Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia

Görgeyho tunel používali po stáročia, zasypaný je aj po roku

Historický tunel v horách prežíval dlhé storočia drámy. Z tej poslednej sa nevie vyhrabať už rok.

Historický tunel zasypalo vlani na jar, odvtedy je nepriechodný(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Görgeyho tunel, ktorý je prirodzenou horskou spojnicou banskobystrickej a kremnickej strany a v posledných rokoch slúži predovšetkým turistom, zohral v dejinách niekoľkokrát dôležitú úlohu.

V minulosti bol viackrát zasypaný a opätovne obnovený. Naposledy sa pred sedemnástimi rokmi o jeho záchranu postarali nadšenci z radov turistov z banskobystrickej i kremnickej strany, podporu našli v tom čase aj u oboch miest.

Radosť z obnoveného tunela však trvala iba pár rokov. Drevené výstuže po vlaňajšej zime, mimoriadne bohatej na sneh, neudržali tiahu rozmočeného terénu a množstvo zeminy sa zosypalo do tunela.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel zostal nepriechodný a nič sa na tom nezmenilo ani po roku.

a1.jpg

a2.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Rok žiadne zmeny nepriniesol

Opätovne sme preto oslovili predstaviteľov Banskej Bystrice a Kremnice s otázkou, aké sú šance na záchranu historického tunela.

Hovorca mestského úradu v Kremnici Silver Jurtinus konštatoval, že tunajšie Mestské lesy by s obnovou pomohli, no iba na základe odborného posudku. Ten však mesto zatiaľ k dispozícii nemá.

„Posledná rekonštrukcia sa urobila neodborne a preto dlho nevydržala,“ dodal.

Aj riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že brigádnickým spôsobom, ako počas poslednej obnovy, by sa už náročné práce zvládnuť nedali.

„Tunel by sa dal zabezpečiť podobne ako je to u banských štôlní. Sú to však pomerne náročné práce, ktoré si žiadajú veľký projekt. V rámci neho by sa malo spevniť nielen vnútro tunela, ale dotvoriť by sa mali aj portály,“ dodal.

a3.jpg

tunel4.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Barborská cesta dáva nový impulz

Hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Martina Kanisová informovala, že zástupcovia mestskej príspevkovej organizácie Správa športových a telovýchovných zariadení mesta monitorujú tento problém a hľadajú možnosti jeho vyriešenia.

„Iniciovali stretnutie so zástupcami lyžiarskeho strediska Skalka arena a podobné rokovania boli aj so zástupcami mesta Kremnica. Mesto Banská Bystrica bude tento problém riešiť v spolupráci s predstaviteľmi kremnickej strany a v závislosti na množstve finančných prostriedkov,“ doplnila.

Výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko Ladislav Monček potvrdil, že s obnoveným tunelom počíta aj nový produkt cestovného ruchu, takzvaná Barborská cesta, ktorý prichádza s cieľom prepojiť stredoslovenské banské mestá.

„Na komisii cestovného ruchu v Banskej Bystrici ma ešte v priebehu vlaňajška poverili, aby som dal vypracovať kalkuláciu, koľko by odborná oprava tunela stála. Firma, ktorá sa takouto činnosťou zaoberá, odhadla práce približne na 16-tisíc eur bez DPH,“ dodal. Podľa neho by bolo vhodné, keby sa projekt riešil združením prostriedkov oboch miest, prípadne s prispením organizácií podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu.

tunel5.jpg

tunel7.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Do tunela si trúfli aj na tanku

Pohnutá história tunela sa viaže k viacerým významným udalostiam už od obdobia Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti. Podľa dlhoročného banskobystrického ochranára Júliusa Burkovského starú banskú cestu, ktorej súčasťou je aj tunel, vybudovali v druhej polovici 16. storočia hlavne kvôli preprave medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne.

Veľký význam zohral tunel aj rušných rokoch 19. storočia. V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeyho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.

Významnú úlohu zohral tunel aj v Slovenskom národnom povstaní, keď ním previezli v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici.

Július Burkovský hovorí, že grant na obnovu tunela by mohol byť úspešný aj vďaka tomu, že tento rok si pripomíname 70. výročie SNP. K tunelu sa totiž neviaže iba prevezenie zlatého pokladu, ale aj ďalší zaujímavý historický moment. Hoci tunel je pomerne úzky (kedysi bol podstatne širší, no postupnými závalmi a obnovami sa zužoval), takmer zázrakom cez tunel prešiel vo vojnových rokoch ľahký tank LT vzor 35, na ktorý zaútočila vojenská presila.

V takmer bezvýchodiskovej situácii sa posádka tanku pokúsila prejsť cez vtedy už pomerne úzky tunel. Tank síce tunel poškodil, no podarilo sa mu zísť až dolu do Tajova a zapojil sa do ďalších povstaleckých bojov.

tunel9.jpg

tunel10.jpg

Zával je viditeľný.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 11 471
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 248
  3. Najkrajšie americké národné parky 10 135
  4. Vizuálny smog je problém 3 224
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 016
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 886
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 434
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 139
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 009
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341

Hlavné správy z MY Bystrica

Recyklujete použitý olej v domácnosti? Nie? Chyba...

Buďme k nášmu životnému prostrediu ešte viac úctivejší, prispejme spoločne k zníženiu emisií skleníkových plynov a zmiernime globálnu závislosť na rope.

Oslavujeme sto rokov spoločných vzťahov - Amerika na kolesách

Americkí diplomati a pracovníci veľvyslanectva sa vydajú karavanom naprieč Slovenskom. Počas 17 dní navštívia až 26 miest.

Počet chorých na chrípku sa v kraji takmer zdvojnásobil

Najviac chorých pacientov je aj v okrese Banská Bystrica.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Skoro nadránom zasiahlo Považie zemetrasenie

Ľuďom sa pred pol štvrtou triasli postele, aj okná. Škody hlásené zatiaľ nie sú.

Taká úroda ovocia nebola už dávno. Bude veľa jabĺk, hrušiek aj sliviek

Ovocné sirupy, šťavy, džemy, výživy, ale aj pálené. Všetkého bude dosť.

Vybrali SME

Už ste čítali?