BREZNO. Na základe uznesenia mestského zastupiteľstva z júna 2014 primátor Brezna zvolal stretnutie zástupcov správcovských spoločností a spoločenstiev vlastníkov bytov, kde im predložil zámer mesta o vybudovaní odstavných plôch.
Každý problém má svoje riešenie
Problémom nedostatočných parkovacích miest v Brezne sa v meste zaoberajú už dlhšie. „V minulom volebnom období sme mali spracovaný plán výstavby odstavných plôch, no z finančných dôvodov sa nám z 300 státí podarilo urobiť 110. K tejto myšlienke sme sa vrátili, zhodnotili sme predchádzajúci materiál, ako aj dnešnú situáciu a možnosti rozšírenia budovania odstavných plôch na celom území mesta. Podmienkou je, že ich budeme zatiaľ realizovať na pozemkoch vo vlastníctve Brezna,“ informoval primátor Jaroslav Demian.
Do budúcna však nevylúčil, že v prípade vyššieho záujmu o výstavbu parkovacích miest, ako naprojektovali, v príslušných lokalitách sú ochotní vstúpiť do rokovania aj s inými vlastníkmi, pozemky vysporiadať a ponúknuť ich na výstavbu odstavných plôch.
Parkovanie pre vlastníkov bytov bude bezplatné
Na pracovnom stretnutí so zástupcami správcovských spoločností a spoločenstiev vlastníkov bytov primátor predstavil zámer mesta Brezna o vybudovaní spevnených plôch. „Spočíva v tom, že mesto poskytne pozemky, projektovú dokumentáciu, stavebné povolenie, ako aj stavebný dozor a ponúka možnosť jednotlivým vlastníkom bytov v zastúpení spoločenstiev, aby si sami vybudovali odstavné plochy. Cena vychádza rôzne, je to podľa lokality, množstva miest, ceny práce a materiálu.“
Ako tvrdí primátor, vlastníci bytov, ktorí si vybudujú takéto odstavné plochy, ich budú môcť bezodplatne užívať tri až päť rokov. Po uplynutí tejto lehoty parkovacie miesto odovzdajú mestu, ktoré s ním bude nakladať ako s verejným priestranstvom.
„Predpokladané investičné náklady predstavujú sumu za materiál, čo je 20,3 eura/m2 s DPH. Práce ťažko vyčísliť, vstupovať do procesu môžu vlastníci bytov a plochy realizovať v spolupráci so stavebnou firmou alebo aj sami. Samozrejme, s dodržaním všetkých podmienok a parametrov, ktoré sme určili a predpísali. Aj po uplynutí lehoty vieme garantovať výhradné užívanie verejného priestranstva tým vlastníkom bytov, ktorí sa na budovaní budú podieľať. Ručíme aj za to, že ak niekto predá byt, práva a povinnosti môže postúpiť novému vlastníkovi. Je to vlastne výhoda, pretože s bytom ponúka aj parkovacie miesto. Čo je dnes na našich sídliskách dosť problém,“ povedal Jaroslav Demian.
Miesta posudzovali v teréne, navrhujú 812 státí
Záujem o odstavné plochy v jednotlivých lokalitách zmapujú spoločenstvá vlastníkov, prípadne správcovské spoločnosti a na jeho základe rozhodnú o ďalšom postupe, ako aj o tom, či budovanie budú realizovať svojpomocne, ale odborne, alebo oslovia dodávateľskú firmu. „Miesta sme posudzovali v teréne. Navrhli sme 812 statí, ktoré do istej miery vyriešia parkovanie. Vieme, že odstavných plôch je v Brezne málo, veľakrát ideme na úkor verejnej zelene, ktorá je ňou len na papieri, a je znehodnocovaná státím motorových vozidiel.“
Ako povedal primátor, sídliská boli budované v období, kedy ani zďaleka nepočítali s tým, že v Brezne bude jazdiť toľko motorových vozidiel. „V tých časoch bola norma iná a kapacity dnes nestačia.“
Model budovania je výhodný pre občanov aj pre mesto
V reálne krátkom čase môžu vlastníci bytov prísť k odstavnej ploche, kde budú mať vyhradené parkovanie. V prípade, že o výstavbu odstavných plôch neprejavia záujem vlastníci bytov, mesto bude koncepciu napĺňať podľa možností rozpočtu, čím sa ale všetky odstavné plochy stanú verejným priestranstvom. Podľa nariadenia je možné na ploche, ktorú vybuduje mesto, vyčleniť 40 percent na vyhradené státie. To znamená, že napríklad z desiatich parkovacích miest len štyri budú môcť byť určené na vyhradené státie konkrétnym záujemcom a ďalších šesť sa obsadí podľa toho, kto zaparkuje na tom-ktorom mieste skôr.
„Myslím, že model budovania odstavných plôch cez vlastníkov je výhodný aj pre nich, získajú na isté obdobie parkovacie miesto, môžu s ním nakladať aj v prípade, že sa odsťahujú, alebo predajú byt. Garantujeme tiež, že budú mať vyhradené státie aj v budúcnosti a na druhej strane mesto sčasti vyrieši parkovanie motorových vozidiel aj na miestach, ktoré na to určené nie sú,“ dodal na záver Jaroslav Demian.