Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Pamätáte si ešte staré autobusy, ktoré mali sprievodcov?

Retro letí aj v autobusovej doprave. Pozrite sa, ako sme kedysi jazdili v Banskej Bystrici a okolí.

ŠKODA 7O6 RTO na Táľoch v 60. rokoch minulého storočia.ŠKODA 7O6 RTO na Táľoch v 60. rokoch minulého storočia. (Zdroj: archív SAD BB)

BANSKÁ BYSTRICA. Zmapovať históriu prímestskej dopravy v banskobystrickom regióne nebolo jednoduché, mnohé archívne materiály a fotodokumentácia sa buď stratili, alebo sa im v minulosti nevenovala dostatočná pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vladimír Kobza síce vyštudoval geografiu s matematikou a v súčasnosti pôsobí na katedre matematiky UMB, no jeho veľkým koníčkom je práve história dopravy. S priateľmi Miroslavom Čiamporom a Martinom Matalom sa pred niekoľkými rokmi pustili do mapovania dopravnej histórie, ktorá má stále veľa bielych miest. Výsledkom ich snaženia boli dve publikácie – 60 rokov MHD v Banskej Bystrici a 60 rokov autobusovej dopravy ČSAD Banská Bystrica. Knihy vyšli v roku 2010, no autori sústreďujú materiály z histórie verejnej dopravy naďalej. Vladimír Kobza nevylúčil, že v budúcnosti by to mohlo „vydať“ na ďalšiu publikáciu. „Samozrejme, bude sa to odvíjať od záujmu čitateľov,“ dodal Vladimír Kobza.

SkryťVypnúť reklamu

Prví boli súkromní dopravcovia

Začiatky autobusovej dopravy v našom regióne spadajú približne do dvadsiatych rokov 20. storočia, kedy linky prevádzkovali predovšetkým súkromní dopravcovia. Prelom nastal v roku 1927, kedy začali viaceré autobusové linky prevádzkovať železnice.

Prvou pravidelnou štátnou autobusovou linkou na území okresu Banská Bystrica bola linka, ktorá smerovala zo sídla okresu cez Svätý Jakub, Staré Hory a Jelenec až do Ružomberka. Začala premávať 22. mája 1932. Najstarší zachovaný cestovný poriadok tejto linky máme z roku 1934.

„Prelomovým obdobím však bol rok 1949, kedy sa autobusová doprava definitívne vyčlenila spod železníc v rámci novovzniknutého podniku ČSAD,“ hovorí Vladimír Kobza.

Staré dobré Škody a Pragy

Zrejme iba tí starší si už dnes spomenú, že na prímestských linkách vám lístok nepredával vodič, ale sprievodca. Bolo to čosi podobné ako dnes vo vlakoch. „Vodič autobusu, ten zas bol v jednej osobe aj mechanik a údržbár, na autobuse si dokázal urobiť prakticky všetko aj vtedy, ak sa mu pokazil v teréne,“ hovorí Vladimír Kobza.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy Škoda a Praga však fungovali na tú dobu výborne, hoci jazdili v neľahkých terénnych, ale aj klimatických podmienkach. V medzivojnovom a povojnovom období bývali zimy podstatne drsnejšie ako dnes a zďaleka nebolo ani toľko mechanizmov na odhŕňanie snehu.

Lyžiari si museli výstroj na záhradku vykladať po rebríku

Šešťdesiate roky 20. storočia pritom zaznamenali aj masívny nárast turizmu a presunu ľudí do hôr. Autor publikácie dodáva, že hoci väčšina spojov slúžila v prvom rade na presun ľudí do práce a detí do škôl, silnela aj požiadavka na prepravu ľudí do turistických centier v okolí.

„Linky v tom čase vozili robotníkov prakticky až do Badínskeho pralesa, či do niektorých nízkotatranských dolín. V šesťdesiatych rokoch už chodil spoj na Trangošku, Srdiečko, Moštenickú Kyslú, či na Chatu nad Tajovom.

SkryťVypnúť reklamu

Na toto obdobie si rád spomína aj dôchodca z Banskej Bystrice Milan Valašťan: „Autá vtedy nemal takmer nik a tak pre nás, lyžiarov, boli bežné autobusové linky niečo podobné, ako dnes skibusy. Chodili natrieskané do prasknutia. Prvé autobusy mali plošinu na ukladanie lyží na strechu, liezlo sa k nej po rebríku. Vždy jeden z lyžiarov vyšiel na vrchol rebríka a ostatní mu podávali lyže,“ usmeje sa Milan Valašťan s tým, že v záplave lyží a palíc bol po príchode do strediska vždy problém dostať sa k tým svojim. Plošinu na autobuse neskôr nahradila akási skrinka v zadnej časti autobusu, kde sa lyže kládli kolmo.

