BANSKÁ BYSTRICA. Zastupiteľstvo Banskobystrického samosprávneho kraja žiada ministra dopravy zaradiť do priorít v operačnom programe Doprava na plánovacie obdobie 2014 – 2020 a tiež do Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 dobudovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka. Ako sa krajskí poslanci zhodli na decembrovom zasadnutí, zhruba 50-kilometrové dokončenie R1 z Banskej Bystrice popod Hiadeľské sedlo po napojenie na aktuálne budovanú diaľnicu D1 v Ružomberku je dôležité z hľadiska severojužného prepojenia od Baltu k Jadranu aj ako alternatívna trasa medzi východom a západom Slovenska.
Výstavba už mala začať
„Uvedené prepojenie zabezpečí napojenie krajského mesta Banská Bystrica na diaľnicu D1 a je predpoklad jednoduchšieho presunu investorov aj pracovných kapacít. Jednoznačne treba z trasy vylúčiť Staré Hory, Donovaly i v nadväznosti na ohrozovanie zdrojov pitnej vody,“ uvádza sa v dôvodovej správe k požiadavke zastupiteľstva BBSK.
Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, kde sa má napojiť na diaľnicu D1, je plánované aj ako nový koridor časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom, respektíve od Budapešti na Krakov.
Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly a okolia zdrojov pitnej vody do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Podľa zámeru, ktorý po posúdení vplyvov na životné prostredie (v procese EIA) získal od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň 2010 súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok začať výstavba v roku 2011 a na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča v roku 2012.
Celé predĺženie malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016, dosiaľ sa však jeho výstavba nezačala.
Čakanie na štúdiu
Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš uviedol, že definitívne stanovisko, či sa R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka bude stavať, závisí od výsledkov štúdie realizovateľnosti. Tá sa aktuálne vypracúva a hotová má byť v priebehu budúceho roka.
Podľa BBSK je dobudovanie R1 do Ružomberka nevyhnutné aj v nadväznosti na závery technickej štúdie Žilinskej univerzity, ktorá odporúča viesť koridor rýchlostnej cesty R3 v úseku Horná Štubňa (okres Turčianske Teplice) – Šášovské Podhradie (časť Žiaru nad Hronom) v peáži s R2 s napojením v lokalite Ráztočno pri Handlovej.
„Týmto sa nepriamo potvrdzuje opodstatnenosť severojužného prepojenia v koridore rýchlostnej cesty R1 (keďže odporúčaný koridor R3 by tranzitnú dopravu z Donovalov neodklonil, pozn. red.),“ uvádza sa v dôvodovej správe k uzneseniu zastupiteľstva BBSK.
Spojenie žiadalo aj mesto
Dobudovanie R1 požadoval BBSK a rovnako aj mesto Banská Bystrica aj v predchádzajúcom volebnom období, keď protestovali proti nezaradeniu tohto úseku do programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.
Pokračovať čo najrýchlejšie s výstavbou R1 do Ružomberka požadovali v roku 2011 uzneseniami zastupiteľstvá BBSK aj mesta Banská Bystrica, výzvu podporili aj predsedovia regionálnych združení miest a obcí v Banskobystrickom kraji, banskobystrický primátor Peter Gogola spolu s primátorom Ružomberka Jánom Pavlíkom adresoval vtedajšiemu ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi otvorený list a ďalší list na túto tému adresoval Gogola aj vlani ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.