Piatok, 26. apríl, 2019 | Meniny má Jaroslava

V cestovnom ruchu je prvoradý zážitok

Záhradné dišputy sú osvetovo-vzdelávacie podujatia, spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom.

Záhradné dišputy.Záhradné dišputy.(Zdroj: archív EKOPOLIS)

BANSKÁ BYSTRICA. V Záhrade – CNK v Banskej Bystrici sa uskutočnilo druhé podujatie z cyklu Záhradné dišputy. Takmer 50 účastníkov si so záujmom vypočulo tri prezentácie o turizme, turistoch, odborníkoch a amatéroch v cestovnom ruchu a zapojilo sa do podnetnej diskusie. Podujatie sa uskutočnilo v rámci Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.

Záhradné dišputy, ktoré organizuje Nadácia Ekopolis raz za mesiac, sú osvetovo-vzdelávacie podujatia spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom. Podujatie venované cestovnému ruchu a rôznym prístupom k jeho rozvoju moderoval Ján Roháč z Nadácie Ekopolis. Zúčastnilo sa ho takmer 50 ľudí, medzi ktorými boli zástupcovia samospráv, univerzity, podnikateľkého i neziskového sektora z Banskej Bystrice a Zvolena.

Témou bol cestovný ruch

Témy cestovný ruch sa ujali traja rečníci. Podujatie otvorila Michala Dubská z Katedry manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojej prezentácii sa venovala téme tvorbe zážitkov v cestovnom ruchu.

Uviedla techniky ako sa môžu tvoriť zážitky, ide o autenticitu, storytelling (rozprávanie príbehov), emotion desing (napr. reštaurácie Dans le Noir), fúziu starého, tradičného a nového, moderného, fúziu očakávaného a nezvyčajného a napokon edutainment (spojenie vzdelávania/education a zábavy/entertainment). V súčasnosti sa podľa nej upúšťa od pasívnych zážitkov a viac sa preferuje aktívna participácia návštevníkov, humor či invencia. Prezentáciu ukončila upozornením, že v cestovnom ruchu nedokážeme vytvárať zážitky, dokážeme iba vytvárať podmienky pre zážitky.

Zaujímavé poznatky

Braňo Chrenka z cestovnej agentúry Authentic Slovakia: na turistov inak priblížil účastníkom dišputy vznik ich cestovnej agentúry v roku 2010, čo ich motivovalo, čím sa inšpirovali, ale aj s akými problémami sa stretli a ako ich riešili. Authentic Slovakia, ktorá je podľa hodnotení návštevníkov najlepšia exkurzia v Bratislave na portáli Trip Advisor, ponúka nevšedné zážitky, zamerané predovšetkým na zahraničnú klientelu.

Organizuje prehliadky po socialistických pamiatkach Bratislavy v retro autách Škoda 100, 110 a „legendárnej” dodávke Škoda 1203. V ich portfóliu nájdete aj výlety do záhorských krčiem, bicyklové exkurzie po Ceste Železnej opony, zájazdy na pozostatky hradov Karpát, či celodenné zájazdy do regiónov Myjavskej pahorkatiny, Považia a Banskej Štiavnice. Braňo Chrenka spomenul počas diskusie aj dve stratégie tvorby produktov – buď kopírovanie iných produktov, ale s odlišnou cenou, alebo vytvorenie nového produktu, ktorý na Slovensku ešte nie je. Odporučil inšpirovať sa zahraničím, ako to bolo aj v ich prípade.

Čo preferuje turista?

Tretím prezentujúcim bol Martin Macharik, predseda Združenia turizmu Banská Štiavnica. Svoje rozprávanie upriamil na skúsenosti s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici. Ponúkol praktické tipy a odporúčania, spojené s podnikaním v cestovnom ruchu, medzi iným uviedol, že pri tvorbe produktu je potrebné brať do úvahy aj štatistické prieskumy a preferencie spotrebiteľov.

Štatistiky napríklad informujú, že 50% ľudí preferuje viac prechádzky ako vysokohorskú turistiku a preto je dôležité na to pri tvorbe produktu prihliadať. Podľa neho by mestá a obce mali podujatia, podporujúce rozvoj cestovného ruchu, organizovať hlavne v mimosezóne. Okrem iného zdôraznil aj skutočnosť, že je efektívnejšie a trvalo udržateľnejšie obnovovať staré zariadenia, než budovať nové.

