BANSKÁ BYSTRICA. Do celoslovenského projektu emocionálneho vzdelávania detí Druhý krok sa zapojilo aj šesť základných škôl v Banskej Bystrici. Projekt pomáha riešiť agresiu a násilie na školách, šikanovanie, týranie, rozvíja u detí empatiu a súdržnosť v triedach. V súčasnosti je do tohto projektu zapojených 154 škôl na Slovensku, ktoré Druhý krok zaradili do vyučovania v rámci predmetu etická výchova.
"Dôvody šikany môžu byť rôzne. Narušené rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá, rodičia, ktorí ho príliš trestajú, alebo si ho nevšímajú, či túžba upútať pozornosť spolužiakov a učiteľov. Základom prevencie šikanovania je naučiť deti zvládať hnev a zlosť, byť empatickým k správaniu a prežívaniu ľudí okolo seba, lepšie chápať ich konanie, rozpoznávať emócie a pochopiť ich, tolerovať odlišnosti iných, a tiež naučiť sa riešiť bežné životné konflikty a hádky tak, aby to bolo v prospech veci a aby riešenie neubližovalo iným," vysvetlila školská psychologička Eva Gajdošová.
Banská Bystrica sa do projektu zapojila v tomto roku a pred pár dňami učiteľky prezentovali svoje skúsenosti a pozitívny vplyv programu na deti. Ako poznamenali, Druhý krok pomáha i výrazne introvertným deťom, ktoré sa nechceli prejaviť v triede pred ostatnými žiakmi. Postupne však získali odvahu hovoriť o sebe, o svojich pocitoch. Výsledky priniesol aj u hyperaktívnych a nepozorných detí.
Program Druhý krok je už vyše 15 rokov súčasťou školského vyučovania v mnohých krajinách Európy. Ministerstvo školstva mu udelilo akreditáciu a odporučilo používať ho ako učebnú pomôcku v rámci vyučovania, ale i v práci psychológov či špeciálnych a sociálnych pedagógov.
Program na Slovensku zastrešuje občianske združenie Profkreatis, ktoré organizuje certifikované a akreditované vzdelávanie pre pedagógov. Druhý krok funguje na princípe fotografií, ktoré zobrazujú konkrétnu emóciu či situáciu šťastné deti, smutné i nahnevané. Zobrazuje vzťahy v rodine či v škole. Špeciálne vyškolený pedagóg potom vedie s deťmi diskusiu, pýta sa ich na zobrazené emócie, na to, či sa v takej situácii ocitli, kedy a ako ju riešili.