Dvanásť nádejných talentov na poli vedy a výskumu sa stretlo na konci januára na slávnostnom Popoludní plnom hviezd v Bratislave, aby si odniesli viac ako 24 000 eur.
V doterajších ročníkoch grantového programu podporila finančná skupina AXA dovedna 36 študentov celkovou sumou takmer 85 000 eur.
Medzi finalistami zabodovala aj Vladimíra Šajbanová z Banskej Bystrice.
Mladá študentka verí, že naša krajina je pre cestovný ruch ako stvorená. Jej cieľom je stať sa vrcholovou manažérkou v oblasti cestovného ruchu u nás. AXA Fond podporí jej odvážne ciele a štúdium, zamerané na udržateľný cestovný ruch na troch rôznych univerzitách.
Mohli by ste nám priblížiť projekt, ktorý odborníkov oslovil?
- V rámci programu AXA Fond som vypracovala projekt s názvom Stay Hungry Stay Foolish. Ide o podporu môjho vzdelania v oblasti managmentu cestovného ruchu, ktorý študujem na troch rôznych vysokých školách v Európe : v Dánsku (University of Southern Denmark ), Slovinsku(University of Ljubljana) a Španielsku(University of Girona). Keďže oblasť cestovného ruchu je špecifické "prierezové" odvetie, v projekte som sa zamerala hlavne na rozvoj jazykových schopností a networkingu.
Na čo konkrétne použijete túto finančnú podporu?
Vďaka podpore AXA Fondu sa zúčastním v marci významného veľtrhu cestovného ruchu v Berlíne ITB Berlin, kde sa budem snažiť rozšíriť si obzory , nadobudnúť kontakty a vybaviť si pracovnú stáž na leto. Taktiež si plánujem rozšíriť už nadobudnuté jazykové kompetencie angličtiny a francúzštiny o španielčinu, ktorú by som mala zlepšiť vďaka intenzívnym kurzom. Z finančnej podpory si kúpim taktiež materiálne pomôcky ako notebook a odbornú literatúru.
Kde v súčasnosti študujete?
- Momentálne som ukončila štúdium na dánskej univerzite v campuse Kolding a práve začínam druhý semester magisterského štúdia na ekonomickej fakulte v slovinskej Ljubljane. Je to mierne náročné na sťahovanie a presuny, ale užívam si to plnými dúškami.
V rámci projektu ste prezentovali, že by ste sa chceli stať vrcholovou manažérkou v oblasti cestovného ruchu u nás. Napriek prírodným a historickým danostiam však naša krajina stále nedosiahla métu stať sa "slovenským Švajčiarskom". Kde podľa vás robíme v oblasti cestovného ruchu chybu?
- Tých chýb je viac a je to ako začarovaný kruh. Fascinujúce aj náročné na cestovnom ruchu je to, že samotná návšteva destinácie nie je hmatateľný a priamo dostupný produkt. Všetko začína ešte pred príchodom turistu do destinácie. Pred cestou väčšina turistov vyhľadáva informácie na internete. Preto je nevyhnutné vybudovať profesionálne a prehľadné webové stránky vo viacerých svetových jazykoch, kde by si záujemca mohol nájsť referencie o krajine, meste, hoteloch či aktivitách.
Už keď sa návštevník nachádza priamo v destinácii, je nevyhnutné zabezpečiť kvalitné služby . Veľkým problémom slovenského cestovného ruchu je infraštruktúra. Chýbajú kvalitné cesty, aj tie nižších tried a kritické je aj udržiavanie historických pamiatok. Pamätám si zo štúdia vo Francúzsku, že tam vedeli urobiť aj z ničoho turistickú atrakciu, ktorá prilákala mnoho návštevníkov. My tie krásy máme, len sa v prvom rade nevieme o nich postarať a ani ich nevieme "predať".
Ďalšia vec je, že cestovný ruch je o ľuďoch, lebo oni samotní dotvárajú finálny produkt. A preto úloha prívetivých a komunikatívnych obyvateľov, ochotných pomôcť a poradiť je veľmi dôležitá. Lenže mnoho ľudí si tieto základné veci ani neuvedomuje, pretože chýba osveta. A ešte oveľa, oveľa viac. Ak sa cítia dobre, vrátia sa, alebo aspoň šíria dobré meno. Ak nie ,idú inde. Svet je veľký a za život sa dá z neho spoznať len veľmi málo
Zrejme ste značne rozlietaná po svete. Ako a kde najradšej trávite voľný čas, keď ste doma?
- Bývam na Fončorde a najradšej sa chodím vo voľnom čase prevetrať s rodinou na prechádzky na Suchý vrch, prípadne na Králiky. Milujem ten pocit, keď za desať minút z domu môžete byť v hore a načerpať novú energiu. V žiadnom meste, kde som doteraz žila, som podobnú možnosť nezažila.
Autor: eta