Obyvatelia vyše 50-tich slovenských miest, čo je takmer dvojnásobný počet oproti vlaňajšku, budú v máji jazdiť do práce bicyklom.
V Banskej Bystrici sa zaregistrovalo 95 tímov a spolu 302 súťažiacich (viac ako 10% z celkového počtu zapojených cyklistov v SR). Budú na sebe mať tričká s logom šíriť myšlienku zdravého životného štýlu a ekologickej dopravy po meste v duchu hesla Plus jeden cyklista na ceste = mínus jedno auto na ceste/v meste.
Svojou aktivitou upozornia na dopravnú záťaž spôsobenú rastúcou automobilovou dopravou, emisie CO2 v ovzduší, a urobia niečo aj pre svoje zdravie.
„Veľmi nás teší, že záujem o súťaž oproti vlaňajšiemu ročníku narástol čo sa týka účasti miest takmer dvojnásobne. Kým v minulom roku sa organizovala súťaž v 30-tich mestách a zapojilo sa do nej vyše 1500 obyvateľov v 474 družstvách, dnes je to už 55 miest a vyše 2861 cyklistov v 916 družstvách. Tieto čísla potvrdzujú, že cyklistická doprava v mestách sa teší popularite verejnosti a zaslúži si našu pozornosť v rámci riešení dopravy,“ vyhlásil národný cyklokoordinátor z ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Peter Klučka.
Vlani súťažiaci najazdili spolu takmer 200-tisíc kilometrov, čím znížili počet CO2 v ovzduší slovenských miest o takmer 50-tisíc kilogramov. Cieľom súťaže je aj tento rok podpora rozvoja nemotorovej, najmä cyklistickej dopravy v mestách. V praxi by to malo znamenať čo možno najväčšie využitie bicyklov na úkor automobilov, ktorých nárast má negatívne dopady na dopravu i životné prostredie.
Súťaž bude trvať od 1. mája do 31. mája 2015. V tomto termíne budú medzi sebou súťažiť zaregistrované tímy zamestnancov z firiem či inštitúcií, ktoré sídlia v prihlásených mestách. „Vďaka aktivistom zo združení Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica, Turčianska bicyklová skupina z Martina a Prešovská bicyklová skupina Kostitras bola vytvorená webová stránka www.dopracenabicykli.eu s jednotným spôsobom registrácie miest do súťaže, prihlasovaním sa tímov a jednotlivcov, ako aj evidencie kilometrov a počtu uskutočnených jázd každým účastníkom súťaže,“ dodal Peter Klučka.
Každý účastník súťaže tak môže byť v dennom kontakte s priebehom súťaže a organizátorom to umožní jednoduchšie vyhodnocovanie súťaže na úrovni miest, ako aj na celonárodnej úrovni. Okrem toho všetci cyklisti si budú môcť vyrátať, koľko svojou jazdou na bicykli ušetrili emisií CO2, keďže aj ochrana životného prostredia je poslaním mesačnej cyklistickej aktivity.
Cyklosúťaž bude opäť prítomná vo všetkých krajských a mnohých ďalších mestách naprieč celým Slovenskom. V Banskej Bystrici napríklad budú cyklistom cestou do práce pripravovať „raňajky na chodníku“. Miestna aktivistka a koordinátorka Andrea Štulajterová si myslí, že kampane, ktoré vyzývajú ľudí na bicykle, dokážu podporiť rozvoj cyklodopravy. „Masa cyklistov na cestách dokáže motivovať politikov k tomu, aby schvaľovali viac financií na budovanie bezpečnej infraštruktúry v mestách. Počet zapojených samospráv svedčí o veľkom posune oproti vlaňajšku,“ povedala Štulajterová.
Aj Senec je mestom, ktoré sa zapája do súťaže znovu. Tamojšia koordinátorka Jana Maczeáková sa však individuálne zapojí premiérovo: „Inšpiroval ma pozitívny príklad mojich kolegov, ktorí ma motivovali, aby som si aj ja sadla na bicykel a súťažila s nimi. Ako mesto si uvedomujeme, že stále stúpa počet áut na cestách a každé mesto rieši nedostatok parkovacích miest. Chceme podporiť cyklistickú dopravu aj preto, lebo pozitívne vplýva na životné prostredie a zdravie cyklistov,“ vyjadrila sa Jana Maczeáková.
Každé mesto zabezpečí vo vlastnej réžii organizáciu, priebeh a vyhodnotenie súťaže zaregistrovaných tímov. Ministerstvo následne súťaž vyhodnotí na celoslovenskej úrovni a ocení najaktívnejšie tímy i mesto.
Autor: TS