BANSKÁ BYSTRICA. Výstavba avizovaného objektu Terminal, ktorý má nahradiť súčasnú vyše 30 rokov nedostavanú a chátrajúcu banskobystrickú autobusovú stanicu, bude znamenať koniec možností vybudovať v danom priestore a v nadväznosti na susednú železničnú stanicu fungujúci integrovaný prestupný uzol, ktorý by funkčne a logicky prepojil všetky druhy dopravy v meste. Uvádza to 26 banskobystrických architektov v otvorenom liste, ktorý adresovali primátorovi Banskej Bystrice Jánovi Noskovi.
Podľa architektov je totiž objekt, ktorý má v sebe spájať funkcie autobusovej stanice, nákupného strediska a retail parku, v navrhovanej podobe zle riešený a nevychádza v ústrety cestujúcim. Výhradu majú najmä k tomu, že autobusová stanica nemá byť na východnom konci objektu, čiže hneď pri železničnej stanici a pri zastávkach mestskej dopravy, ale na opačnom, západnom konci. „Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupísk a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej takúto vzdialenosť cez nákupné stredisko,“ uvádzajú architekti v liste.
Odlišný pohľad
Uznávajú, že zámer integrovať do objektu aj obchodné funkcie je legálny a investorovi umožní komerčný úspech projektu. Lepšie riešenie prevádzkovo-funkčných vzťahov by však podľa nich bolo prínosom nielen pre cestujúcich, ale aj pre investora. „Sme presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorí si vedľa tejto prioritnej funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval,“ píšu architekti.
Ako pre agentúru SITA dodal jeden zo signatárov otvoreného listu, viceprezident Spolku architektov Slovenska Igor Teplan, o problematike autobusovej stanice i ďalších témach architekti v piatok rokovali s novým vedením mesta.
Primátor Nosko im prisľúbil, že sa bude usilovať vyrokovať s investorom lepšie riešenie. „Hoci už je vydané územné rozhodnutie, pri dobrej vôli by k zmene mohlo dôjsť. Územne by sa nič nezmenilo, ide len o to, ako ten objekt bude poskladaný,“ dodal Teplan s tým, že v navrhovanej podobe by nová autobusová stanica nebola pre cestujúcich lepšia než súčasná po vymaľovaní.
Roky rozostavaná
Objekt Terminal chce vybudovať firma Primum, ktorá vlastní banskobystrickú autobusovú stanicu od vlaňajšej jesene. Nová autobusová stanica má mať 18 nástupíšť a osem výstupíšť a funkčne bude od ostatných častí objektu oddelená. Ako koncom januára informoval konateľ a spolumajiteľ firmy Primum Ivan Hlaváček, stavať chcú začať v lete alebo na jeseň tohto roka a do prevádzky má byť objekt spustený na Vianoce budúceho roka. So susednou železničnou stanicou má byť prepojený bezbariérovým krytým chodníkom. Výšku investície, vrátane nákladov na kúpu terajšej stanice a jej zbúranie, odhadol na 17 až 18 miliónov eur.
Výstavba súčasnej autobusovej stanice v Banskej Bystrici sa začala v roku 1983. Za rok sa postavili nástupištia, no práce na stavbe terminálu sa v roku 1990 zastavili a odvtedy rozostavaná budova chátra. Banskobystričania v roku 2012 v ankete Banskobystrického okrášľovacieho spolku označili autobusovú stanicu za budovu najviac špatiacu ich mesto, v ankete denníka Hospodárske noviny bola nedávno označená za najväčšiu realitnú opachu Slovenska.