Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Görgeyho tunel používali po stáročia, zasypaný je aj po roku

Historický tunel v horách prežíval dlhé storočia drámy. Z tej poslednej sa nevie vyhrabať už rok.

Historický tunel zasypalo vlani na jar, odvtedy je nepriechodný(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Görgeyho tunel, ktorý je prirodzenou horskou spojnicou banskobystrickej a kremnickej strany a v posledných rokoch slúži predovšetkým turistom, zohral v dejinách niekoľkokrát dôležitú úlohu.

V minulosti bol viackrát zasypaný a opätovne obnovený. Naposledy sa pred sedemnástimi rokmi o jeho záchranu postarali nadšenci z radov turistov z banskobystrickej i kremnickej strany, podporu našli v tom čase aj u oboch miest.

Radosť z obnoveného tunela však trvala iba pár rokov. Drevené výstuže po vlaňajšej zime, mimoriadne bohatej na sneh, neudržali tiahu rozmočeného terénu a množstvo zeminy sa zosypalo do tunela.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel zostal nepriechodný a nič sa na tom nezmenilo ani po roku.

a1.jpg

a2.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Rok žiadne zmeny nepriniesol

Opätovne sme preto oslovili predstaviteľov Banskej Bystrice a Kremnice s otázkou, aké sú šance na záchranu historického tunela.

Hovorca mestského úradu v Kremnici Silver Jurtinus konštatoval, že tunajšie Mestské lesy by s obnovou pomohli, no iba na základe odborného posudku. Ten však mesto zatiaľ k dispozícii nemá.

„Posledná rekonštrukcia sa urobila neodborne a preto dlho nevydržala,“ dodal.

Aj riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že brigádnickým spôsobom, ako počas poslednej obnovy, by sa už náročné práce zvládnuť nedali.

„Tunel by sa dal zabezpečiť podobne ako je to u banských štôlní. Sú to však pomerne náročné práce, ktoré si žiadajú veľký projekt. V rámci neho by sa malo spevniť nielen vnútro tunela, ale dotvoriť by sa mali aj portály,“ dodal.

a3.jpg

tunel4.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Barborská cesta dáva nový impulz

Hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Martina Kanisová informovala, že zástupcovia mestskej príspevkovej organizácie Správa športových a telovýchovných zariadení mesta monitorujú tento problém a hľadajú možnosti jeho vyriešenia.

„Iniciovali stretnutie so zástupcami lyžiarskeho strediska Skalka arena a podobné rokovania boli aj so zástupcami mesta Kremnica. Mesto Banská Bystrica bude tento problém riešiť v spolupráci s predstaviteľmi kremnickej strany a v závislosti na množstve finančných prostriedkov,“ doplnila.

Výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko Ladislav Monček potvrdil, že s obnoveným tunelom počíta aj nový produkt cestovného ruchu, takzvaná Barborská cesta, ktorý prichádza s cieľom prepojiť stredoslovenské banské mestá.

„Na komisii cestovného ruchu v Banskej Bystrici ma ešte v priebehu vlaňajška poverili, aby som dal vypracovať kalkuláciu, koľko by odborná oprava tunela stála. Firma, ktorá sa takouto činnosťou zaoberá, odhadla práce približne na 16-tisíc eur bez DPH,“ dodal. Podľa neho by bolo vhodné, keby sa projekt riešil združením prostriedkov oboch miest, prípadne s prispením organizácií podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu.

tunel5.jpg

tunel7.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Do tunela si trúfli aj na tanku

Pohnutá história tunela sa viaže k viacerým významným udalostiam už od obdobia Thurzovsko – Fuggerovskej spoločnosti. Podľa dlhoročného banskobystrického ochranára Júliusa Burkovského starú banskú cestu, ktorej súčasťou je aj tunel, vybudovali v druhej polovici 16. storočia hlavne kvôli preprave medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne.

Veľký význam zohral tunel aj rušných rokoch 19. storočia. V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Görgeyho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.

Významnú úlohu zohral tunel aj v Slovenskom národnom povstaní, keď ním previezli v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici.

Július Burkovský hovorí, že grant na obnovu tunela by mohol byť úspešný aj vďaka tomu, že tento rok si pripomíname 70. výročie SNP. K tunelu sa totiž neviaže iba prevezenie zlatého pokladu, ale aj ďalší zaujímavý historický moment. Hoci tunel je pomerne úzky (kedysi bol podstatne širší, no postupnými závalmi a obnovami sa zužoval), takmer zázrakom cez tunel prešiel vo vojnových rokoch ľahký tank LT vzor 35, na ktorý zaútočila vojenská presila.

V takmer bezvýchodiskovej situácii sa posádka tanku pokúsila prejsť cez vtedy už pomerne úzky tunel. Tank síce tunel poškodil, no podarilo sa mu zísť až dolu do Tajova a zapojil sa do ďalších povstaleckých bojov.

tunel9.jpg

tunel10.jpg

Zával je viditeľný.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 278
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 294
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 703
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 899
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 504

Hlavné správy z MY Bystrica

Vážna nehoda na Šturci: Auto vyletelo z cesty

Na mieste sú všetky záchranné zložky.

Odhoď pózku, ukáž rigorózku, odkázali Dankovi aj v Bystrici

Pedagógovia Filozofickej fakulty UMB prečítali vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú a odmietajú všetky neetické praktiky.

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Dnešný protest pred rektorátom UMB: Chcú vidieť Dankovu rigoróznu prácu

Protest s názvom Danko, ukáž prácu organizuje občianska platforma Málo cynizmu na toto mesto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?