesto jedno oprávnenie.

Kto nemá parkovacie miesto vo dvore, dostane kartičku, ktorá mu umožní na námestí iba krátke zastavenie pre vyloženie tovaru.

„Platnosť kartičiek je dvanásť mesiacov, aby mesto predišlo tomu, že pri zmene majiteľa, či nájomcu nehnuteľnosti, ostane kartička ďalej v obehu,“ hovorí poslanec. O zmenách vo vzťahu k nehnuteľnosti musí majiteľ informovať do pätnástich dní.

Havarijné situácie treba ohlásiť

Jakub Gajdošík dodáva, že vstúpiť do pešej zóny môžu aj autá, ktoré pomáhajú pri riešení havarijných situácií v objektoch.

V tom prípade však musia vjazd ohlásiť mestskej polícii na čísle 159. Polícia jeho hlásenie zaregistruje a overí jej opodstatnenosť.

Non – stop monitoring

Prehľadné zmeny víta aj náčelník mestskej polície Miroslav Bálint. „Námestie monitorujeme 24 hodín denne nielen prostredníctvom kamier, ale aj priamo v teréne a v tejto aktivite budeme naďalej pokračovať,“ dodal.

Podľa neho by malo nové VZN prispieť k tomu, aby nebolo námestie preťažené dopravou a aby tu platili jasné pravidlá pre každého. „Vlani boli trochu obavy z toho, že sme na námestie vpustili cyklistov. Našťastie, nepotvrdili sa, lebo skoro rok od platnosti tejto zmeny sme nezaznamenali žiadnu kolíziu. Občas síce ide niektorý z cyklistov prirýchlo, ale naši zamestnanci ich na to priebežne upozorňujú,“ dodal.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 343
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 903
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 186
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 885
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 545
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 303
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 237

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 157
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 205
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 485
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Psychické problémy mladých neraz vyústia do samovraždy.


26. jan
Výsledok zbesilej jazdy.

V ohrození boli aj iní ľudia.


27. jan
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan
Kanadský kouč Doug Shedden posunul "baranov" míľovými krokmi vpred.

Po príchode kanadského trénera stúpajú v tabuľke.


27. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia boli k žene ľahostajní.


25. jan

Za túto nezvyčajnosť vďačí dedina svojej lokalite v blízkosti okresného mesta.


27. jan

Opustená budova pod vysielačom stojí na medzinárodnej diaľkovej trase, ktorá vedie od Atlantiku až k Čiernemu moru.


21 h

Autá blokovali chodník.


27. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 157
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 205
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 485
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu