BANSKÁ BYSTRICA. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka pripravuje súťaž, v ktorej budú firmy súperiť o prevádzkovanie vlakovej dopravy v tomto úseku. "Naším zámerom je, aby sme v priebehu tohto roka zorganizovali súťaž na tejto diaľkovej linke," povedal hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Kóňa.
Rezort dopravy je však podľa jeho slov teraz len v začiatkoch a celý liberalizačný proces sa iba spúšťa, definujú sa podmienky. "Preto v tejto fáze bližšie podrobnosti nemôžeme špecifikovať," doplnil Kóňa.
Jazdili by s dotáciou štátu
Súkromník by na trati jazdil s dotáciou od štátu. To znamená, že by išlo o druhú takúto trať na Slovensku. Na podobnom princípe v súčasnosti vypravuje vlaky len spoločnosť RegioJet na trase z Bratislavy do Komárna. Štát si vybral železničný úsek z Bratislavy do Banskej Bystrice preto, lebo ide o ucelenú linku, ktorá má dostatočný objem vlakových výkonov, čiže približne 1,3 milióna vlakových kilometrov.
Je teda dostatočne veľká so samostatným súborom vlakov a možno ju prevádzkovať s menším rizikom zlyhania. Po trati jazdí osem párov rýchlikov. "Uvažuje sa o zaradení do súťaže aj dvoch párov posilových vlakov, ktoré na trati dnes tiež premávajú," priblížil Kóňa.
Záujem viacerých dopravcov
Do súťaže o trať sa pravdepodobne prihlási aj štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá vlaky na trase vypravuje v súčasnosti. "ZSSK má principiálne záujem zúčastňovať sa súťaží na diaľkové linky, rozhodnutie však bude vždy viazané na konkrétne podmienky súťaže," opísala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Pre denník Hospodárske noviny vyjadrili záujem o tento tender viacerí dopravcovia, napríklad Arriva Slovensko, RegioJet či LEO Express. "Konkurenčný boj v tomto smere považujeme za pozitívny prínos najmä pre cestujúcich, či už v ponuke spojov, komforte cestovania, alebo cenovej politike," konštatoval hovorca ministerstva Kóňa.