Železničiari začiatkom decembra upravili svetelnú signalizáciu na priecestiach, križujúcich cestu I/66 medzi Pohorelou a Červenou Skalou. Biele prerušované svetlo na nich úplne zrušili.
HOREHRONIE. BREZNO. Frekvencia železničnej dopravy sa na trati Brezno - Červená Skala počas niekoľkých rokov výrazne znížila. Železnice Slovenskej republiky ako správca a prevádzkovateľ železničnej dopravných ciest aj z tohto dôvodu pristúpili k úprave signalizačných zariadení.
„V úseku trate Brezno – Červená Skala došlo v posledných rokoch k podstatnému zredukovaniu počtu vlakov. Na viac, vlaky osobnej dopravy sú vedené vo väčšine prípadov ľahkými motorovými vozňami. V dôsledku týchto dvoch skutočností a v snahe zvýšiť bezpečnosť na železničných priecestiach, vykonali naši zamestnanci na spomínaných priecestiach, v súlade s predpisom ŽSR, úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Rýchlosť sa znižuje automaticky
Súčasťou tejto úpravy je aj vypnutie pozitívnej signalizácie. Tá sa na priecestných zabezpečovacích zariadeniach používa v rámci krajín Európskej únie len v Maďarsku, na Slovensku a v Čechách. Pre vodičov je biele prerušované svetlo poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.
Pokiaľ pozitívna signalizácia nesvieti, je povolená maximálne tridsiatka. „Ak sa železničné priecestie upravilo tak, že sa vyplo blikanie bieleho svetla, platí na takomto priecestí automaticky najvyššia rýchlosť 30 km/h,“ vysvetľuje Alena Koišová z ministerstva vnútra. V rámci zjednocovania predpisov krajín EÚ sa však uvažuje o úplnom zrušení pozitívnej signalizácie na všetkých slovenských priecestiach.
Novelu pripravujú na budúci rok
Pred samotnou zmenou treba ale novelizovať zákon o cestnej premávke. Ten by mal okrem zrušenia bieleho svetla zároveň stanoviť aj jednotnú rýchlosť prejazdu cez železničné priecestie. Podľa slov Aleny Koišovej, úpravu § 27 ods. 3 zákona o cestnej premávke v tomto kontexte ministerstvo vnútra zváži pri najbližšej novelizácii tohto zákona, ktorá sa pripravuje na budúci rok. „Závisí to od prerokovania tejto problematiky aj s príslušnými železničnými orgánmi, ako aj od celkového počtu už takto upravených priecestí.“