Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

V cestovnom ruchu je prvoradý zážitok

Záhradné dišputy sú osvetovo-vzdelávacie podujatia, spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom.

Záhradné dišputy.Záhradné dišputy. (Zdroj: archív EKOPOLIS)

BANSKÁ BYSTRICA. V Záhrade – CNK v Banskej Bystrici sa uskutočnilo druhé podujatie z cyklu Záhradné dišputy. Takmer 50 účastníkov si so záujmom vypočulo tri prezentácie o turizme, turistoch, odborníkoch a amatéroch v cestovnom ruchu a zapojilo sa do podnetnej diskusie. Podujatie sa uskutočnilo v rámci Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.

Záhradné dišputy, ktoré organizuje Nadácia Ekopolis raz za mesiac, sú osvetovo-vzdelávacie podujatia spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom. Podujatie venované cestovnému ruchu a rôznym prístupom k jeho rozvoju moderoval Ján Roháč z Nadácie Ekopolis. Zúčastnilo sa ho takmer 50 ľudí, medzi ktorými boli zástupcovia samospráv, univerzity, podnikateľkého i neziskového sektora z Banskej Bystrice a Zvolena.

Skryť Vypnúť reklamu

Témou bol cestovný ruch

Témy cestovný ruch sa ujali traja rečníci. Podujatie otvorila Michala Dubská z Katedry manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojej prezentácii sa venovala téme tvorbe zážitkov v cestovnom ruchu.

Uviedla techniky ako sa môžu tvoriť zážitky, ide o autenticitu, storytelling (rozprávanie príbehov), emotion desing (napr. reštaurácie Dans le Noir), fúziu starého, tradičného a nového, moderného, fúziu očakávaného a nezvyčajného a napokon edutainment (spojenie vzdelávania/education a zábavy/entertainment). V súčasnosti sa podľa nej upúšťa od pasívnych zážitkov a viac sa preferuje aktívna participácia návštevníkov, humor či invencia. Prezentáciu ukončila upozornením, že v cestovnom ruchu nedokážeme vytvárať zážitky, dokážeme iba vytvárať podmienky pre zážitky.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavé poznatky

Braňo Chrenka z cestovnej agentúry Authentic Slovakia: na turistov inak priblížil účastníkom dišputy vznik ich cestovnej agentúry v roku 2010, čo ich motivovalo, čím sa inšpirovali, ale aj s akými problémami sa stretli a ako ich riešili. Authentic Slovakia, ktorá je podľa hodnotení návštevníkov najlepšia exkurzia v Bratislave na portáli Trip Advisor, ponúka nevšedné zážitky, zamerané predovšetkým na zahraničnú klientelu.

Organizuje prehliadky po socialistických pamiatkach Bratislavy v retro autách Škoda 100, 110 a „legendárnej” dodávke Škoda 1203. V ich portfóliu nájdete aj výlety do záhorských krčiem, bicyklové exkurzie po Ceste Železnej opony, zájazdy na pozostatky hradov Karpát, či celodenné zájazdy do regiónov Myjavskej pahorkatiny, Považia a Banskej Štiavnice. Braňo Chrenka spomenul počas diskusie aj dve stratégie tvorby produktov – buď kopírovanie iných produktov, ale s odlišnou cenou, alebo vytvorenie nového produktu, ktorý na Slovensku ešte nie je. Odporučil inšpirovať sa zahraničím, ako to bolo aj v ich prípade.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo preferuje turista?

Tretím prezentujúcim bol Martin Macharik, predseda Združenia turizmu Banská Štiavnica. Svoje rozprávanie upriamil na skúsenosti s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici. Ponúkol praktické tipy a odporúčania, spojené s podnikaním v cestovnom ruchu, medzi iným uviedol, že pri tvorbe produktu je potrebné brať do úvahy aj štatistické prieskumy a preferencie spotrebiteľov.

Štatistiky napríklad informujú, že 50% ľudí preferuje viac prechádzky ako vysokohorskú turistiku a preto je dôležité na to pri tvorbe produktu prihliadať. Podľa neho by mestá a obce mali podujatia, podporujúce rozvoj cestovného ruchu, organizovať hlavne v mimosezóne. Okrem iného zdôraznil aj skutočnosť, že je efektívnejšie a trvalo udržateľnejšie obnovovať staré zariadenia, než budovať nové.