Posledný bol Povrazník

Vladimír Kobza hovorí, že do okolitých obcí chodilo kedysi podstatne viac spojov ako dnes. Prvé odchádzali z obce už po tretej ráno, posledné do nej prichádzali z Banskej Bystrice medzi jedenástou a dvanástou večer. V roku 1960 už mali všetky obce v okrese zabezpečenú dopravnú obsluhu autobusovou linkou. Odvíjalo sa to predovšetkým od výstavby ciest. Akonáhle do niektorej z obcí dokončili cestu, predĺžila sa aj trasa autobusovej linky. Mimochodom, poslednou obcou bez autobusového spojenia bol Povrazník. Cesta viedla iba po Strelníky a odtiaľ už museli chodiť Povrazníčania do obce peši.

Retro autobusy letia

V súčasnosti sú staré typy autobusov v kurze. Ako hovorí Vladimír Kobza, niektoré z nich sú v dobrom stave zachované aj v našom regióne. „K veľkým fanúšikom starých autobusov patrí napríklad pán Marián Polóny zo SAD Zvolen. Vďaka nemu a jeho mechanikom sa podarilo dať do výborného stavu starý typ SAURER z roku 1944, ktorý je stále funkčný a na prvého mája ho môžeme vždy obdivovať na Štiavničkách.“

Podobnou lahôdkou je aj Škoda 706 RTO, prerobená na kabriolet, ktorú sme naposledy mohli vidieť vo Zvolene na nedeľných jazdách v júni tohto roku.

Prevezte sa s nami históriou:

au2_r3588.jpg

Autobusové garáže v Radvani (na mieste dnešného McDonaldu.

FOTO- archív SAD BB

au3_r215.jpg

Bývalé nástupiská na Hronskom predmestí.

archív SAD BB

au-1_r5850.jpg

ŠKODA 706 RTO na Táľoch V 60. rokoch 20. storočia

FOTO: archív SAD BB

imhd.jpg

Stará ŠKODA 706 RO na Námestí SNP

FOTO - archív SAD BB

au4_r3587.jpg

Škodu 706 RTO Cabrio stretnete občas počas leta napríklad vo Zvolene.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

au5_r6140.jpg

KAROSA C734 na Králikoch v roku 2010.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

au6_r1463.jpg

Novší model autobusu KAROSA C954 na úspešnej cyklobusovej linke, Strieborné námestie rok 2013.

FOTO: Vladimír Kobza

au7_r3575.jpg

Najnovšie autobusy IVECO CROSSWAY, ktoré nahradili pôvodnú značku KAROSA. Moštenica, október 2011.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  4. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  5. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  6. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  8. Svalovice sa netreba obávať
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 7 283
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 991
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 128
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 396
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 365
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 304

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Slovenský Grob
  3. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  4. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  5. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  6. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  7. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 062
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 352
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 708
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 651
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 582
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 812
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 636
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 591
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Vedenie BBSK, ako aj vedenie štyroch nemocníc volá po prehodnotení reformy.

Nevieme si predstaviť, že by mala nemocnica prísť o niektoré oddelenia, hovorí lekár zo žiarskej nemocnice.


1 h
V Banskobystrickom kraji chcú vedieť, aká zdravotná starostlivosť bude dostupná v nemocniciach na jeho území.

V jednom prípade nespokojnosť vyústila do petície.


22 h
Ilustračné foto.

Počet stúpol najmä k požiarom.


TASR 31. jan
Ilustračné foto.

TOP 30 prináša ďalšie výnimočné príbehy.


31. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si rebríček škôl podľa hodnotenie INEKO.


31. jan

Premostenie Váhu zjednoduší ľuďom cestu do práce.


23 h

Situácia je zlá na celom Slovensku.


31. jan

O jeho vine a treste rozhodne súd v super rýchlom konaní.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Slovenský Grob
  3. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  4. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  5. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  6. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  7. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 062
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 352
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 708
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 651
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 582
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 812
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 636
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 591
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu