Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel

Bystrica novú železničnú trať nedostane

Štát ju modernizovať neplánuje, priemerná rýchlosť na trati je necelých 70 kilometrov za hodinu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Cestujúci môžu dostať lepšie a kvalitnejšie služby na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, no nové koľajnice nie.

Taký je verdikt nielen štátneho správcu tratí Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ale aj ministerstva dopravy. Štát koľajnice, po ktorých nový dopravca bude po súťaži premávať, modernizovať nemieni.

„Nepredpokladáme žiadne mimoriadne práce na trati Bratislava – Banská Bystrica v súvislosti s pripravovaným tendrom,“ potvrdil hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Nízka priemerná rýchlosť

Dôvody takéhoto rozhodnutia sú viaceré. Kóňa zdôraznil, že parametre koľajníc do Banskej Bystrice vyhovujú nielen osobnej, ale i nákladnej železničnej doprave. Všetky dnešné opravy koľajníc na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sú súčasťou len bežnej údržby, ktorej cieľom je udržať pôvodné konštrukčné parametre trate. Dôvodom sú aj chýbajúce peniaze.

„Každá investičná akcia vyžaduje mať zabezpečené finančné krytie. V operačnom programe sa predmetná modernizácia nenachádza,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Niektorí odborníci však majú opačný názor. Na nepriaznivý stav upozorňuje bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Trať je podľa neho na približnej polovici z 230kilometrovej trasy z Bratislavy do Banskej Bystrice jednokoľajná, pričom priemerná cestovná rýchlosť je na nej necelých 70 kilometrov za hodinu.

Najvyššia rýchlosť na tejto trati je 140 kilometrov za hodinu, ale len na približne osemnástich kilometroch úseku, najnižšia je 50 km/h, čo je podľa Kraveca na železnici rýchlosť najpomalších lokálok.

Na porovnanie – štátny správca tratí robí všetko preto, aby po trati z Bratislavy do Žiliny mohol vlak premávať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Modernizáciu platí z eurofondov.

Aj vodiči po rýchlostnej ceste R1 z Trnavy do Banskej Bystrice môžu ísť až 130 kilometrov za hodinu.

„Železnica na tomto úseku je len ťažko konkurenciou cestnej doprave,“ dodáva Kravec.

Podľa analytika Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého však modernizácia koľajníc s chystanou súťažou súvis nemá. Stačí, ak je železničná trať a všetky jej súčasti vo vyhovujúcom stave.

Rovnaký názor má i šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

„Nevidím problém v tom, že trať nie je zmodernizovaná. To, že nie je, neznamená, že nie je v prevádzkyschopnom stave,“ konštatoval dopravný analytik.

Viacerí dopravcovia

Štát oznámil záujem otvoriť železničný trh koncom minulého roka. Vo februári spresnil, že súťaž medzi dopravcami spustí na linke Bratislava – Banská Bystrica. Presný termín spustenia súťaže nepresnil.

Aj napriek zlej železničnej trati o chystaný tender majú záujem viacerí dopravcovia. Už ho prejavili dvaja štátni dopravcovia – Železničná spoločnosť Slovensko a České dráhy.

O tender sa zaujímajú aj viacerí súkromníci. Medzi nimi sú súkromné české spoločnosti Leo Express a RegioJet.

„Predložíme takú ponuku, aby pre štát a cestujúcich predstavovala najlepšiu kvalitu služieb za najlepšiu cenu,“ povedal v minulosti hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Do hry chcú vstúpiť aj nemecká Arriva či britský National Express.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 23 140
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 083
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 942
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 798
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 778
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 710
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 453
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 104
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 620
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 333

Hlavné správy z MY Bystrica

Zvyky predkov: Na zelený štvrtok odleteli zvony do Ríma

S obdobím Veľkej noci sa spája v slovenskej tradícii veľa pekných zvykov.

Dievčatá z Telgártu idú svätiť paschu.
Zápisky organistu (1. časť)

Banskobystrický organista v Paríži: Všetci veria, že Notre Dame bude opäť žiť

Organista Matúš Kucbel z Banskej Bystrice, ktorý je známy aj ako iniciátor záchrany špaňodolinského organu, túžil stráviť Veľkonočné trojdnie v Paríži a predovšetkým v chráme Notre Dame. Plány stráviť Veľkú noc v Notre Dame mu prekazil požiar, nad ktorým stíchol celý svet. Matúš však do Paríža predsa len vycestoval a tak môžeme z jeho cestovateľských zápiskov sledovať veľkonočnú atmosféru v meste na Seine.

Atmosféru Notre Dame Matúš Kucbel miloval. Na fotografii v Notre Dame v čase, keď ešte žila katedrála naplno.

Sezóna zvýšenej chorobnosti v Banskobystrickom kraji sa končí

V ďalšom období odborníci neočakávajú ďalší vzostup chorobnosti a predpokladajú jej pokles.

Ilustračné foto

Na námestí v Brezne sa konali veľkonočné trhy po prvý raz

Počas dvoch dní – v stredu 17. a vo štvrtok 18. apríla veľkonočnú atmosféru dotvárala aj reprodukovaná ľudová hudba.

Veľký piatok je dňom pokánia a modlitieb

Veriaci dodržiavajú prísny pôst, zdržiavajú sa mäsitých pokrmov.

Kalvária od Majstra Pavla z Levoče.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

V Nitre bude pravoslávny chrám, postavia ho na pilótach

Ani kúsok steny by nemal zostať biely. Duchovný sa už stretol s ikonopiscom zo Srbska.

Polícia vypátrala nezvestnú Poltárčanku

Miriam Martišová si neželá zverejniť miesto, kde sa nachádza.

Vybrali SME

Už ste čítali?