Lanovka na Chvatimechu oslavuje 60 rokov

Potrebovala by rekonštrukciu, zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Skutočná technická pamiatka.

V roku 2006 jej pracovníci Múzea horských dopravných zariadení sídliacom v Berlíne udelili certifikát originality. Na Slovensku ju nedokážeme doceniť.V roku 2006 jej pracovníci Múzea horských dopravných zariadení sídliacom v Berlíne udelili certifikát originality. Na Slovensku ju nedokážeme doceniť. (Zdroj: AUTOR)

Nápad vybudovať lanovku na Chvatimechu sa čírou náhodou zrodil v hlave Gabriela Ťatliaka, vtedajšieho šéfkonštruktéra Strojární Piesok, ktorý sa vážne zranil na lyžovačke.

CHVATIMECH. Gabriel Ťatliak bol človek, ktorý nedokázal len tak nečinne ležať. Na nemocničnom lôžku dostal myšlienku, pripravil podklady a predostrel ich vedeniu Strojární Piesok. Vedeniu podniku sa zámer pozdával a tak odobrilo proces príprav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

12. február 1955

Na technickej dokumentácii sa podieľal hlavne autor myšlienky Gábor Ťatliak a kolektív konštrukčného oddelenia Strojární Piesok, ale aj kolegovia z ostatných oddelení. S kolegami vypočítali spotrebu a špecifikáciu materiálu, konštrukčne doriešili technické prvky a jednotlivé zariadenia, celkovú technológiu, cenovú kalkuláciu a následne vypracovali detailnú technickú dokumentáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledovali prípravy na zameranie terénu, vybavenie povolení, klčovanie lesa a samotná výroba. Vedenie podniku bolo veľmi ústretové a umožnilo použiť na výrobu jednotlivých dielcov lanovky zvyšky, ktoré vznikli vo výrobe. Neskôr prispela aj Československá telovýchovná jednota (ČSZTV).

Definitívne bola výstavba odobrená 1. júla 1953 a v ten deň sa začalo aj s realizáciou stavby. Výstavba nebola jednoduchá. Treba mať na zreteli vtedajšie stavebné možnosti a technológie, ktoré si realizátor stavby mohol dovoliť, nehovoriac o náročných terénnych podmienkach. Prakticky sa všetko robilo ručne.

Napriek zložitým podmienkam výstavba netrvala dlho. Stihli to za dva roky a prvé sprevádzkovanie sa datuje od 12. februára 1955.

Prvá svojho druhu

Lanová dráha na Chvatimechu bola vybudovaná ako prvá svojho druhu na Slovensku. Má jedinečnú konštrukciu. Poháňa ju 12,5- kilowattový elektromotor z údolnej stanice umiestnenej v nadmorskej výške 450 metrov, trasou dlhou 560 metrov o priemernom sklone 46,14 percenta s prevýšením 233 metrov do nadmorskej výšky 773 metrov, kde sa nachádza horná stanica. Na oceľovom obežnom lane o priemere 20 milimetrov bolo umiestnených 34 jednomiestnych sedačiek.

SkryťVypnúť reklamu

O bezpečnosť sa starajú dva nezávislé brzdné systémy, prevádzkový - elektromagnetický a hlavný čiže núdzový, zabezpečovaný hydroagregátom. Boli použité aj elektrické a elektronické bezpečnostné prvky a zabezpečovacie zariadenia, ktoré sa starali o bezpečný a plynulý chod lanovky.

Ľudia, ktorí sa zaslúžili o jej existenciu, si zaslúžia náš obdiv a rešpekt. Totižto, všetko vymysleli, vyrobili a postavili. Sami! Nič nikde neodkukali, ako sa to robí dnes. Použili len vedomosti, ktoré získali počas profesionálnej kariéry.

Má certifikát originality

V súčasnom stave lanovka akoby nemala gazdu. Nik sa o ňu nestará. Nemá potrebné prevádzkové a revízne povolenia, čiže nemôže slúžiť verejnosti. Je to nanajvýš nepredstaviteľné a na pováženie, prečo sa to inde vo svete dá a u nás na Slovensku nie.

SkryťVypnúť reklamu

Lanovka je totižto stále plne funkčná, vďaka pár dobrovoľníkom v dobrej kondícii, ale už potrebuje svoje. Veď má šesťdesiat rokov. Je najvyšší čas, aby sa jej niekto seriózne ujal. Potrebovala by rekonštrukciu zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Skutočná technická pamiatka.

V roku 2006 jej pracovníci Múzea horských dopravných zariadení sídliacom v Berlíne udelili certifikát originality. Preto by som rád vyzval širokú verejnosť, úradníkov, politikov a intelektuálov o podanie pomocnej ruky. Táto lanovka si to skutočne zaslúži, vďaka nej sa naučilo lyžovať mnoho ľudí z regiónu Horehronia. Vďaka nej sa uskutočnilo mnoho lyžiarskych pretekov okresného, krajského významu, často preteky novinárov.

Nevážime si históriu

Prečo v súčasnej dobe ostávajú z fungujúcich a obľúbených zariadení ruiny? Prečo sa nové, podobné budujú na zelenej lúke alebo na ornej pôde? Ak sa budeme takto správať ďalej, budú z nás hrdí - moderní Európania, ale národ bez minulosti, bez identity.

Pretože si nevážime históriu. Je síce pravda, že za posledné roky nám príroda neposkytuje dostatok snehu, bolo by však nesprávne hľadať využiteľnosť lanovky len na účel lyžovania. V dnešnej dobe láka Chvatimech aj vyznávačov iných športov, kde by lanovka našla svoje uplatnenie. Turistov, rekreantov, paraglajdistov či cyklozjazdárov.

Autor: Dušan Zemko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 353
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 567
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 418
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 073
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 780
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 756
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 803
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 044
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 21 575
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 456
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 864
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 525
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 173
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 809
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 396
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Štátni ochranári vyzývajú návštevníkov hôr k vyššej opatrnosti.


2
Ilustračná fotografia.

Incident sa nezaobišiel bez zranení.


20

Zavádzanie rezidentských zón prinieslo požadovaný efekt.


1

Neváhaj a poznaj Tatry a Pieniny z úplne nového uhla.


  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 044
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 21 575
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 456
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 864
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 525
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 173
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 809
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 396
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu