Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Görgeyho tunel používali po stáročia, zasypaný je aj po roku

Historický tunel v horách prežíval dlhé storočia drámy. Z tej poslednej sa nevie vyhrabať už rok.

Historický tunel zasypalo vlani na jar, odvtedy je nepriechodnýHistorický tunel zasypalo vlani na jar, odvtedy je nepriechodný (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Görgeyho tunel, ktorý je prirodzenou horskou spojnicou banskobystrickej a kremnickej strany a v posledných rokoch slúži predovšetkým turistom, zohral v dejinách niekoľkokrát dôležitú úlohu.

V minulosti bol viackrát zasypaný a opätovne obnovený. Naposledy sa pred sedemnástimi rokmi o jeho záchranu postarali nadšenci z radov turistov z banskobystrickej i kremnickej strany, podporu našli v tom čase aj u oboch miest.

Radosť z obnoveného tunela však trvala iba pár rokov. Drevené výstuže po vlaňajšej zime, mimoriadne bohatej na sneh, neudržali tiahu rozmočeného terénu a množstvo zeminy sa zosypalo do tunela.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunel zostal nepriechodný a nič sa na tom nezmenilo ani po roku.

a1.jpg

a2.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Rok žiadne zmeny nepriniesol

Opätovne sme preto oslovili predstaviteľov Banskej Bystrice a Kremnice s otázkou, aké sú šance na záchranu historického tunela.

Hovorca mestského úradu v Kremnici Silver Jurtinus konštatoval, že tunajšie Mestské lesy by s obnovou pomohli, no iba na základe odborného posudku. Ten však mesto zatiaľ k dispozícii nemá.

„Posledná rekonštrukcia sa urobila neodborne a preto dlho nevydržala,“ dodal.

Aj riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že brigádnickým spôsobom, ako počas poslednej obnovy, by sa už náročné práce zvládnuť nedali.

„Tunel by sa dal zabezpečiť podobne ako je to u banských štôlní. Sú to však pomerne náročné práce, ktoré si žiadajú veľký projekt. V rámci neho by sa malo spevniť nielen vnútro tunela, ale dotvoriť by sa mali aj portály,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

a3.jpg

tunel4.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Barborská cesta dáva nový impulz

Hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Martina Kanisová informovala, že zástupcovia mestskej príspevkovej organizácie Správa športových a telovýchovných zariadení mesta monitorujú tento problém a hľadajú možnosti jeho vyriešenia.

„Iniciovali stretnutie so zástupcami lyžiarskeho strediska Skalka arena a podobné rokovania boli aj so zástupcami mesta Kremnica. Mesto Banská Bystrica bude tento problém riešiť v spolupráci s predstaviteľmi kremnickej strany a v závislosti na množstve finančných prostriedkov,“ doplnila.

Výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko Ladislav Monček potvrdil, že s obnoveným tunelom počíta aj nový produkt cestovného ruchu, takzvaná Barborská cesta, ktorý prichádza s cieľom prepojiť stredoslovenské banské mestá.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na komisii cestovného ruchu v Banskej Bystrici ma ešte v priebehu vlaňajška poverili, aby som dal vypracovať kalkuláciu, koľko by odborná oprava tunela stála. Firma, ktorá sa takouto činnosťou zaoberá, odhadla práce približne na 16-tisíc eur bez DPH,“ dodal. Podľa neho by bolo vhodné, keby sa projekt riešil združením prostriedkov oboch miest, prípadne s prispením organizácií podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu.

tunel5.jpg

tunel7.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Do tunela si trúfli aj na tanku

Pohnutá história tunela sa viaže k viacerým významným udalostiam už od obdobia Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti. Podľa dlhoročného banskobystrického ochranára Júliusa Burkovského starú banskú cestu, ktorej súčasťou je aj tunel, vybudovali v druhej polovici 16. storočia hlavne kvôli preprave medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne.

Veľký význam zohral tunel aj rušných rokoch 19. storočia. V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeyho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.

Významnú úlohu zohral tunel aj v Slovenskom národnom povstaní, keď ním previezli v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici.

Július Burkovský hovorí, že grant na obnovu tunela by mohol byť úspešný aj vďaka tomu, že tento rok si pripomíname 70. výročie SNP. K tunelu sa totiž neviaže iba prevezenie zlatého pokladu, ale aj ďalší zaujímavý historický moment. Hoci tunel je pomerne úzky (kedysi bol podstatne širší, no postupnými závalmi a obnovami sa zužoval), takmer zázrakom cez tunel prešiel vo vojnových rokoch ľahký tank LT vzor 35, na ktorý zaútočila vojenská presila.

V takmer bezvýchodiskovej situácii sa posádka tanku pokúsila prejsť cez vtedy už pomerne úzky tunel. Tank síce tunel poškodil, no podarilo sa mu zísť až dolu do Tajova a zapojil sa do ďalších povstaleckých bojov.

tunel9.jpg

tunel10.jpg

Zával je viditeľný.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 958
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 612
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 205
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 148
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 914
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 702
  7. Crème de la crème po slovensky 3 251
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 238
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 904
  10. Stiahnite si stovky e-kníh 2 376
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


4 h
Partizánska cesta.

V meste pod Urpínom sa chystá najväčšia rekonštrukcia miestnych komunikácií za posledných desať rokov.


TASR 19 h
Taktické cvičenie dobrovoľných hasičov v Brezne.

Počuli ste minulý utorok sirény hasičských áut, prechádzajúce cez námestie v Brezne? Nestala sa žiadna tragická udalosť, išlo o taktické cvičenie.


MONIKA DOLŇANOVÁ 20 h
Ilustračné foto.

Na lesných pozemkoch a v ich ochrannom pásme je každý povinný dodržiavať zásady protipožiarnej bezpečnosti.


SITA 22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Auto sa zrazilo s chodcom.


(mb) 15 h

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


20 h

Pre búrku padali aj stromy.


22. jún

Už ste čítali?