BANSKÁ BYSTRICA. Cyklisti, ale aj korčuliari, bežci či chodci majú oddnes k dispozícii novú, takmer päť kilometrov dlhú cyklotrasu Rodinná cestička zo Zvolena do Sliača, ktorej roky pripravovaná výstavba bola ešte na jar pre jej pozastavenie zo strany nového vedenia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) otázna. Dnes cyklistickú trasu slávnostne odovzdali do užívania predstavitelia firmy Skanska SK ako zhotoviteľa, mesta Sliač ako stavebníka a BBSK ako investora.
Jej výstavba trvala šesť mesiacov a stála vyše 633-tisíc eur.
Nová cyklotrasa vedie korunou pravej hrádze rieky Hron zo zvolenskej mestskej časti Rákoš po most na Ulici SNP v Sliači, odtiaľ po ľavostrannej hrádzi a následne po hrádzi miestneho potoka až po križovanie so Záhorského ulicou v Sliači.
Prvá časť rodinnej cestičky
Ide o prvú časť plánovanej cyklotrasy Rodinná cestička, ktorá má viesť zo Zvolena do Banskej Bystrice, príprava druhej časti však ešte nemá ukončenú ani fázu majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov. „Stavebné práce predstavovali odstránenie mačiny z povrchu hrádze, odstránenie existujúcich spevnených plôch a položenie troch vrstiev asfaltu na celej dĺžke trasy, vrátane miest spevnených vjazdov, zjazdov a prejazdov, čím sme dosiahli nový kvalitný povrch pre využitie cyklistami aj korčuliarmi,“ uviedol hlavný stavbyvedúci Skanska SK Milan Potoč. Dodal, že nevyhnutnou súčasťou cyklocesty je aj nová 20-metrová lávka cez Sielnický potok.
Pôvodne sa táto cyklotrasa mala začať stavať ešte v januári, a to na základe zmluvy o dielo, ktorú s firmou Skanska SK uzavrel BBSK 11. decembra. S mestom Sliač, ktoré má na cyklotrasu od mája 2012 vydané stavebné povolenie, uzavrel BBSK 16. decembra zmluvu o spolupráci, schválenú v zastupiteľstve vlani v auguste, podľa ktorej mala župa Sliaču na výstavbu poskytnúť dotáciu vo výške vysúťaženej ceny stavby, teda vyše 633-tisíc eur. Zároveň BBSK uzavrel so Sliačom dohodu o postúpení práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy o dielo medzi BBSK a Skanska SK.
Problémy
V januári, krátko pred plánovaným odovzdaním staveniska dodávateľovi, však nové vedenie župy predložilo primátorovi Sliača návrh dohody o ukončení spolupráce pri výstavbe cyklotrasy. Hovorca BBSK Miroslav Belička vtedy pre agentúru SITA uviedol, že dôvodom je veľké zadlženie samosprávneho kraja, pri ktorom si takúto investíciu nemôže dovoliť. Nové vedenie kraja túto investíciu považovalo za „mínu“, ktorú mu predchádzajúci župan Vladimír Maňka zanechal po prehratých regionálnych voľbách. „Zmluva bola podpísaná dva dni pred odchodom z funkcie pána Vladimíra Maňku a BBSK v súčasnosti nemá zdroje na financovanie 100 percent tohto projektu,“ uviedol koncom januára Belička. Župan Marian Kotleba následne neúspešne žiadal primátorov Sliača a Zvolena, aby tieto mestá výstavbu cyklotrasy spolufinancovali.
Odovzdať v máji stavenisko zhotoviteľovi umožnilo schválenie tohtoročného rozpočtu BBSK, v ktorom bola na výstavu cyklotrasy vyčlenená celá potrebná suma vyše 633-tisíc eur. Hoci pôvodný návrh rozpočtu, ktorý na februárové zasadnutie predložil Kotleba, s touto investíciou nepočítal, jej vyčlenenie je jednou z úprav, ktoré v rozpočte navrhli a schválili župní poslanci a po Kotlebovom vete takto upravený rozpočet opätovne a definitívne schválili v apríli.