Pamätáte si ešte staré autobusy, ktoré mali sprievodcov?

Retro letí aj v autobusovej doprave. Pozrite sa, ako sme kedysi jazdili v Banskej Bystrici a okolí.

ŠKODA 7O6 RTO na Táľoch v 60. rokoch minulého storočia.ŠKODA 7O6 RTO na Táľoch v 60. rokoch minulého storočia. (Zdroj: archív SAD BB)

BANSKÁ BYSTRICA. Zmapovať históriu prímestskej dopravy v banskobystrickom regióne nebolo jednoduché, mnohé archívne materiály a fotodokumentácia sa buď stratili, alebo sa im v minulosti nevenovala dostatočná pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vladimír Kobza síce vyštudoval geografiu s matematikou a v súčasnosti pôsobí na katedre matematiky UMB, no jeho veľkým koníčkom je práve história dopravy. S priateľmi Miroslavom Čiamporom a Martinom Matalom sa pred niekoľkými rokmi pustili do mapovania dopravnej histórie, ktorá má stále veľa bielych miest. Výsledkom ich snaženia boli dve publikácie – 60 rokov MHD v Banskej Bystrici a 60 rokov autobusovej dopravy ČSAD Banská Bystrica. Knihy vyšli v roku 2010, no autori sústreďujú materiály z histórie verejnej dopravy naďalej. Vladimír Kobza nevylúčil, že v budúcnosti by to mohlo „vydať“ na ďalšiu publikáciu. „Samozrejme, bude sa to odvíjať od záujmu čitateľov,“ dodal Vladimír Kobza.

SkryťVypnúť reklamu

Prví boli súkromní dopravcovia

Začiatky autobusovej dopravy v našom regióne spadajú približne do dvadsiatych rokov 20. storočia, kedy linky prevádzkovali predovšetkým súkromní dopravcovia. Prelom nastal v roku 1927, kedy začali viaceré autobusové linky prevádzkovať železnice.

Prvou pravidelnou štátnou autobusovou linkou na území okresu Banská Bystrica bola linka, ktorá smerovala zo sídla okresu cez Svätý Jakub, Staré Hory a Jelenec až do Ružomberka. Začala premávať 22. mája 1932. Najstarší zachovaný cestovný poriadok tejto linky máme z roku 1934.

„Prelomovým obdobím však bol rok 1949, kedy sa autobusová doprava definitívne vyčlenila spod železníc v rámci novovzniknutého podniku ČSAD,“ hovorí Vladimír Kobza.

Staré dobré Škody a Pragy

Zrejme iba tí starší si už dnes spomenú, že na prímestských linkách vám lístok nepredával vodič, ale sprievodca. Bolo to čosi podobné ako dnes vo vlakoch. „Vodič autobusu, ten zas bol v jednej osobe aj mechanik a údržbár, na autobuse si dokázal urobiť prakticky všetko aj vtedy, ak sa mu pokazil v teréne,“ hovorí Vladimír Kobza.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusy Škoda a Praga však fungovali na tú dobu výborne, hoci jazdili v neľahkých terénnych, ale aj klimatických podmienkach. V medzivojnovom a povojnovom období bývali zimy podstatne drsnejšie ako dnes a zďaleka nebolo ani toľko mechanizmov na odhŕňanie snehu.

Lyžiari si museli výstroj na záhradku vykladať po rebríku

Šešťdesiate roky 20. storočia pritom zaznamenali aj masívny nárast turizmu a presunu ľudí do hôr. Autor publikácie dodáva, že hoci väčšina spojov slúžila v prvom rade na presun ľudí do práce a detí do škôl, silnela aj požiadavka na prepravu ľudí do turistických centier v okolí.

„Linky v tom čase vozili robotníkov prakticky až do Badínskeho pralesa, či do niektorých nízkotatranských dolín. V šesťdesiatych rokoch už chodil spoj na Trangošku, Srdiečko, Moštenickú Kyslú, či na Chatu nad Tajovom.

