Pondelok, 18. november, 2019 | Meniny má Eugen

V pondelok odštartuje celonárodná kampaň Vyzvi srdce k pohybu

Jej gestorom je banskobystrický RÚVZ v rámci programu CINDI.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Mnohí dospelí ľudia na Slovensku vedú sedavý spôsob života. Nedostatok pohybovej aktivity sa podieľa významnou mierou na zvyšovaní chorobnosti a úmrtnosti na chronické ochorenia, ako sú ateroskleróza so všetkými jej dôsledkami, vysoký krvný tlak, nadváha a obezita, cukrovka 2. typu, niektoré druhy rakoviny, ochorenia a funkčné poruchy pohybového ústrojenstva. K zlepšeniu tejto situácie bezosporu prispeje už 6. ročník celonárodnej súťaže Vyzvi srdce k pohybu, (organizuje sa každý druhý rok) a ktorá štartuje v pondelok 23. marca a končí 14. júna 2015.

Článok pokračuje pod video reklamou

Súťaž organizujú regionálne úrady verejného zdravotníctva (RÚVZ) v SR, pričom jej gestorom je banskobystrický RÚVZ v rámci programu CINDI s podporou Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Cieľom kampane je povzbudiť formou súťaže čo najviac ľudí, aby zaradili do svojho voľného času každodenne aspoň 30 minút pohybových aktivít a žili zdravšie. Jej účastníci v uplynulých piatich ročníkoch významne zvýšili svoju aktivitu, mnohí z nich zhodili nadbytočné kilogramy a väčšina sa vďaka pravidelnému pohybu začala cítiť lepšie.

Pohyb ako ochranný faktor

Práve vhodná pravidelná pohybová aktivita je jedným z najvýznamnejších ochranných faktorov, ktoré môžu pomôcť udržať zdravý srdcovocievny systém a normálne hodnoty krvného tlaku po celý život. „Pohyb je základ všetkého, ním eliminujeme celý rad rizikových faktorov, či už kardiovaskulárnych, onkologických, ale aj ďalších ochorení a preto vyzývame občanov, by sa do kampane Vyzvi srdce k pohybu zapojili.

Našim cieľom však je, aby sa pohyb stal súčasťou životného štýlu občanov. Ak nie sú súťaživé typy, nemusia sa dokonca ani prihlásiť. Stačí nám, že sa vôbec niekto začne hýbať na náš podnet a uvedomí si význam pohybu pre vlastné zdravie,“ približuje hlbší význam kampane MUDr. Silvia Kontrošová, vedúca oddelenia podpory zdravia pri RÚVZ Banská Bystrica.

Vyberte si z množstva aktivít

Rozličné pohybové aktivity, ktorých zoznam je aj na účastníckych listoch, musia účastníci súťaže vykonávať minimálne štyrikrát do týždňa najmenej 210 minút. Účastník vždy na konci týždňa urobí krátky záznam o svojich pohybových činnostiach - v ktorých dňoch týždňa si našiel na ne čas, koľko ich bolo, ako dlho trvali, ale aj o tom, koľko váži – aby videl, ako sa pohyb odrazil na jeho hmotnosti.

Dospelých účastníkov môžu do súťaže prihlásiť aj ich deti. Pre ne je určená súťaž detských podporovateľov kampane, podmienkou je, aby nahovorili aspoň jedného dospelého človeka na účasť v súťaži. Vyplnený účastnícky list je potrebné po ukončení účasti v súťaži poslať na adresu: Oddelenie podpory zdravia, RÚVZ, Cesta k nemocnici 1, 975 56 Banská Bystrica. Účastník ho môže odovzdať tiež osobne na RÚVZ príslušnom k miestu bydliska, alebo preskenovaný z oboch strán na e-mailovú adresu silvia.kontrosova@vzbb.sk.

Štúdie o spôsobe života nášho obyvateľstva potvrdzujú veľmi nízky stupeň pohybovej aktivity nielen u osôb so sedavým zamestnaním, ale aj u mladej generácie. Veľmi málo ľudí si uvedomuje, že nedostatočná intenzita pohybovej aktivity je pri vzniku srdcovocievnych a ostatných civilizačných ochorení rovnakým rizikovým faktorom ako je napr. fajčenie, vysoký krvný tlak, vysoké hodnoty cholesterolu a ďalšie.

Prevencia na prvom mieste

Z uvedeného dôvodu sa propagácia pohybovej aktivity s cieľom jej zvýšenia javí ako jeden z najúčinnejších preventívnych opatrení na zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva. Ak pohybovej aktivite človek venuje minimálne 30 min. denne a vykonáva ju aspoň 4 dni v týždni s dostatočnou intenzitou výrazne si znižuje riziko nielen srdcovocievnych ochorení, ale aj vysokého krvného tlaku, obezity, cukrovky, osteoporózy, nádorových ochorení hrubého čreva a ďalších poškodení zdravia.

Paleta pohybových aktivít, ktoré pomáhajú k zlepšeniu zdravia je široká a každý si môže vybrať druh športovej aktivity, ktorý mu najviac vyhovuje. Sú to pohybové aktivity vytrvalostného charakteru, do ktorých sú zapojené veľké svalové skupiny ako chôdza, beh, plávanie, bicyklovanie, aerobik a pod.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  7. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  8. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  10. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  1. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  2. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  6. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  7. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  8. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  9. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 264
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 10 818
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 149
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 678
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 471
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 679
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 826
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 716
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 236
  10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 957

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Právna poradňa: dnes na tému - kataster

Zistili ste chybu na liste vlastníctva a neviete, kto ju má opraviť? A kto túto opravu zaplatí? Zaujíma vás, ako postupovať, ak chcete zriadiť vecné bremeno na váš majetok, aby vás mohli deti doopatrovať vo vašom vlastnom dome? Odpovede nájdete v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Aktualizované o 15.00

Na Švermovej ulici v Brezne zrazilo auto dve deti

Na mieste zasahovali hasiči, zdravotní záchranári aj polícia. Deti našťastie neutrpeli život ohrozujúce zranenia.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nový most cez Dunaj otvoria podľa ministra v máji 2020

Most pri Komárne bude najvyšší na celom toku Dunaja.

Družstvo v Kútoch prešlo reštrukturalizáciou, teraz exportuje do celého sveta

Družstvo Kovotvar z obce Kúty je už viac ako 65 rokov jednou z najvýznamnejších spoločností v regióne.

Nežná revolúcia

V Nitre spomínali na Nežnú, prišlo aj k výmene názorov

Kto je ten pán? Ja ho nepoznám! Vy ste tu neboli, ja som tu bol, ozvalo sa z davu na adresu Ivana Mačuru. Situáciu upokojovala moderátorka.

Nové merania potvrdili, že hluk z R1 Pribina prekračuje normy

Nitrania sa sťažujú už roky. Žiadajú postaviť protihlukové steny.

Vybrali SME

Už ste čítali?