PODBREZOVÁ. Účastníci cestnej premávky si na začiatok budovania obchvatu musia počkať minimálne osem rokov. Hrubý odhad investičných nákladov sa pohybuje v rozmedzí od 90 do 140 miliónov eur.
Podporu neodkladného riešenia výstavby obchvatu v Podbrezovej vyjadrili aj starostovia na ostatnom sneme Regionálneho združenia miest a obcí Horehronia a Stredného rudohoria. Hlavným cieľom je odklon dopravy pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti v tomto území.
Cesta I/66 v prieťahu obcou Podbrezová je kritickým úsekom, na ktorom sa v priebehu piatich rokov stali štyri smrteľné dopravné nehody. „Úsek od obecného úradu po odbočku na Hornú Lehotu je rizikový a vyžaduje si najviac opráv. Je veľmi nebezpečný pre všetkých účastníkov cestnej premávky, chodcov, cyklistov, ako aj vodičov. Cez zimu je na vozovke ťažko udržiavateľný stav, ktorý stojí nemalé finančné prostriedky,“ tvrdí starosta Podbrezovej Ladislav Kardhordó.
Podľa jeho slov, obec má niekedy patovú situáciu, hlavne keď napadne veľa snehu. „Cestu dáme vyčistiť a keďže nemáme kde dávať sneh, musíme ho odvážať, čo stojí 700 až 800 eur. Potrebných je na to asi 25 až 30 nákladných áut na necelom kilometri, čo sú tiež vysoké finančné náklady. Zdravie a bezpečnosť ľudí je však pre nás na prvom mieste.“
Výstavba je dôležitá aj pre rozvoj cestovného ruchu
Obchvat nie je tak záležitosťou obce či regiónu, ide skôr o národný projekt. „Všetci prezentujeme, že treba vybudovať infraštruktúru. V regióne máme najväčšieho zamestnávateľa Železiarne Podbrezová, ktorý má kamiónovú dopravu a potrebuje rýchlo prepravovať svoj tovar. Obchvat je však dôležitý aj pre rozvoj cestovného ruchu v Nízkych Tatrách, so strediskami Tále, Mýto pod Ďumbierom či Chopok – juh.“
Starosta spomína na januárovú dopravnú nehodu, keď pri ceste III. triedy smerom na Hornú Lehotu došlo k hromadnej dopravnej nehode, po ktorej bola asi na trištvrte hodinu cesta uzavretá. „Uzávierka trvala pár minút, no vtedy sme sa presvedčili, aké potrebné je riešiť obchvat, pretože vznikla veľká zápcha a náhradná cesta neexistuje.“
Navrhnuté sú tri varianty obchvatu
Stavba obchvatu obce Podbrezová má vypracovanú technickú štúdiu. „Navrhnuté je vedenie trasy cesty I/66 v troch variantoch, z toho jeden južným smerom a dva severným. Keďže obec leží v úzkej doline, všetky navrhované trasy vedú svahovitým terénom a počítame s výstavbou sústavy oporných a zárubných múrov a viacerých mostov,“ informovala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest.
Podľa starostu Kardhorda, na každej strane pravej či ľavej sú prekážky. „Na základe analýz a prehodnotenia najoptimálnejší by bol južný variant, ktorý by viedol od cesty I/66, od Lopeja po odbočku na Bystrú. Mám rád prírodu a vážim si ju, ale jednoducho niektoré potrebné náležitosti musíme skĺbiť a zladiť. Žijeme v 21. storočí a každý občan, návštevník či účastník cestnej premávky chce rýchlu a bezpečnú prepravu. Tento projekt podporuje aj obec a jednoducho treba zvážiť najvýhodnejšiu a najprijateľnejšiu alternatívu s najnižším poškodením prírody a krajiny,“ tvrdí Ladislav Kardhordó.
Začiatok výstavby SSC predpokladá v roku 2022
Obchvat Podbrezovej je vo fáze predinvestičnej prípravy. „Prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z., ktoré bude ukončené vydaním záverečného stanoviska s odporučením najvhodnejšieho trasovania s predpokladom vydania v roku 2015. Následne podľa finančných možností Slovenskej správy ciest bude nutné vypracovať dokumentáciu pre vydanie územného rozhodnutia, požiadať o jeho vydanie, zabezpečiť dokumentáciu pre stavebné povolenie, na základe ktorého sa uskutoční majetkoprávne vysporiadanie. Získať treba ešte povolenie stavby, zabezpečiť vypracovanie dokumentácie na ponuku a vypísať tender,“ vysvetľuje Lenka Salvianyová.
Začiatok stavby Slovenská správa ciest výhľadovo predpokladá v roku 2022. Podľa starostu horizont realizácie nie je dobrý, pretože z roka na rok stúpa počet účastníkov cestnej premávky. „Bolo by vhodné, keby vláda stanovila, že výstavba má národný charakter a prehodnotila realizáciu ako aj termín. Viem, že sú to nemalé finančné prostriedky, ale Horehronie a tento kraj si bezpečnú a pohodlnú cestu zaslúžia.“