BANSKÁ BYSTRICA. Farmárske trhy v Banskej Bystrici, ktoré sa konajú každú sobotu v čase od 7.00 do 13.00 na Námestí Štefana Moysesa, priniesli do Banskej Bystrice oživenie. „Keďže v poslednej dobe sa zvýšil dopyt po výrobkoch od regionálnych dodávateľov, mesto Banská Bystrica sa rozhodlo podporiť nezávislých pestovateľov, miestnych farmárov a slovenských výrobcov a zaradiť sa tak k mestám, ktoré svojim obyvateľom ponúkajú širokú paletu domácich špecialít,“ povedala hovorkyňa primátora Martina Kanisová. Túto myšlienku podporil podľa nej aj správca trhoviska a spolu s mestom tak spustili farmárske trhy.
„V súvislosti s nespokojnosťou ľudí s kvalitou potravín z dovozu stúpa záujem o domáce produkty. Stále viac sa kritériom výberu stáva práve krajina pôvodu. Mesto Banská Bystrica má preto záujem ponúknuť svojim obyvateľom možnosť vychutnať si jedinečné tradičné produkty nášho regiónu,“ dodala. Primátor Peter Gogola je presvedčený, že farmárske trhy boli vždy prirodzenou súčasťou miest a ich návrat na trhoviská miest je dobrým krokom.
Na farmárskych trhoch je možné zakúpiť mliečne výrobky, čerstvé domáce pečivo, koláče, ovocie a výrobky z neho, koreniny, včelie produkty, bioprodukty či ručne vyrábané hračky a dekorácie.
Dobré rady pre farmárov
Hovorkyňa upresnila, že v prípade záujmu o predaj na Farmárskych trhoch je potrebné kontaktovať Vladimíra Novotného (0904 652 584) alebo Ivana Počineka (0908 948 516), Farmárske trhy, s.r.o., Dolné Rudiny 2956/3, 010 01 Žilina.
„Po dohode s nimi Mesto Banská Bystrica prostredníctvom MsÚ vydá obchodníkovi povolenie na ambulantný predaj výrobkov a následne túto skutočnosť ohlási finančnej správe Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky.“
V reťazcoch podiel slovenských výrobkov klesá
Domáce produkty našich pestovateľov a chovateľov sú stále viac žiadané. Ako informuje aj stránka farmarsketrhy.sk, jedným z dôvodov podpory týchto trhov bol aj pokles predaja slovenských výrobkov v obchodných reťazcoch.
Kým v roku 2011 predávali 50 percent slovenských výrobkov, v tomto roku je to len 44 percent. . V porovnaní s okolitými krajinami je táto štatistika dosť smutná, keďže v Poľsku sa predáva takmer 82 % domácich výrobkov, v Maďarsku cez 67 % a v Čechách cez 70 %.