Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel

Stavali železnicu a zomierali. Ich pamätník roky chátral

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

Pamätník neprešiel od svojho postavenia väčšou obnovou.Pamätník neprešiel od svojho postavenia väčšou obnovou.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne, ktorú stavali v rokoch 1936 – 1940 v náročnom horskom teréne, sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

DOLNÝ HARMANEC. V decembri 1940 odovzdali po štyroch rokoch náročných stavebných prác do užívania železničnú trať medzi Banskou Bystricou a Dolnou Štubňou. Bola to veľká sláva, ktorej sa však už nedožilo 35 staviteľov železnice. Niet sa čomu čudovať.

Pri ťažkých a nebezpečných prácach sa stalo viac ako 2 200 úrazov, z toho 492 ťažkých a 35 smrteľných. Práve na svojich mŕtvych priateľov si kolegovia zo stavby v tom istom roku spomenuli pekným spôsobom. V dnešnom Dolnom Harmanci im dali postaviť pamätník. Ten však v posledných rokoch chátral a nik sa k nemu nehlásil. Obec tvrdila, že nie je jej vlastníctvom. Za 75 rokov od postavenia neprešiel väčšou rekonštrukciou. Mená mŕtvych staviteľov na spodnej strane pamätníka sú už len veľmi ťažko čitateľné.

Miestny historik Michal Kiššimon sa s tým nezmieril a oslovil všetky možné inštitúcie, ktoré by mohli pri záchrane pamätníka pomôcť. Sám ho zvykol zatiaľ aspoň jednoduchým spôsobom očistiť od machu a iných nečistôt. Pamätník však potrebuje väčší reštaurátorský zásah.

„Zabúdať na vlastnú históriu je obrovské nešťastie, “ hovorí historik s tým, že stavitelia tu žili za tie štyri roky ako jedna veľká rodina. Boli to pritom masy ľudí. Napríklad v roku 1938, kedy práce na stavbe železnice vrcholili, ich tu zamestnávali viac ako 12 tisíc. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia tu postavili pre robotníkov viac ako 220 robotníckych domov.

Veci sa pohli dopredu

Aj vďaka iniciatíve Michala Kiššimona sa minulý týždeň stretli pri pamätníku odborníci, aby posúdili rozsah prác pri záchrane pamätníka a hľadali možnosti financovania záchrany. Včera sa už na záchrane pamätníka rozbehli prvé práce.

Ján Demanko z Klubu 179 -. Združenia priateľov železničnej trate Margecany – Banská Bystrica konštatoval, že využiť by chceli napríklad dve percentá z daní, hľadať však budú aj ďalšie možnosti financovania.

Vedúci traťového a tunelového obvodu Železníc SR prisľúbili pri obhliadke pomoc zamestnancov pri jednotlivých prácach.

Sochár Marek Mikloš zhodnotil stav pamätníka. Zatiaľ čo zachované časti bude nevyhnutné iba očistiť a zakonzervovať, viaceré nosné časti sú už v zlom stave a materiál, z ktorého je pamätník vyrobený, sa drobí.

„Niektoré časti bude preto potrebné dotvoriť,“ dodal s tým, že do telesa pamätníka by chceli umiestniť žulové tabule. Tie by obsahovali aj zoznam 35 obetí stavby železnice. Zakonzervovaný pamätník by mal vydržať minimálne ďalších dvadsať rokov, hoci tunajšia klíma je pomerne náročná a tiež sa podpísala na znehodnotení pamätníka. V doline je pomerne málo svetla a je vlhká.

Výnimočná stavba

Trať z Bystrice do Štubne je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra a na jej trase postavili aj 22 tunelov.

Práve náročný horský terén kládol veľké prekážky pri výstavbe trate. Najdlhším tunelom nielen na trati, ale aj na Slovensku je Čremošniansky tunel, niekedy nazývaný aj Harmanecký s dĺžkou 4698 metrov.

V priebehu štyroch rokov sa podarilo postaviť náročnú horskú trať s 22 tunelmi , 112 mostmi a priepustmi. Z toho v štyroch prípadoch išlo o viadukty so železnými konštrukciami.

pomko.jpg

Otvorenie pamätníka

FOTO: archív M. Kiššimona

harm2_r9489.jpg

harm4_r7282.jpg

Niektoré časti pamätníka sú už výrazne narušené.

harm-5_r333.jpg

Sochár Marek Mikloš a historik Michal Kiššimon pri obhliadke

harm6_r6324.jpg

FOTO SME- JÁN KROŠLÁK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 23 138
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 089
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 937
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 798
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 778
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 709
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 454
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 104
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 620
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 333

Hlavné správy z MY Bystrica

Zvyky predkov: Na zelený štvrtok odleteli zvony do Ríma

S obdobím Veľkej noci sa spája v slovenskej tradícii veľa pekných zvykov.

Dievčatá z Telgártu idú svätiť paschu.
Zápisky organistu (1. časť)

Banskobystrický organista v Paríži: Všetci veria, že Notre Dame bude opäť žiť

Organista Matúš Kucbel z Banskej Bystrice, ktorý je známy aj ako iniciátor záchrany špaňodolinského organu, túžil stráviť Veľkonočné trojdnie v Paríži a predovšetkým v chráme Notre Dame. Plány stráviť Veľkú noc v Notre Dame mu prekazil požiar, nad ktorým stíchol celý svet. Matúš však do Paríža predsa len vycestoval a tak môžeme z jeho cestovateľských zápiskov sledovať veľkonočnú atmosféru v meste na Seine.

Atmosféru Notre Dame Matúš Kucbel miloval. Na fotografii v Notre Dame v čase, keď ešte žila katedrála naplno.

Sezóna zvýšenej chorobnosti v Banskobystrickom kraji sa končí

V ďalšom období odborníci neočakávajú ďalší vzostup chorobnosti a predpokladajú jej pokles.

Ilustračné foto

Na námestí v Brezne sa konali veľkonočné trhy po prvý raz

Počas dvoch dní – v stredu 17. a vo štvrtok 18. apríla veľkonočnú atmosféru dotvárala aj reprodukovaná ľudová hudba.

Veľký piatok je dňom pokánia a modlitieb

Veriaci dodržiavajú prísny pôst, zdržiavajú sa mäsitých pokrmov.

Kalvária od Majstra Pavla z Levoče.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

V Nitre bude pravoslávny chrám, postavia ho na pilótach

Ani kúsok steny by nemal zostať biely. Duchovný sa už stretol s ikonopiscom zo Srbska.

Polícia vypátrala nezvestnú Poltárčanku

Miriam Martišová si neželá zverejniť miesto, kde sa nachádza.

Vybrali SME

Už ste čítali?