BANSKÁ BYSTRICA. Banská Bystrica sa síce pokúša tváriť ako centrum turistického ruchu, no už prvý kontakt turistov s mestom vyrazí mnohým z nich dych. Zanedbaný areál autobusovej stanice je dlhoročnou bolesťou a obyvatelia ho v ankete už pred časom označili za najväčšie „Bystrické strašidlo“. Prísľuby o tom, že sa predsa len črtá na lepšie časy a investor ja spadnutie, už po mnohých prázdnych sľuboch berú ľudia s rezervou.
Navyše, tesne pred letnou sezónou prišlo k ďalšiemu nepochopiteľnému kroku. V tunajšej informačnej kancelárii skrátili počas pracovných dní informačné hodiny. Cez víkendy nie sú informácie otvorené vôbec. Viacerí cestujúci nám potvrdili, že to pociťujú ako vážny problém.
Starší manželský pár z Brna sa nedokázal zorientovať v trasách, pomôcť im museli až náhodní okoloidúci na autobusovej stanici. „Po tridsiatich rokoch sme sa chceli ísť pozrieť do Nízkych Tatier, kde sme sa kedysi zoznámili. Než sme sa prepravili do Brezna, chceli sme si ešte pozrieť Slovenskú Ľupču. Na informačných paneloch sme našli iba niekoľko spojov priamo do obce a vôbec sme netušili, ktoré ďalšie spoje obcou prechádzajú. My sme generácia, ktorá si takéto informácie nedokáže vyhľadať povedzme cez mobil,“ povedali nám.
Museli sa pýtať viacerých okoloidúcich, než našli niekoho, kto im poradil.
Prokurista SAD Banská Bystrica Martin Kracík odôvodnil obmedzenie prevádzkovej doby informácií ekonomickou náročnosťou prevádzky, ako aj tým, že niektoré dopravné spoločnosti neplatia za vstupy na autobusovú stanicu. „Naša spoločnosť zabezpečuje službu informátorov na autobusovej stanici od 8.30 do 16.30 v pracovných dňoch. O všetkých spojoch informujú aj verejné informačné tabule na nástupištiach s odkazom na webovú stránku spoločnosti.“
Predtým boli informácie otvorené počas pracovných dní až do siedmej večer a cestujúcim slúžili aj počas víkendových dní.
Poslanec mestského zastupiteľstva a člen komisie pre regionálny rozvoj a cestovný ruch Marcel Pecník to vidí ako problém a chce preto osobne osloviť prevádzkovateľa dopravných služieb.
„Banská Bystrica sa snaží rozvíjať cestovný ruch a medzinárodné aktivity. V tomto zmysle je potrebné a žiadúce informovanosť skôr rozširovať, ako obmedzovať. Chcem ale veriť, že ak sa rozhodli obmedzovať prevádzku informačnej kancelárie, majú pripravené aj alternatívne riešenia. Banská Bystrica informovanosť v takomto smere rozhodne potrebuje a netýka sa to iba turistov,“ dodal.
Strašidlo to nevzdáva
Ani samotný vzhľad autobusovej stanice sa zrejme tak skoro netmení. Stavbu storočia, ako obyvatelia svoju stanicu nazvali, začali stavať ešte v roku 1983. O sedem rokov neskôr výstavbu odbavovacej haly zastavili, nedokončená stavba odvtedy chátra a stala sa hanbou mesta. V predchádzajúcich rokoch sa sporadicky objavovali informácie o nádejných investoroch, všetko však ostáva po starom. Aj v súčasnosti sú vraj v hre hneď dvaja.
Pred dvoma rokmi primátor Peter Gogola informoval, že nádej na výstavbu moderného dopravno – obchodného centra, ktoré plánoval v tom čase postaviť rakúsky investor, je pomerne veľká.
Bystričania považujú stanicu za najväčšie strašidlo
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
V pláne bolo dokonca architektonické prepojenie priestoru autobusovej a železničnej stanice, pričom mesto dalo v tom čase k štúdii súhlasné stanovisko.
Na aktuálnu situáciu sme sa preto opýtali aj prokuristu spoločnosti SAD Banská Bystrica Martina Kracíka a dozvedeli sme sa to, čo sa dozvedáme už roky: „O predaji autobusovej stanice prebiehajú intenzívne rokovania s investormi, projektantmi i mestom.“
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK