Vlak je pritom mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha môže byť až vyše kilometra. Zrážka s ním má preto zväčša fatálne následky.
BREZNO. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa v roku 2015 už po siedmykrát zapojili do Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach. Dôraz tento krát kládli najmä na bezpečné prechádzanie cyklistov a chodcov.
Pripravili novú aplikáciu
Tretí jún sa v 44 krajinách sveta vrátane Slovenska stal Dňom bezpečnosti na železničných priecestiach. „Cieľom ŽSR je pokračovať v preventívno-bezpečnostných aktivitách pre účastníkov cestnej premávky a poskytovať informácie o pravidlách prechádzania cez železničné priecestia a správania sa v blízkosti trate a predchádzať tak nehodovosti na železničných priecestiach,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Do tohtoročného medzinárodného dňa sa v rámci prevencie pripojil aj tradičný mediálny partner Zelená vlna RTVS. „V mobilnej aplikácii s dopravným spravodajstvom pribudnú k aktuálnym dopravným informáciám aj železničné priecestia. Mobilná aplikácia hlasom i obrazovou ikonou upozorní používateľa na blížiace sa železničné priecestie v jeho okolí.“ Okrem toho slovenské železnice pripravujú intenzívnu billboardovú kampaň s názvom Zastav a preži. „Svojím posolstvom apeluje na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, ktorí podceňujú nebezpečenstvo na železničných priecestiach a ponáhľajú sa neraz aj za cenu vlastného života.“ Počas prázdnin v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru zároveň plánujú uskutočniť celoslovenskú preventívno-bezpečnostnú akciu.
Klesá počet priecestí
Vo všeobecnosti platí, že pri strete cesty a železnice má vždy prednosť železnica. Podľa štatistík si to však zrejme málokto uvedomuje. „Všetky tragické nehody za posledných desať rokov na Slovensku sa stali z viny vodičov, cyklistov, chodcov, ktorí nerešpektovali zákon a vstúpili na priecestie v čase, keď prichádzal vlak, alebo dokonca v čase, keď bola dávaná výstraha zvukovou a svetelnou signalizáciou a spustené závory,“ tvrdí Pavliková. Navyše čoraz častejšie sú tieto nehody spájané s používaním nových technológií, headsetov alebo slúchadiel.
Ako ďalej pokračovala, ambíciou ŽSR je postupne znižovať počet priecestí a nahrádzať ich bezpečnejšími nadjazdmi a podjazdmi. Ku koncu mája evidujú na území Slovenskej republiky celkovo 2131 železničných priecestí, čo je zhruba o 350 menej ako pred desiatimi rokmi. Vplyvom toho sa mierne znížil aj počet nehôd. Zatiaľ čo v roku 2005 ich bolo až 71, vlani „len“ 49. Počet obetí a ťažko zranených za prvých päť mesiacov roku 2015 sa však v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 zdvojnásobil.
Jedinečné identifikačné číslo
Od roku 2012 sú všetky železničné priecestia v správe ŽSR označené jedinečným identifikačným číslom (JIČ). Jeho prínosom je zvýšenie bezpečnosti cestnej a železničnej dopravy na železničných priecestiach a následne spoľahlivé fungovanie spolupráce pri identifikácii priecestí pri nehodových udalostiach. „Cieľom JIČ je pri stretoch účastníkov cestnej premávky s dráhovými vozidlami čo možno v maximálnej miere zabezpečiť rýchlu a účinnú pomoc,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Osoba, ktorá spozoruje na železničnom priecestí nehodu, resp. inú nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť na železničnej trati alebo v blízkosti priecestia, zavolá na linku 112 alebo na 158, kde súčasne nahlási službukonajúcemu operátorovi aj JIČ priecestia, ktoré sa nachádza na zadnej strane dopravnej značky v tvare SP (slovenské priecestie) a 4-miestne číslo. ŽSR sa v spolupráci so Slovenskou komorou výcvikových zariadení autoškôl snažia dostať informácie o JIČ aj do vzdelávania v autoškolách, aby budúci držitelia vodičských oprávnení mali základnú informáciu o tomto projekte.