BANSKÁ BYSTRICA . Ponúknuť divákom rozličné umelecké výpovede troch uznávaných súčasných choreografov Igora Vejsadu, Borisa Nebylu a Lacka Cmoreja je cieľom netradičného tanečného včera, ktorý premiérou v sobotu 26. apríla zaradí do svojho repertoáru banskobystrická Štátna opera. Vejsada sa v ňom predstaví choreografiou Biele sny k hudbe súčasných skladateľov Rjúičiho Sakamotu z Japonska a Martina Adamusa z Česka, Nebyla choreografiou k orchestrálnej skladbe Clauda Debussyho Faunovo popoludnie a dĺžkou aj významom dominantné postavenie v predstavení bude mať Cmorejova choreografia k baletnej suite Igora Stravinského Svätenie jari.
Ako na dnešnej tlačovej besede uviedla dramaturgička Štátnej opery Alžbeta Lukáčová, každý z choreografov má svoj vlastný, špecifický pohybový slovník, choreografie preto nemajú žiadnu spoločnú líniu. „Naším cieľom bolo dať priestor trom súčasným choreografom a zároveň rôznymi typmi práce a pohybu zdokonaliť náš baletný súbor,“ uviedla Lukáčová. Všetky tri choreografie sú podľa nej silne výtvarné a ponúknu veľký vizuálny zážitok. Neilustrujú žiadny dej, ale rôznym pohybovým slovníkom vzbudzujú pocity a emócie.
Ako uviedla umelecká šéfka baletu Štátnej opery Dana Dinková, choreografov Vejsadu, Nebylu a Cmoreja považuje za kvalitných po profesionálnej aj ľudskej stránke, vedia pri práci vytvoriť v súbore dobrú atmosféru. S Nebylom sa na uvedení Faunovho popoludnia, ktoré vytvoril pre Viedenskú štátnu operu, dohodla už pred rokom a následne hľadala choreografa pre Stravinského Svätenie jari, ktoré plánovala uviesť už dlhodobo.
Oslovila Cmoreja, pretože ju zaujali invenčnosťou jeho choreografie v tanečnej skupine Credance. Nebylu a Cmoreja dopĺňa o 20 rokov starší Vejsada, ktorý baletnú inscenáciu Biele sny vytvoril ako choreograf Národného divadla moravsko-sliezskeho v Ostrave.
Tanečné trojpredstavenie má v dramaturgii Štátnej opery výnimočné postavenie, pripomenula Lukáčová. Keďže jej baletný súbor nie je samostatným telesom, ale účinkuje najmä ako balet v operách, operetách a muzikáloch, premiéry tanečných diel Štátna opera neuvádza v každej divadelnej sezóne.