Už od tejto soboty avizuje Národná diaľničná spoločnosť uzavretie dvoch pripojení na rýchlostnú cestu R1 v Banskej Bystrici, dôvodom je bezpečnosť. Vlani obyvatelia bojovali proti ich uzavretiu petíciou.
BANSKÁ BYSTRICA. Od soboty 14.júna uzavrie Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dve pripojenia na rýchlostnú cestu R1 v Banskej Bystrici. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík informoval, že ide o pripojenie miestnej komunikácie, smerujúce do sídliska Radvaň (pri čerpacej stanici OMV) v ľavom jazdnom páse a pripojenie na Zvolenskú cestu (pri Slovnafte) v ľavom jazdnom páse - v smere do Nitry.
Tieto priechody na jeden deň uzavreli už vlani, no po proteste obyvateľov a následnej petícii ich opätovne otvorili. Dôvodom ich uzavretia podľa hovorcu je, že NDS odstraňuje nehodové a nebezpečné miesta na cestnej sieti. „Postupne aktualizujeme dopravné značenie, posudzuje sa bezpečnosť existujúcich križovatiek a pripojení na rýchlostné cesty a diaľnice. NDS vyhodnotila aj lokality na úseku rýchlostnej cesty, ktorá prechádza mestom Banská Bystrica. Parametre vjazdov a výjazdov v lokalite Radvaň a Zvolenská cesta nezodpovedajú požiadavkám na bezpečnosť a platným technickým normám,“ dodal.

Dôvodom sú časté kolízie
Doplnil, že v rámci uzatvárania pripojení osadia betónové zvodidlá. Dôjde aj k zmene organizácie dopravy úpravou vodorovného a zvislého dopravného značenia.
NDS tvrdí, že odbočovací pruh do sídliska Radvaň nemá dostatočnú dĺžku a navyše sa nachádza v mieste pripájacieho pruhu z čerpacej stanice OMV. "Na krátkom, 30 metrovom úseku, medzi pripájacím pruhom z OMV a odbočovacím pruhom na sídlisko Radvaň sa vytvára množstvo kolíznych situácií. V pracovných dňoch na tomto úseku prechádza približne 20 000 vozidiel za deň," dodal hovorca s tým, že vjazd z rýchlostnej cesty R1 na Radvanskú ulicu slúži predovšetkým ako prístupová skratka cez námestie Ľudovíta Štúra do centra Banskej Bystrice, čo dokazuje rovnaká intenzita vjazdu vozidiel v rannej a poobednej špičke.
"Vodiči si takto skracujú cestu do centra cez husto zastavané sídlisko. Táto „skratka“ prechádza v bezprostrednej blízkosti materskej školy. Pri monitorovaní prejazdov vozidiel NDS zaznamenala aj vodičov, ktorí kvôli skráteniu trasy neváhali na rýchlostnej komunikácii cúvať,“ zdôvodnil hovorca.
Prioritou spoločnosti je podľa neho zabezpečiť účastníkom cestnej premávky bezpečný a plynulý dojazd do cieľa ich cesty: „Motoristi sa do sídliska Radvaň pripoja o cca 600 – 700 metrov z najbližšej križovatky Radvaň. K čerpacej stanici Slovnaft sa motoristi dostanú po Zvolenskej ceste, ktorej pripojenie je zabezpečené prostredníctvom odbočky pri hypermarkete TESCO v km 160,150 smer Badín, Kremnička.“
Pripravujú ďalšie opatrenia
NDS plánuje ďalšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti motoristov v Banskej Bystrici. Jánošík doplnil, že v priebehu budúceho roka sa začne výstavba odbočovacích a pripojovacích pruhov na existujúcej mimoúrovňovej križovatke Sielnica, ktorá zabezpečuje napojenie rýchlostnej cesty R1 na cestu III/06614.
Obavy z negatívnych dopadov
Pri vlaňajšej petícii proti rušeniu pripojení architektka Miroslava Valková konštatovala, že ich uzatvorenie by malo viaceré negatívne dopady na súčasný dopravný systém v meste.
Zabránilo by napríklad rýchlemu prístupu vozidiel záchrannej služby, či hasičov nielen do obytnej zóny, ale aj k poliklinike Novamed. Výrazne by sa zhoršila aj dopravná situácia v tejto mestskej časti, predovšetkým cez Bernolákovu ulici a zvýšila by sa frekvencia vozidiel smerom od križovatky na Huštáku.
Predseda komisie dopravy pri mestskom zastupiteľstve Jakub Gajdošík aj v súčasnosti tvrdí , že k uzatvoreniu exitov by mohlo prísť v prípade, ak by si NDS splnila záväzky voči mestu a vybudovala plánované mimoúrovňové križovatky. Mesto Banská Bystrica podalo ešte v priebehu vlaňajška voči rozhodnutiu NDS rozklad.