Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Parné lokomotívy v Čiernom Balogu

Voľakedy to bola „Kráľovná lesných železníc“ – so svojimi 132 kilometrami tratí bola najväčšou lesnou železnicou na Slovensku.

Parné lokomotívy.Parné lokomotívy. (Zdroj: AB)

A aj dnes má táto najdlhšia zachovaná lesná železnica jeden primát – k dispozícii má až štyri obnovené parné lokomotívy.

Každý deň od 1.4. do 1.11. sú v prevádzke na zachovaných 20-tich kilometroch troch trás tratí výletné vláčiky, cez letné prázdniny pribúda pravidelne i jedna z parných lokomotív na „Storočnom drevorúbačskom parnom vlaku“ medzi Chvatimechom a Vydrovom.

Kto ešte stále nespoznal – reč je o Čiernohronskej lesnej železnici v Čiernom Balogu, ktorá sa po zrušení jej pôvodnej funkcie – dopravy dreva, stala vyhľadávanou turistickou atrakciou Banskobystrického kraja. Bežne tu vozia vláčiky lokomotívy motorové, parné je potrebné si vopred priobjednať, okrem už spomínaného letného Storočného drevorúbačského vlaku, ktorý ťahá „para“ vždy. Stojí to ale za to i pre príbehy, ktoré naše parné mašinky za svoj život už prežili:

Skryť Vypnúť reklamu

Naša v súčasnosti najstaršia lokomotíva je z roku 1906, označená je číslom U 34.904, ale nik je nepovie ináč ako „Joy“. Je to preto, že v Budapešti, kde ju vyrobili, dostala atypický rozvod (to sú tie kľuky, tyčky a páky, ktoré sú na parných lokomotívach vedľa kolies a ktoré slúžia k ich pohonu i regulácii prívodu pary do valcov) označovaný podľa jeho vynálezcu Joy.

Celý svoj život ťahala vagóniky s drevom na lesnej železnici v dnešnom Nálepkove a až keď železničku zrušili, zostala zabudnutá zafúkaná pod hromadou pilín na píle. Tam ju objavil jeden z našich nadšencov pán Štefan Muka a ihneď aj zariadil jej darovanie a prevoz na Čierny Balog. Ďalších veľa rokov potom čakala na financie a až dotácia z Ministerstva kultúry a šikovné ruky opravára Jána Kosíka jej vdýchli nový život.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšia sestra Joy-a sa volá „Cifra“, označená je číslom U 45.903 a vyrobili ju opäť v Budapešti v roku 1916. Pochádza z Považskej lesnej železnice v Liptovskom Hrádku a v súčasnosti je súkromným majetkom pána Mária Brnického z Liptovského Mikuláša.

Lokomotíva patrila Liptovskému múzea, ktoré ju v roku 1985 zapožičalo na inú lesnú železnicu do Vychylovky. Žiaľ po dvoch rokoch prevádzky tam lokomotíva úplne zhorela pri požiari depa a už iba ako nepotrebný šrot si ju pán Brnický odkúpil. Vďaka svojej šikovnosti a zanovitosti ju však behom nasledujúcich 15-tich rokoch postupne vlastnoručne opravil do prevádzkyschopného stavu a dnes s ňou jazdí na Čiernohronskej železnici.

Meno si vyslúžila ešte za prevádzky v Liptovskom Hrádku vďaka svojmu vždy vycibrenému lesku a čistote a svojmu menu nezostáva nič dlžná ani v súčasnosti.

Skryť Vypnúť reklamu


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 873
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 21 478
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 17 942
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 13 964
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 635
  6. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 8 393
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 583
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 829
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 479
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 322
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Matej Tóth

Čo hovorí olympijský víťaz na očkovanie športovcov a politické napätie okolo letnej olympiády?

7 h
Múzeum SNP v Banskej Bystrici sa stane súčasťou Vojenského historického ústavu.

Ministerka kultúry Natália Milanová a minister obrany Jaroslav Naď podpísali memorandum o spolupráci.

9 h
Na starom cintoríne v Brezne pribudnú nové urnové miesta.

Na starom cintoríne v Brezne Technické služby budujú 14 urnových miest. Cena prenájmu za jedno na 5 rokov je 14 eur.

12 h
Ilustračná fotografia.

Verejné obstarávanie na dodávateľa obnovy deviatich zastávok mestskej hromadnej dopravy v Banskej Bystrici mesto opakuje.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mercedes vyletel zo zákruty. Na mieste, kde sa stala nehoda, osadili bicykel duchov.

2. máj

Dlho očakávaný úsek má byť dokončený v roku 2023. Cesta zo Žiliny do Martina sa má skrátiť o 20 minút.

4. máj

Ľudia berú zdravie na ľahkú váhu a sú málo informovaní o možných rizikách, tvrdí Oleksandr Olashyn.

4. máj

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Už ste čítali?