Po prezentáciách nasledovala diskusia, ktorá priniesla i niekoľko nápadov a inšpirácií pre rozvoj cestovného ruchu v Banskej Bystrici a jej okolí. Jedným z nápadov bolo využiť banský potenciál Španej doliny a Ľubietovej ako historických stredísk baníctva a spracovania rúd. Ďalš nápadom bolo vytvorenie produktu na tému Partizánskej republiky a Slovenského národného povstania a zamerať sa na tzv. jedinečnú konkurenčnú výhodu, ktorú Banská Bystrica v tejto téme určite má.

Bystrica sa má čím chváliť

Jeden z účastníkov dišputy bol zo zahraničia a v rámci svojho príspevku zdôraznil, že Banská Bystrica má čo ponúknuť návštevníkom. Pochválil napríklad Štátnu operu v Banskej Bystrici a brunch v Národnom dome. Podelil sa aj s osobnou skúsenosťou, že touroperátori venujú málo času prehliadke Banskej Bystrice, ako keby ani nevedeli, že čo všetko toto krásne mesto pod Urpínom ponúka.

V rámci diskusie zazneli aj klasické myšlienky, napríklad že Slováci nie sú podnikavý národ, že nevedia ako robiť cestovný ruch, majú nedostatok vedomostí a schopností.

Trendom, ktorý bol spomenutý počas diskusie, je spolupráca a kombinovanie sprostredkovateľov služieb medzi sebou – ako napr. ubytovacieho zariadenia a organizácie poskytujúcej animačné a iné doplnkové služby. Zástupcovia organizácie Outdoor Institute STAGEMAN uviedli príklad tzv. samoobslužných animácií. „Samoobslužná animácia je koncept, ktorý sme pripravili pre zariadenia, ktoré buď na jednej strane nemajú dostatočne veľké a zohraté animačné tímy, nedisponujú špecifickými relatívnymi kvalitami okolia (kopce, skaly, vodné plochy a pod.) alebo práve naopak, aj napriek kvalitným možnostiam okolia chcú pre svojich náročných klientov pripraviť ešte niečo navyše.

Môže mať rôzne podoby (hra pre rodičov s deťmi, orientačný beh, živý náučný chodník a mnohé ďalšie). Vyplnenú samoobslužnú animáciu môžu súťažiaci odovzdať viacerými spôsobmi – buď priamo človeku, ktorý im ju dal (recepčný a pod.) alebo ju zaregistrovať on-line (napr. vyplnením formulára na internete a pod.),” priblížil Martin Babiar z organizácie Outdoor Institute STAGEMAN.

Celým podujatím sa niesli pojmy sieťovanie, spolupráca a synergia, ktoré považujeme za jedny zo základných podmienok rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 198
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 050
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 458
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 864
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 673
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 805
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 633
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 399
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 262
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 040
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto

Ministerstvo životného prostredia SR presadilo realizáciu plánu rozvoja na Muránskej planine.

10 h
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský ocenil prístup Banskobystrického samosprávneho kraja v pilotnom projekte mobilného očkovania.

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský ocenil prístup Banskobystrického samosprávneho kraja v pilotnom projekte mobilného očkovania obyvateľov proti ochorenie COVID-19.

12 h
Policajti sa zamerali na dodržiavanie rýchlosti na cestách.

Dopravní policajti kontrolovali dodržiavanie rýchlosti na cestách.

13 h
Ilustračné foto

Detskej pacientke so spinálnou muskulárnou atrofiou podali liek Zolgensma.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

11 h

Likvidácia autovrakov, ku ktorým sa nikto nehlási, je zložitá, no aby stáli bez povšimnutia na lúke niekoľko rokov, je nezvyčajné a svedčí o nevšímavosti úradov aj ľudí.

21 h

Ľudia berú zdravie na ľahkú váhu a sú málo informovaní o možných rizikách, tvrdí Oleksandr Olashyn.

4. máj

Z pôvodného bazéna vytvorili tri.

6. máj

Už ste čítali?