Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Nová aplikácia pomôže bezpečnosti na priecestiach

Pri strete cesty a železnice má vždy prednosť železnica, málokto si to však uvedomuje.

Tragédia v Polomke patrila k najväčším.Tragédia v Polomke patrila k najväčším. (Zdroj: AUTORKA)

Vlak je pritom mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha môže byť až vyše kilometra. Zrážka s ním má preto zväčša fatálne následky.

BREZNO. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa v roku 2015 už po siedmykrát zapojili do Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach. Dôraz tento krát kládli najmä na bezpečné prechádzanie cyklistov a chodcov.

Pripravili novú aplikáciu

Tretí jún sa v 44 krajinách sveta vrátane Slovenska stal Dňom bezpečnosti na železničných priecestiach. „Cieľom ŽSR je pokračovať v preventívno-bezpečnostných aktivitách pre účastníkov cestnej premávky a poskytovať informácie o pravidlách prechádzania cez železničné priecestia a správania sa v blízkosti trate a predchádzať tak nehodovosti na železničných priecestiach,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Do tohtoročného medzinárodného dňa sa v rámci prevencie pripojil aj tradičný mediálny partner Zelená vlna RTVS. „V mobilnej aplikácii s dopravným spravodajstvom pribudnú k aktuálnym dopravným informáciám aj železničné priecestia. Mobilná aplikácia hlasom i obrazovou ikonou upozorní používateľa na blížiace sa železničné priecestie v jeho okolí.“ Okrem toho slovenské železnice pripravujú intenzívnu billboardovú kampaň s názvom Zastav a preži. „Svojím posolstvom apeluje na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, ktorí podceňujú nebezpečenstvo na železničných priecestiach a ponáhľajú sa neraz aj za cenu vlastného života.“ Počas prázdnin v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru zároveň plánujú uskutočniť celoslovenskú preventívno-bezpečnostnú akciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Klesá počet priecestí

Vo všeobecnosti platí, že pri strete cesty a železnice má vždy prednosť železnica. Podľa štatistík si to však zrejme málokto uvedomuje. „Všetky tragické nehody za posledných desať rokov na Slovensku sa stali z viny vodičov, cyklistov, chodcov, ktorí nerešpektovali zákon a vstúpili na priecestie v čase, keď prichádzal vlak, alebo dokonca v čase, keď bola dávaná výstraha zvukovou a svetelnou signalizáciou a spustené závory,“ tvrdí Pavliková. Navyše čoraz častejšie sú tieto nehody spájané s používaním nových technológií, headsetov alebo slúchadiel.

Ako ďalej pokračovala, ambíciou ŽSR je postupne znižovať počet priecestí a nahrádzať ich bezpečnejšími nadjazdmi a podjazdmi. Ku koncu mája evidujú na území Slovenskej republiky celkovo 2131 železničných priecestí, čo je zhruba o 350 menej ako pred desiatimi rokmi. Vplyvom toho sa mierne znížil aj počet nehôd. Zatiaľ čo v roku 2005 ich bolo až 71, vlani „len“ 49. Počet obetí a ťažko zranených za prvých päť mesiacov roku 2015 sa však v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 zdvojnásobil.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinečné identifikačné číslo

Od roku 2012 sú všetky železničné priecestia v správe ŽSR označené jedinečným identifikačným číslom (JIČ). Jeho prínosom je zvýšenie bezpečnosti cestnej a železničnej dopravy na železničných priecestiach a následne spoľahlivé fungovanie spolupráce pri identifikácii priecestí pri nehodových udalostiach. „Cieľom JIČ je pri stretoch účastníkov cestnej premávky s dráhovými vozidlami čo možno v maximálnej miere zabezpečiť rýchlu a účinnú pomoc,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Osoba, ktorá spozoruje na železničnom priecestí nehodu, resp. inú nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť na železničnej trati alebo v blízkosti priecestia, zavolá na linku 112 alebo na 158, kde súčasne nahlási službukonajúcemu operátorovi aj JIČ priecestia, ktoré sa nachádza na zadnej strane dopravnej značky v tvare SP (slovenské priecestie) a 4-miestne číslo. ŽSR sa v spolupráci so Slovenskou komorou výcvikových zariadení autoškôl snažia dostať informácie o JIČ aj do vzdelávania v autoškolách, aby budúci držitelia vodičských oprávnení mali základnú informáciu o tomto projekte.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  4. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  5. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  6. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  7. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  8. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  9. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  10. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 371
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 837
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 417
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 473
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 462
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 329
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 315
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 261
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 063
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 726
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Pomôcť môže aj plastová fľaša od minerálky. Rozhovor s Dr. Igorom Baranom, ktorý má v oblasti záchrannej služby viac ako štyridsaťročné skúsenosti.


30. júl
Pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu na takmer 70 percent územia BBSK zabezpečuje spoločnosť SAD Zvolen.

Banskobystrický kraj hľadá dodávateľov prímestskej dopravy na ďalších 10 rokov za viac ako 420 miliónov eur.


SITA 29. júl
V pláne je aj prelet stíhačky Mig-29.

Návštevníkov akcie zabavia kapely rôznych hudobných žánrov. Vstup na podujatie je zdarma.


TASR 29. júl
Ivan Saktor.

Podľahol ťažkej chorobe.


29. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žene už záchranári nemohli pomôcť.


31. júl

O udalosti informovali hasiči.


18 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


14 h

Slovenskom sa ženú búrky.


18 h

Už ste čítali?