Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Stavali železnicu a zomierali. Ich pamätník roky chátral

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

Pamätník neprešiel od svojho postavenia väčšou obnovou.Pamätník neprešiel od svojho postavenia väčšou obnovou. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne, ktorú stavali v rokoch 1936 – 1940 v náročnom horskom teréne, sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

DOLNÝ HARMANEC. V decembri 1940 odovzdali po štyroch rokoch náročných stavebných prác do užívania železničnú trať medzi Banskou Bystricou a Dolnou Štubňou. Bola to veľká sláva, ktorej sa však už nedožilo 35 staviteľov železnice. Niet sa čomu čudovať.

Pri ťažkých a nebezpečných prácach sa stalo viac ako 2 200 úrazov, z toho 492 ťažkých a 35 smrteľných. Práve na svojich mŕtvych priateľov si kolegovia zo stavby v tom istom roku spomenuli pekným spôsobom. V dnešnom Dolnom Harmanci im dali postaviť pamätník. Ten však v posledných rokoch chátral a nik sa k nemu nehlásil. Obec tvrdila, že nie je jej vlastníctvom. Za 75 rokov od postavenia neprešiel väčšou rekonštrukciou. Mená mŕtvych staviteľov na spodnej strane pamätníka sú už len veľmi ťažko čitateľné.

Skryť Vypnúť reklamu

Miestny historik Michal Kiššimon sa s tým nezmieril a oslovil všetky možné inštitúcie, ktoré by mohli pri záchrane pamätníka pomôcť. Sám ho zvykol zatiaľ aspoň jednoduchým spôsobom očistiť od machu a iných nečistôt. Pamätník však potrebuje väčší reštaurátorský zásah.

„Zabúdať na vlastnú históriu je obrovské nešťastie, “ hovorí historik s tým, že stavitelia tu žili za tie štyri roky ako jedna veľká rodina. Boli to pritom masy ľudí. Napríklad v roku 1938, kedy práce na stavbe železnice vrcholili, ich tu zamestnávali viac ako 12 tisíc. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia tu postavili pre robotníkov viac ako 220 robotníckych domov.

Veci sa pohli dopredu

Aj vďaka iniciatíve Michala Kiššimona sa minulý týždeň stretli pri pamätníku odborníci, aby posúdili rozsah prác pri záchrane pamätníka a hľadali možnosti financovania záchrany. Včera sa už na záchrane pamätníka rozbehli prvé práce.

Skryť Vypnúť reklamu

Ján Demanko z Klubu 179 -. Združenia priateľov železničnej trate Margecany – Banská Bystrica konštatoval, že využiť by chceli napríklad dve percentá z daní, hľadať však budú aj ďalšie možnosti financovania.

Vedúci traťového a tunelového obvodu Železníc SR prisľúbili pri obhliadke pomoc zamestnancov pri jednotlivých prácach.

Sochár Marek Mikloš zhodnotil stav pamätníka. Zatiaľ čo zachované časti bude nevyhnutné iba očistiť a zakonzervovať, viaceré nosné časti sú už v zlom stave a materiál, z ktorého je pamätník vyrobený, sa drobí.

„Niektoré časti bude preto potrebné dotvoriť,“ dodal s tým, že do telesa pamätníka by chceli umiestniť žulové tabule. Tie by obsahovali aj zoznam 35 obetí stavby železnice. Zakonzervovaný pamätník by mal vydržať minimálne ďalších dvadsať rokov, hoci tunajšia klíma je pomerne náročná a tiež sa podpísala na znehodnotení pamätníka. V doline je pomerne málo svetla a je vlhká.

Skryť Vypnúť reklamu

Výnimočná stavba

Trať z Bystrice do Štubne je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra a na jej trase postavili aj 22 tunelov.

Práve náročný horský terén kládol veľké prekážky pri výstavbe trate. Najdlhším tunelom nielen na trati, ale aj na Slovensku je Čremošniansky tunel, niekedy nazývaný aj Harmanecký s dĺžkou 4698 metrov.

V priebehu štyroch rokov sa podarilo postaviť náročnú horskú trať s 22 tunelmi , 112 mostmi a priepustmi. Z toho v štyroch prípadoch išlo o viadukty so železnými konštrukciami.

pomko.jpg

Otvorenie pamätníka

FOTO: archív M. Kiššimona

harm2_r9489.jpg

harm4_r7282.jpg

Niektoré časti pamätníka sú už výrazne narušené.

harm-5_r333.jpg

Sochár Marek Mikloš a historik Michal Kiššimon pri obhliadke

harm6_r6324.jpg

FOTO SME- JÁN KROŠLÁK

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 816
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 078
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 813
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 714
  5. Aká je chémia vôní 9 351
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 312
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 670
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 618
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 088
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Mikulášske jazdy na Čiernohronskej železnici nebudú, nahradia ich vianočné balíčky

Tradičné podujatie Mikulášske jazdy, ktoré Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu organizuje už od roku 1992, sa túto zimu neuskutoční.

Od zajtra sa už bude lyžovať aj na Chopku

Svahy sú pripravené na severnej aj južnej strane.

Riaditeľ Správy NAPANTu končí vo funkcii

O jeho odvolanie požiadal v piatok minister životného prostredia Ján Budaj.

Riaditeľ Správy Národného parku Nízke Tatry Ľuboš Čillag.

Banskobystričania si môžu vybrať z 13 projektov participatívneho rozpočtu

Mesto Banská Bystrica prijalo 15 projektových návrhov na podporu z participatívneho rozpočtu, pričom 13 z nich sa už v týchto dňoch uchádza o hlasy občanov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

Aktualizované o vyjadrenie Park Snow Donovaly a predsedu NR SR

Na Donovaloch otvorili lyžiarsku sezónu. Nie je jasné, ako dlho potrvá

Minister Doležal konštatoval, že minimálne do pondelka (7. 12.) môžu byť otvorené všetky lyžiarske strediská. Na pandemickej komisii očakáva vecnú a konštruktívnu diskusiu o osude tohtoročnej lyžiarskej sezóny.

AKTUÁLNE: V Čadci našli ďalších utečencov

Ich strastiplná cesta sa skončila na Kysuciach.

Už ste čítali?