Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

V cestovnom ruchu je prvoradý zážitok

Záhradné dišputy sú osvetovo-vzdelávacie podujatia, spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom.

Záhradné dišputy.Záhradné dišputy.(Zdroj: archív EKOPOLIS)

BANSKÁ BYSTRICA. V Záhrade – CNK v Banskej Bystrici sa uskutočnilo druhé podujatie z cyklu Záhradné dišputy. Takmer 50 účastníkov si so záujmom vypočulo tri prezentácie o turizme, turistoch, odborníkoch a amatéroch v cestovnom ruchu a zapojilo sa do podnetnej diskusie. Podujatie sa uskutočnilo v rámci Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.

Záhradné dišputy, ktoré organizuje Nadácia Ekopolis raz za mesiac, sú osvetovo-vzdelávacie podujatia spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom. Podujatie venované cestovnému ruchu a rôznym prístupom k jeho rozvoju moderoval Ján Roháč z Nadácie Ekopolis. Zúčastnilo sa ho takmer 50 ľudí, medzi ktorými boli zástupcovia samospráv, univerzity, podnikateľkého i neziskového sektora z Banskej Bystrice a Zvolena.

Článok pokračuje pod video reklamou

Témou bol cestovný ruch

Témy cestovný ruch sa ujali traja rečníci. Podujatie otvorila Michala Dubská z Katedry manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojej prezentácii sa venovala téme tvorbe zážitkov v cestovnom ruchu.

Uviedla techniky ako sa môžu tvoriť zážitky, ide o autenticitu, storytelling (rozprávanie príbehov), emotion desing (napr. reštaurácie Dans le Noir), fúziu starého, tradičného a nového, moderného, fúziu očakávaného a nezvyčajného a napokon edutainment (spojenie vzdelávania/education a zábavy/entertainment). V súčasnosti sa podľa nej upúšťa od pasívnych zážitkov a viac sa preferuje aktívna participácia návštevníkov, humor či invencia. Prezentáciu ukončila upozornením, že v cestovnom ruchu nedokážeme vytvárať zážitky, dokážeme iba vytvárať podmienky pre zážitky.

Zaujímavé poznatky

Braňo Chrenka z cestovnej agentúry Authentic Slovakia: na turistov inak priblížil účastníkom dišputy vznik ich cestovnej agentúry v roku 2010, čo ich motivovalo, čím sa inšpirovali, ale aj s akými problémami sa stretli a ako ich riešili. Authentic Slovakia, ktorá je podľa hodnotení návštevníkov najlepšia exkurzia v Bratislave na portáli Trip Advisor, ponúka nevšedné zážitky, zamerané predovšetkým na zahraničnú klientelu.

Organizuje prehliadky po socialistických pamiatkach Bratislavy v retro autách Škoda 100, 110 a „legendárnej” dodávke Škoda 1203. V ich portfóliu nájdete aj výlety do záhorských krčiem, bicyklové exkurzie po Ceste Železnej opony, zájazdy na pozostatky hradov Karpát, či celodenné zájazdy do regiónov Myjavskej pahorkatiny, Považia a Banskej Štiavnice. Braňo Chrenka spomenul počas diskusie aj dve stratégie tvorby produktov – buď kopírovanie iných produktov, ale s odlišnou cenou, alebo vytvorenie nového produktu, ktorý na Slovensku ešte nie je. Odporučil inšpirovať sa zahraničím, ako to bolo aj v ich prípade.

Čo preferuje turista?

Tretím prezentujúcim bol Martin Macharik, predseda Združenia turizmu Banská Štiavnica. Svoje rozprávanie upriamil na skúsenosti s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici. Ponúkol praktické tipy a odporúčania, spojené s podnikaním v cestovnom ruchu, medzi iným uviedol, že pri tvorbe produktu je potrebné brať do úvahy aj štatistické prieskumy a preferencie spotrebiteľov.

Štatistiky napríklad informujú, že 50% ľudí preferuje viac prechádzky ako vysokohorskú turistiku a preto je dôležité na to pri tvorbe produktu prihliadať. Podľa neho by mestá a obce mali podujatia, podporujúce rozvoj cestovného ruchu, organizovať hlavne v mimosezóne. Okrem iného zdôraznil aj skutočnosť, že je efektívnejšie a trvalo udržateľnejšie obnovovať staré zariadenia, než budovať nové.

Po prezentáciách nasledovala diskusia, ktorá priniesla i niekoľko nápadov a inšpirácií pre rozvoj cestovného ruchu v Banskej Bystrici a jej okolí. Jedným z nápadov bolo využiť banský potenciál Španej doliny a Ľubietovej ako historických stredísk baníctva a spracovania rúd. Ďalš nápadom bolo vytvorenie produktu na tému Partizánskej republiky a Slovenského národného povstania a zamerať sa na tzv. jedinečnú konkurenčnú výhodu, ktorú Banská Bystrica v tejto téme určite má.

Bystrica sa má čím chváliť

Jeden z účastníkov dišputy bol zo zahraničia a v rámci svojho príspevku zdôraznil, že Banská Bystrica má čo ponúknuť návštevníkom. Pochválil napríklad Štátnu operu v Banskej Bystrici a brunch v Národnom dome. Podelil sa aj s osobnou skúsenosťou, že touroperátori venujú málo času prehliadke Banskej Bystrice, ako keby ani nevedeli, že čo všetko toto krásne mesto pod Urpínom ponúka.

V rámci diskusie zazneli aj klasické myšlienky, napríklad že Slováci nie sú podnikavý národ, že nevedia ako robiť cestovný ruch, majú nedostatok vedomostí a schopností.

Trendom, ktorý bol spomenutý počas diskusie, je spolupráca a kombinovanie sprostredkovateľov služieb medzi sebou – ako napr. ubytovacieho zariadenia a organizácie poskytujúcej animačné a iné doplnkové služby. Zástupcovia organizácie Outdoor Institute STAGEMAN uviedli príklad tzv. samoobslužných animácií. „Samoobslužná animácia je koncept, ktorý sme pripravili pre zariadenia, ktoré buď na jednej strane nemajú dostatočne veľké a zohraté animačné tímy, nedisponujú špecifickými relatívnymi kvalitami okolia (kopce, skaly, vodné plochy a pod.) alebo práve naopak, aj napriek kvalitným možnostiam okolia chcú pre svojich náročných klientov pripraviť ešte niečo navyše.

Môže mať rôzne podoby (hra pre rodičov s deťmi, orientačný beh, živý náučný chodník a mnohé ďalšie). Vyplnenú samoobslužnú animáciu môžu súťažiaci odovzdať viacerými spôsobmi – buď priamo človeku, ktorý im ju dal (recepčný a pod.) alebo ju zaregistrovať on-line (napr. vyplnením formulára na internete a pod.),” priblížil Martin Babiar z organizácie Outdoor Institute STAGEMAN.

Celým podujatím sa niesli pojmy sieťovanie, spolupráca a synergia, ktoré považujeme za jedny zo základných podmienok rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  7. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  10. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  5. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  7. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  8. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  9. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 335
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 670
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 280
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 202
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 955
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 169
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 872
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 704
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 136
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 804

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť

Hybnou silou udalostí Novembra 1989 boli aj na Slovensku umelci a študenti.

Situácia na Hrone sa upokojuje

Najhoršie na tom bola Závadka nad Hronom, situáciu tam aj naďalej monitorujú.

Situáciu  v Závadke aj ďalej monitorujú.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cesta pri Nitre je po nehode opäť prejazdná, polícia začala stíhanie

Nehodu neprežilo dvanásť ľudí z Kolíňan a Jelenca.

Päť tínedžerov, ktorí zomreli pri nehode, študovalo v Nitre. Zahynuli aj rodičia žiačky

Cestu, na ktorej sa stala tragédia, je už otvorená. Na úseku dočasne znížili rýchlosť.

V autobuse zomreli aj stredoškoláci. Medzi zranenými je aj šesťročný chlapec

V nitrianskej nemocnici hospitalizovali po nehode päť ľudí. Majú zranenia sleziny, oka aj tvárového skeletu.

Vybrali SME

Už ste čítali?