BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrickí žiaci s rôznymi formami autizmu už nebudú musieť od septembra dochádzať za výučbou do Zvolena. Súkromná základná škola pre žiakov s autizmom totiž otvorí pobočku na banskobystrickom Uhlisku.
Túto myšlienku podporili na poslednom zastupiteľstve mestskí poslanci s tým, že mesto dalo škole k dispozícii vhodné priestory. Poslanec Peter Hudec hovorí, že ako rodičom žiakov, tak aj deťom samotným sa týmto krokom výrazne zjednoduší život. „Treba si uvedomiť, že s dochádzaním do školy bolo spojené ako časové, tak aj finančné zaťaženie rodičov a to sme chceli týmto krokom odbúrať. Ide o veľmi aktívnu skupinu rodičov, ktorí žijú pre svoje deti a v mnohých smeroch to majú sťažené. Pomohli sme im aspoň týmto spôsobom. “
Vedúca odboru sociálnych vecí a projektového riadenia mestského úradu Mária Filipová konštatovala, že súkromnú školu vo Zvolene navštevujú z veľkej časti aj banskobystrickí žiaci. Od septembra by sa pre nich malo dochádzanie do školy výrazne zjednodušiť, čo rodiny odbremení od ďalších starostí. „Priestor, ktorý sme pre tieto účely našli, dispozične vyhovuje, počas leta tam treba urobiť iba základné úpravy. Na tých sa bude podieľať predovšetkým škola,“ dodala.
Do školy len v sprievode rodičov
Riaditeľka súkromnej školy Elena Pálková chápe postoj poslancov ako ústretový krok. „Deti s autizmom dochádzať do školy samé, takže každé ráno ich sem privádzajú rodičia. Tým, že museli chodiť až do Zvolena, dosť im to komplikovalo život,“ dodáva s tým, že veľká časť žiakov je práve z Banskej Bystrice.
Na elokovanom pracovisku školy budú mať žiaci vytvorené rovnaké podmienky, ako vo zvolenskej škole. Škola, ktorá funguje od roku 2011 zabezpečuje žiakom vzdelávanie v štrukturovanom prostredí a s individuálnym prístupom ku každému žiakovi.
Škola, kde sa neozýva zvonček
Zaujímavosťou je nepochybne nízky počet žiakov v triede, najviac so štyrmi žiakmi. Každý žiak vo vyučovacom procese postupuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý má ušitý na mieru podľa svojich silných a slabých stránok. Zvonček, ktorý delí vyučovacie hodiny, tu nepoznajú, keďže na deti by pôsobil rušivo.
Čo je autizmus
Ide o vývojovú poruchu, , ktorú charakterizujú deficity v oblasti komunikácie, sociálnej interakcie a predstavivosti. Postihnutie v oblasti komunikácie zahŕňa problémy porozumieť reči druhých a udržiavať zmysluplnú konverzáciu. Deficit v komunikácii je spojený s problémami pri vytváraní vzťahov – osoby s autizmom majú problémy udržiavať funkčnú komunikáciu s ostatnými, a teda majú veľmi obmedzené možnosti vytvárať vzťahy.