SkryťVypnúť reklamu

Na toto obdobie si rád spomína aj dôchodca z Banskej Bystrice Milan Valašťan: „Autá vtedy nemal takmer nik a tak pre nás, lyžiarov, boli bežné autobusové linky niečo podobné, ako dnes skibusy. Chodili natrieskané do prasknutia. Prvé autobusy mali plošinu na ukladanie lyží na strechu, liezlo sa k nej po rebríku. Vždy jeden z lyžiarov vyšiel na vrchol rebríka a ostatní mu podávali lyže,“ usmeje sa Milan Valašťan s tým, že v záplave lyží a palíc bol po príchode do strediska vždy problém dostať sa k tým svojim. Plošinu na autobuse neskôr nahradila akási skrinka v zadnej časti autobusu, kde sa lyže kládli kolmo.

Posledný bol Povrazník

Vladimír Kobza hovorí, že do okolitých obcí chodilo kedysi podstatne viac spojov ako dnes. Prvé odchádzali z obce už po tretej ráno, posledné do nej prichádzali z Banskej Bystrice medzi jedenástou a dvanástou večer. V roku 1960 už mali všetky obce v okrese zabezpečenú dopravnú obsluhu autobusovou linkou. Odvíjalo sa to predovšetkým od výstavby ciest. Akonáhle do niektorej z obcí dokončili cestu, predĺžila sa aj trasa autobusovej linky. Mimochodom, poslednou obcou bez autobusového spojenia bol Povrazník. Cesta viedla iba po Strelníky a odtiaľ už museli chodiť Povrazníčania do obce peši.

Retro autobusy letia

V súčasnosti sú staré typy autobusov v kurze. Ako hovorí Vladimír Kobza, niektoré z nich sú v dobrom stave zachované aj v našom regióne. „K veľkým fanúšikom starých autobusov patrí napríklad pán Marián Polóny zo SAD Zvolen. Vďaka nemu a jeho mechanikom sa podarilo dať do výborného stavu starý typ SAURER z roku 1944, ktorý je stále funkčný a na prvého mája ho môžeme vždy obdivovať na Štiavničkách.“

Podobnou lahôdkou je aj Škoda 706 RTO, prerobená na kabriolet, ktorú sme naposledy mohli vidieť vo Zvolene na nedeľných jazdách v júni tohto roku.

Prevezte sa s nami históriou:

au2_r3588.jpg

Autobusové garáže v Radvani (na mieste dnešného McDonaldu.

FOTO- archív SAD BB

au3_r215.jpg

Bývalé nástupiská na Hronskom predmestí.

archív SAD BB

au-1_r5850.jpg

ŠKODA 706 RTO na Táľoch V 60. rokoch 20. storočia

FOTO: archív SAD BB

imhd.jpg

Stará ŠKODA 706 RO na Námestí SNP

FOTO - archív SAD BB

au4_r3587.jpg

Škodu 706 RTO Cabrio stretnete občas počas leta napríklad vo Zvolene.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

au5_r6140.jpg

KAROSA C734 na Králikoch v roku 2010.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

au6_r1463.jpg

Novší model autobusu KAROSA C954 na úspešnej cyklobusovej linke, Strieborné námestie rok 2013.

FOTO: Vladimír Kobza

au7_r3575.jpg

Najnovšie autobusy IVECO CROSSWAY, ktoré nahradili pôvodnú značku KAROSA. Moštenica, október 2011.

FOTO: VLADIMÍR KOBZA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 180
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 107
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 436
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 963
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 456
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 360
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 355
  1. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  2. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  3. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  4. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  5. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  6. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  7. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  8. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 164
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 915
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 655
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 711
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 745
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 908
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 390
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 696
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

Incident sa nezaobišiel bez zranení.


12

Zavádzanie rezidentských zón prinieslo požadovaný efekt.


Neváhaj a poznaj Tatry a Pieniny z úplne nového uhla.


Uniformy aj výstroj pochádzajú z ich súkromných zbierok.


TASR
  1. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  2. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  3. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  4. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  5. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  6. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  7. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  8. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 164
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 915
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 655
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 711
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 745
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 908
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 390
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 696
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu