BANSKÁ BYSTRICA. Görgeyho tunel, ktorý je prirodzenou horskou spojnicou banskobystrickej a kremnickej strany a v posledných rokoch slúži predovšetkým turistom, zohral v dejinách niekoľkokrát dôležitú úlohu.
V minulosti bol viackrát zasypaný a opätovne obnovený. Naposledy sa pred sedemnástimi rokmi o jeho záchranu postarali nadšenci z radov turistov z banskobystrickej i kremnickej strany, podporu našli v tom čase aj u oboch miest.
Radosť z obnoveného tunela však trvala iba pár rokov. Drevené výstuže po vlaňajšej zime, mimoriadne bohatej na sneh, neudržali tiahu rozmočeného terénu a množstvo zeminy sa zosypalo do tunela.
Tunel zostal nepriechodný a nič sa na tom nezmenilo ani po roku.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Rok žiadne zmeny nepriniesol
Opätovne sme preto oslovili predstaviteľov Banskej Bystrice a Kremnice s otázkou, aké sú šance na záchranu historického tunela.
Hovorca mestského úradu v Kremnici Silver Jurtinus konštatoval, že tunajšie Mestské lesy by s obnovou pomohli, no iba na základe odborného posudku. Ten však mesto zatiaľ k dispozícii nemá.
„Posledná rekonštrukcia sa urobila neodborne a preto dlho nevydržala,“ dodal.
Aj riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že brigádnickým spôsobom, ako počas poslednej obnovy, by sa už náročné práce zvládnuť nedali.
„Tunel by sa dal zabezpečiť podobne ako je to u banských štôlní. Sú to však pomerne náročné práce, ktoré si žiadajú veľký projekt. V rámci neho by sa malo spevniť nielen vnútro tunela, ale dotvoriť by sa mali aj portály,“ dodal.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Barborská cesta dáva nový impulz
Hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Martina Kanisová informovala, že zástupcovia mestskej príspevkovej organizácie Správa športových a telovýchovných zariadení mesta monitorujú tento problém a hľadajú možnosti jeho vyriešenia.
„Iniciovali stretnutie so zástupcami lyžiarskeho strediska Skalka arena a podobné rokovania boli aj so zástupcami mesta Kremnica. Mesto Banská Bystrica bude tento problém riešiť v spolupráci s predstaviteľmi kremnickej strany a v závislosti na množstve finančných prostriedkov,“ doplnila.
Výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko Ladislav Monček potvrdil, že s obnoveným tunelom počíta aj nový produkt cestovného ruchu, takzvaná Barborská cesta, ktorý prichádza s cieľom prepojiť stredoslovenské banské mestá.
„Na komisii cestovného ruchu v Banskej Bystrici ma ešte v priebehu vlaňajška poverili, aby som dal vypracovať kalkuláciu, koľko by odborná oprava tunela stála. Firma, ktorá sa takouto činnosťou zaoberá, odhadla práce približne na 16-tisíc eur bez DPH,“ dodal. Podľa neho by bolo vhodné, keby sa projekt riešil združením prostriedkov oboch miest, prípadne s prispením organizácií podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Do tunela si trúfli aj na tanku
Pohnutá história tunela sa viaže k viacerým významným udalostiam už od obdobia Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti. Podľa dlhoročného banskobystrického ochranára Júliusa Burkovského starú banskú cestu, ktorej súčasťou je aj tunel, vybudovali v druhej polovici 16. storočia hlavne kvôli preprave medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne.
Veľký význam zohral tunel aj rušných rokoch 19. storočia. V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeyho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.
Významnú úlohu zohral tunel aj v Slovenskom národnom povstaní, keď ním previezli v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici.
Július Burkovský hovorí, že grant na obnovu tunela by mohol byť úspešný aj vďaka tomu, že tento rok si pripomíname 70. výročie SNP. K tunelu sa totiž neviaže iba prevezenie zlatého pokladu, ale aj ďalší zaujímavý historický moment. Hoci tunel je pomerne úzky (kedysi bol podstatne širší, no postupnými závalmi a obnovami sa zužoval), takmer zázrakom cez tunel prešiel vo vojnových rokoch ľahký tank LT vzor 35, na ktorý zaútočila vojenská presila.
V takmer bezvýchodiskovej situácii sa posádka tanku pokúsila prejsť cez vtedy už pomerne úzky tunel. Tank síce tunel poškodil, no podarilo sa mu zísť až dolu do Tajova a zapojil sa do ďalších povstaleckých bojov.
Zával je viditeľný.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK