SLOVENSKÁ ĽUPČA. Napriek zmenám v mýtnom systéme, ktorý vošiel do platnosti od začiatku tohto roka, nie je situácia na niektorých úsekoch ciest stále dobrá. Kamióny, ktoré sa vyhýbajú plateniu mýtneho, výrazne poznačili aj život vo viacerých obciach nášho regiónu. Na vedenie župy sa so žiadosťou o osadenie zákazových značiek pre kamióny obrátili v uplynulých dňoch napríklad Slovenská Ľupča a Lučatín. Kamióny, ktoré sa chcú vyhnúť plateniu mýtneho, odbočujú pri penzióne Grajciar práve na cestu, ktorá vedie cez obe obce.
Osadenie zákazových značiek a ďalšieho značenia odhadujú približne na 6 tisíc eur. Zástupca starostu Slovenskej Ľupče Jozef Polievka hovorí, že podmienky pre život ľudí v oboch obciach sa prejazdom kamiónov výrazne zhoršujú. „Obyvatelia, žijúci v blízkosti ciest, znášajú hluk a prašnosť, zhoršila sa bezpečnostná situácia. Cesty nie sú dimenzované na taký vysoký pohyb ťažkých vozidiel,“ dodal.
Projekt opatrení výsledky nepriniesol
Župa je však presvedčená, že osadenie dopravného značenia na zákaz tranzitu nie je koncepčným riešením a skúsenosti s jeho zavedením na určených úsekoch ciest v roku 2011 to len potvrdzujú. „Zložky polície sa kontrole zákazu tranzitu venujú len sporadicky,“ konštatovala odborná referentka pre styk s verejnosťou Banskobystrického samosprávneho kraja Iveta Kureková. Podľa nej projekt opatrení na zvýšenie výberu mýta na spoplatnených úsekoch ciest, ktorý bol realizovaný v roku 2011 na území kraja, nepriniesol očakávané výsledky a situáciu nevyriešil. V tom čase boli osadené dopravné značky, ktoré mali zamedziť pohybu tranzitnej nákladnej dopravy nad 12 ton v mieste ôsmich križovatiek ciest I. triedy s cestami II. a III. triedy. Ani toto opatrenie však nedokázalo kamióny s ciest II. a III. triedy dostať úplne a ukazuje sa, že ide o málo účinné riešenie.
„Preto sa s dopravcami v závere minulého roka dohodli legislatívne opatrenia, ktoré boli prijaté a ktoré sa aktuálne monitorujú. Po skončení sa monitoring vyhodnotí a navrhne sa, čo a ako ďalej,“ doplnila.