Po prezentáciách nasledovala diskusia, ktorá priniesla i niekoľko nápadov a inšpirácií pre rozvoj cestovného ruchu v Banskej Bystrici a jej okolí. Jedným z nápadov bolo využiť banský potenciál Španej doliny a Ľubietovej ako historických stredísk baníctva a spracovania rúd. Ďalš nápadom bolo vytvorenie produktu na tému Partizánskej republiky a Slovenského národného povstania a zamerať sa na tzv. jedinečnú konkurenčnú výhodu, ktorú Banská Bystrica v tejto téme určite má.

Bystrica sa má čím chváliť

Jeden z účastníkov dišputy bol zo zahraničia a v rámci svojho príspevku zdôraznil, že Banská Bystrica má čo ponúknuť návštevníkom. Pochválil napríklad Štátnu operu v Banskej Bystrici a brunch v Národnom dome. Podelil sa aj s osobnou skúsenosťou, že touroperátori venujú málo času prehliadke Banskej Bystrice, ako keby ani nevedeli, že čo všetko toto krásne mesto pod Urpínom ponúka.

V rámci diskusie zazneli aj klasické myšlienky, napríklad že Slováci nie sú podnikavý národ, že nevedia ako robiť cestovný ruch, majú nedostatok vedomostí a schopností.

Trendom, ktorý bol spomenutý počas diskusie, je spolupráca a kombinovanie sprostredkovateľov služieb medzi sebou – ako napr. ubytovacieho zariadenia a organizácie poskytujúcej animačné a iné doplnkové služby. Zástupcovia organizácie Outdoor Institute STAGEMAN uviedli príklad tzv. samoobslužných animácií. „Samoobslužná animácia je koncept, ktorý sme pripravili pre zariadenia, ktoré buď na jednej strane nemajú dostatočne veľké a zohraté animačné tímy, nedisponujú špecifickými relatívnymi kvalitami okolia (kopce, skaly, vodné plochy a pod.) alebo práve naopak, aj napriek kvalitným možnostiam okolia chcú pre svojich náročných klientov pripraviť ešte niečo navyše.

Môže mať rôzne podoby (hra pre rodičov s deťmi, orientačný beh, živý náučný chodník a mnohé ďalšie). Vyplnenú samoobslužnú animáciu môžu súťažiaci odovzdať viacerými spôsobmi – buď priamo človeku, ktorý im ju dal (recepčný a pod.) alebo ju zaregistrovať on-line (napr. vyplnením formulára na internete a pod.),” priblížil Martin Babiar z organizácie Outdoor Institute STAGEMAN.

Celým podujatím sa niesli pojmy sieťovanie, spolupráca a synergia, ktoré považujeme za jedny zo základných podmienok rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  2. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  5. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  9. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  10. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 293
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 8 463
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 839
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 578
  5. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 217
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 208
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 950
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 618
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 107
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 026

Hlavné správy z MY Bystrica

Kraj prispeje na rekreáciu aj zamestnancom vo svojich menších organizáciách

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) prispeje na rekreáciu aj zamestnancom v tých organizáciách vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, kde pracuje 49 a menej zamestnancov.

Vysoké Tatry turistické chodníky
LISTUJEME V ARCHÍVE - NAJVÄČŠIE KATASTROFY V REGIÓNE(2)

Čiernohronská železnica sa ocitla po prudkej búrke pod vodou

V júni roku 2013 postihlo oblasť Horehronia niekoľko prudkých búrok. Voda zaplavila aj obľúbenú Čiernohronskú železnicu.

Osudný deň v júni 2013.

Finále Miss Slovensko už o pár hodín, Bystrica má svoje želiezko v ohni

Medzi finalistkami je aj Melissa Záteková z Banskej Bystrice.

Finálová zostava. Melissa Záteková druhá sprava.

Mesto opraví ďalšie materské školy

Na rade sú škôlky v Sásovej aj na Uhlisku.

Obnova ďalších škôlok pokračuje.

Opitý poľský vodič kamióna putoval rovno do cely, je obvinený

Zastavila ho hliadka oddelenia cestného dozoru a špeciálnych kontrol Krajského dopravného inšpektorátu z Banskej Bystrice.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?