ČIERNY BALOG. Lesné železničky na území Slovenska (bolo ich spolu vyše sedemdesiat...) predstavovali voľakedy začiatkom 20. storočia takmer 10% celkovej dĺžky všetkých železníc tej doby. Na väčšine z nich sa oficiálne prepravovalo iba drevo na nákladných vagónikoch – tzv. oplenoch, ale boli aj výnimky, kde lesná železnica slúžila i každodennej verejnej preprave osôb. Jednotlivé správy lesných železníc si pre takúto prepravu zabezpečovali najrôznejšie osobné vozne. Od firemných napr. Magyar Belga, cez vyradené električkové vozne z miest až po pomerne moderné motorové vozne M 21 zo štátnych železníc na Považskej lesnej železnici v Liptovskom Hrádku.
Podobne i na dnešnej Čiernohronskej železnici v Čiernom Balogu slúžilo počas desaťročí pravidelnej prevádzky viacero typov osobných vozňov, v ostatnom období prevádzky to však boli už len tri kusy podomácky vyrobených „drevákov“ s kachľami a drevenými ľavicami. Zvyšok vozňového parku tvorili už len nákladné vozne.
Muzeálne kusy nahradili atraktívne
Takéto vozne sa však absolútne nehodili pre obnovenú turistickú prevádzku, zahájenú 1.5.1992. Z „drevákov“ nebolo dobre vidieť a aj ich technický stav zodpovedal skôr muzeálnym, ako bežným prevádzkovým podmienkam.
Ostalo jediné možné riešenie – zaobstarať si iné osobné vozne pre pravidelnú prepravu turistov. To sa podarilo čiastočne zachránením niekoľkých osobných vozňov z už zrušených slovenských úzkorozchodných železníc (PLŽ, Víglaš, Ružomberok a pod.), čiastočne vlastnou výrobou nových osobných vozňov na podvozkoch vozňov nákladných, ale predovšetkým postupným nákupov originálnych úzkorozchodných vozňov z Maďarska, Rumunska, Česka, Poľska a Rakúska.
Bazénový aj salónny vozeň
Vďaka tomu disponuje dnes Čiernohronská železnica asi najrozmanitejším vozňovým parkom – k dispozícii sú okrem bežných vagónikov aj najrôznejšie špeciálne vozne (salónny, bazénový, reštauračný, bufetový, detské vozne a pod.), spolu už vyše 25 ks osobných vozňov.
Špeciálny vínovozeň J. Ostrožoviča
FOTO: archív ČHZ
Drevorubačský vlak je obľúbený
Podľa počasia radíme do súprav buď otvorené výletné vozne bez okien, alebo moderné uzatvorené vozne tak ako ich poznáme z „veľkej železnice“. Špecialitou zostáva súprava „storočného drevorubačského vlaku“, ktorá je zostavená iba z drevených historických vozňov – najstarší z nich bol vyrobený už v roku 1895. Všetky sú Vám dispozícii, teraz cez prázdniny každý deň na všetkých troch trasách ČHŽ - všetko podstatné sa dozviete na www.chz.sk, alebo na tel.č.: 048 61 91 500. Tešíme sa na Vašu návštevu !
S pozdravom – Nech to para tlačí !
Autor: Aleš Bílek