Sieť cyklotratí plánuje na južnej strane Chopka vybudovať prevádzkovateľ lyžiarskeho strediska Jasná.
NÍZKE TATRY/BREZNO. Výstavba siete cykloturistických tratí s názvom Bike world na južnej strane Chopka v Národnom parku Nízke Tatry, ktorú plánuje firma Tatry Mountain Resorts, prevádzkovateľ lyžiarskeho strediska Jasná, získala v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) súhlas enviroúradníkov.
Viaceré lokality
Odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu Brezno v záverečnom stanovisku EIA, ktoré vydal v pondelok a zverejnil dnes, odporúča realizáciu navrhovanej činnosti za predpokladu splnenia viacerých podmienok a opatrení.
„Pri posudzovaní boli zvažované možné negatívne vplyvy navrhovanej činnosti na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, vrátane možných rizík z havárií, a predpokladaná účinnosť navrhovaných opatrení. V rámci procesu posudzovania neboli zistené nejaké skutočnosti, ktoré by pri realizácii opatrení navrhovaných v správe a v záverečnom stanovisku vytvárali potenciálne riziko pre závažné ohrozenie kvalitatívnych alebo kvantitatívnych parametrov jednotlivých zložiek životného prostredia,“ uvádza úrad v záverečnom stanovisku.
Investor plánuje vybudovať Bike world s cyklotraťami rôznych stupňov náročnosti v lokalitách Chopok, Kosodrevina, Srdiečko a Krúpová v katastri Hornej Lehoty v okrese Brezno.
Použijú aj bager - pavúk
Výstavba by sa mala začať v tomto roku a dokončená má byť do začiatku letnej sezóny v roku 2015. Na posúdenie vplyvov na životné prostredie predložil investor dva varianty zámeru.
Prvý počíta s 24 cyklotraťami s celkovou dĺžkou 20 595 metra, druhý s 13 cyklotraťami s celkovou dĺžkou 18 211 metrov.
Druhý variant minimalizuje trasy nad hornou hranicou lesa a nezasahuje do pralesovitého spoločenstva v lokalite Kosodrevina. Predpokladané náklady na výstavbu sú pri prvom variante 61 800 eur, pri druhom 54 600 eur. Enviroúradníci v záverečnom stanovisku EIA odporúčajú realizáciu druhého variantu.
Vybudovanie cyklotratí Bike worldu si bude vyžadovať odstránenie stromovej aj krovitej vegetácie na ich trasách a v závislosti od typu tratí aj úpravy povrchu terénu.
„Pri týchto úpravách sa tam, kde je to potrebné, bude používať bager – pavúk, ktorý je v takýchto horských terénoch flexibilný a má dobrú dostupnosť. Bager bude odkopávať z vrchnej strany svahu a pred sebou si bude robiť cestu (trať),“ uviedol investor v predloženom zámere.