BANSKÁ BYSTRICA. Mestská časť Radvaň v Banskej Bystrici by sa mala konečne dočkať vybudovania protihlukovej steny. Na blízkosť rýchlostnej komunikácie najviac doplácajú obyvatelia takzvaného „čínskeho múru“ a výškových panelákov v blízkosti cesty. Podľa Miroslavy Kamenskej z občianskej rady Radvaň je prašnosť a hluk z rýchlostnej komunikácie pre obyvateľov z týchto panelákov dlhodobou záťažou a výrazne sa podieľa na znížení kvality ich života.
Igor Markovič, obyvateľ jedného z bytov v blízkosti rýchlostnej komunikácie hovorí, že hlavne v letnom období ich trápi neúnosný prach na oknách a balkónoch. „ Niekedy je naozaj na zváženie, či si vyvesíte vypraté prádlo na balkón, pretože skôr sa zapráši, ako vyschne,“ hovorí.
Balkóny len ako ozdoba
Hlavným problémom je však podľa neho hluk, ktorý spôsobujú prechádzajúce motorové vozidlá. Najciteľnejšie je to počas leta, kedy ľudia potrebujú vetrať. „Z osobnej skúsenosti môžem povedať, že keď v lete otvorím balkónové dvere, alebo okno, nepočujem ani rádio ani televízor, jedine ak dám zvuk najhlasnejšie. Na balkóne sa nedá ani rozprávať,“ dodal.
Aj počas teplých letných dní musia spať obyvatelia pri zatvorených oknách, pretože vozidlá jazdia non stop.
„Bývam na jedenástom poschodí, takže neviem, či protihluková bariéra pre mňa bude spĺňať svoj účel, ale určite pre nižšie poschodia áno.
Upozornil tiež, že celý problém sa zhoršil po tom, čo diaľničná spoločnosť prehradila výjazd pri čerpačke OMV. Všetky vozidlá, ktoré pred tým odbočili do Radvane, teraz prechádzajú cez inkriminovaný úsek a hustota premávky sa značne zvýšila.
Hluková štúdia by mala byť k dispozícii čoskoro
Zdá sa však, že dlhodobý problém obyvateľov tejto časti Radvane by sa predsa len mal pohnúť dopredu. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik informoval, že zabezpečujú spracovanie hlukovej štúdie rýchlostnej cesty R1 v meste Banská Bystrica spolu s návrhom protihlukových opatrení a vyhodnotením ich účinnosti: „Práve výsledky tejto štúdie určia potrebný rozsah a parametre protihlukovej steny. Termín dodania hlukovej štúdie je máj 2015.“
Dodal tiež, že hluková štúdia bude podkladom k verejnému obstarávaniu na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Jeho ukončenie predpokladajú v júli tohto roka.
Pomôžu aj hlukové mapy
Už v priebehu vlaňajška diaľničná spoločnosť informovala, že dala vypracovať strategické hlukové mapy pre 284,5 kilometra diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy na Slovensku, ktoré mali v predchádzajúcom roku viac ako 6 miliónov prejazdov vozidiel. Medzi nimi sa nachádzala aj R1 v úseku Banská Bystrica.
Na základe toho sa rozhodli zahrnúť do zoznamu problémových lokalít aj územie Radvane.
Mesto bude trvať aj na ďalších opatreniach
Ďalšie mestské lokality, ktoré sú tiež poznačené blízkosťou rýchlostnej komunikácie, sa zrejme dostanú do plánu protihlukových opatrení až v neskoršom termíne. Ide napríklad o Belveder, Rakytovce, či Kremničku.
Podľa hovorkyne primátora Zdenky Sekerešovej však chce mesto aj v budúcnosti na vyriešení týchto problémov trvať.
„Budeme od Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá spravuje rýchlostnú cestu R1, naďalej požadovať realizáciu protihlukových opatrení. A to najmä v tých úsekoch, kde je preukázateľne prekročená limitná hranica v zmysle legislatívy,“ dodala s tým, že už v predchádzajúcom období mesto žiadalo správcu komunikácie - vtedy cesty I. triedy I/66 a I/59 o zabezpečenie ochrany obyvateľov pred hlukom.
V návrhu územného plánu mesta Banská Bystrica je tiež zakotvené, že v súlade s požiadavkami platnej legislatívy v oblasti ochrany obyvateľov pred nadmerným hlukom z dopravy je potrebné realizovať protihlukové opatrenia v úsekoch, kde je prekročená limitná hodnota.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK