BANSKÁ BYSTRICA. Obyvateľom niektorých častí Banskej Bystrice strpčuje život hluk z rušnej dopravy. Ide hlavne o mestské časti v blízkosti rýchlostnej komunikácie, či severného obchvatu mesta. Hoci súčasťou jeho výstavby bolo aj šesť kilometrov protihlukových bariér, obyvatelia by ich prijali viac.
Poslanec Milan Smädo považuje v tomto smere za problémové mestské časti Kremnička a Rakytovce, kde doplácajú obyvatelia na nepríjemný efekt ozveny z rýchlostnej komunikácie. Najviac sa totiž hluk z nej odráža smerom k relatívne vzdialeným domom pod lesom. Smädo preto požiadal odborné útvary mesta, aby podali žiadosť na Národnú diaľničnú spoločnosť na vybudovanie protihlukových bariér v tejto časti.
„Treba si uvedomiť, že práve tento volebný obvod sa najrýchlejšie rozvíja, je tu intenzívna výstavba a najväčší nárast obyvateľov. Ak nebudú mať obyvatelia pre život pokoj a ticho, nebudú tu chcieť stavať,“ dodal Smädo.
Predseda komisie dopravy a mestský poslanec Jakub Gajdošík hovorí, že podobných lokalít je v Banskej Bystrici niekoľko.
Viacero podnetov majú od obyvateľov radvanského „čínskeho múru“, kde sú byty veľmi blízko rušnej cesty. Podobne je to aj pri estakáde smerom od obchodného centra Európa. Dlhodobo avizujú problémy s hlukom napríklad obyvatelia Jesenského vŕšku, Bakossovej, či Komenského.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Hlukové mapy ako podklad
Hovorkyňa primátora Martina Kanisová informovala, že v lokalite Rakytovce - Dolné lúky sa rozvíja v súlade s platným územným plánom a povoleniami stavebného úradu individuálna bytová výstavba.
„V procese územných konaní na rodinné domy orgány ochrany zdravia neuplatnili požiadavky na budovanie protihlukových stien ako podmienku prípustnosti povoľovaných stavieb,“ doplnila s tým, že Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje spracovanie strategických hlukových máp. Mapy sú určené na celkové posúdenie expozície hluku v danom území: „Cieľom je určiť oblasti, v ktorých sú prekročené stanovené akčné hodnoty pre jednotlivé hlukové indikátory a stanovenie počtu ľudí, ktorí sú vystavení nadmernému hluku v posudzovanom území. Tieto podklady majú slúžiť ako podklad k spracovaniu akčných plánov.“
Podklady aj pre Bystricu
Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nevie presný termín, ani rozsah výstavby protihlukových bariér. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík potvrdil , že ešte v priebehu januára zabezpečili vypracovanie strategických hlukových máp pre takmer 300 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. tried vo svojom vlastníctve. „Mapa bola vypracovaná aj pre rýchlostnú cestu R1 – Banská Bystrica. Na základe týchto máp vyhotovíme akčné plány, ktoré predstavujú návrh riešenia hlukovej záťaže konkrétnymi protihlukovými opatreniami,“ informoval.