BANSKÁ BYSTRICA. Banskú Bystricu čakajú zmeny v systéme dočasného parkovania na vymedzenom území mesta. Zakotvuje to zmena Všeobecne záväzného nariadenia mesta, ktorú dnes podporili mestskí poslanci. Nová zmluva medzi mestom a spoločnosťou EEI , ktorá by mala vojsť do platnosti po jej podpise od januára budúceho roka, má priniesť 65 percent príjmov z parkovného mestu a 35 percent prevádzkovateľovi parkovného. Garancia minimálnej sumy pre prevádzkovateľa sa pohybuje na úrovni 190 tisíc eur ročne.
Primátor Ján Nosko hovorí, že výhodnosť novej zmluvy spočíva v tom, že je jednoduchšia a prinesie mestu podstatne väčší balík peňazí, než tomu bolo v minulosti. Ten by sa mal pohybovať približne na úrovni 400 tisíc eur ročne, čo je približne násobok toho, čo mesto a mestská spoločnosť MBB ako prostredník zmluvy dostávali v minulosti. Doplnil, že príprava návrhu nebola jednoduchá, keďže zdedil v tejto veci bezprávny stav až chaos. Snažili sa preto tento stav vyčistiť a dostať ho do polohy, výhodnej pre mesto.
Podstatná podľa primátora je aj skutočnosť, že spoločne s platbami za rezervačné parkovacie miesta pôjdu zdroje z výberu parkovného do parkovacieho fondu. „Mesto sa tak bude môcť samo rozhodovať, kam pôjdu prostriedky z tohto fondu,“ dodal s tým, že nová zmluva už rieši aj niektoré nedotiahnuté problémy z minulosti.
Časti poslancov chýbal dostatok informácií
Matej Bučko z poslaneckého klubu Banskobystrická alternatíva kritizoval skutočnosť, že k takejto závažnej téme nemali dostatok informácií a preto navrhol aj stiahnuť tento bod z programu rokovania. Tiež upozornil, že podľa pôvodnej zmluvy sľúbil investor preinvestovať na výstavbu parkovacích plôch, prípadne parkovacieho domu sumu 2,5 milióna eur. Keďže tento záväzok nebol naplnený, nemá už mesto páky na prípadné vypovedanie zmluvy, ktorú v minulosti aj mestskí poslanci označili z viacerých pohľadov ako nevýhodnú.
Petícia žiadala priamy výber parkovného mestom
Regionálna organizácia strany Sloboda a Solidarita v Banskej Bystrici organizovala v minulosti aj petíciu s názvom Parkovné patrí mestu. Viac ako 3 200 signatárov v nej žiadalo, aby parkovné vyberalo priamo mesto.
Mesto zvažovalo pri rozhodovaní aj túto možnosť. Ako na zastupiteľstve konštatoval zástupca prednostu Juraj Džmura, urobili v tomto smere dôslednú analýzu. Tá ukázala, že vypovedať existujúce vzťahy s EEI bez rizika súdnych sporov s vážnym finančným dopadom na mesto by nebolo možné. Možné dopady na mesto odhadol v prípade súdnych sporov na niekoľko miliónov eur.
Regionálny predseda SaS Radovan Sloboda je sklamaný, že hlasy signatárov petície, ktorí žiadali výber parkovného priamo mestom, neboli vypočuté. Zároveň však kvituje skutočnosť, že mestu pôjde z výberu parkovného podstatne viac. „ Podľa pôvodnej zmluvy bol prevádzkovateľ povinný preinvestovať do konca tohto roka 2,5 milióna eur. Týmto riešením sa pripravilo o možnosť odstúpenia od zmluvy s EEI , čo mohlo byť práve v tomto kontexte podstatným argumentom,“ dodal s tým, že nad ďalšou petíciou už neuvažujú. Naďalej však chcú sledovať efektivitu výberu parkovného počas nasledujúcich desiatich rokov od podpisu zmluvy.
Mesto musí hasiť chyby z minulosti
K podpisu zmluvy medzi spoločnosťou EEI a mestskou spoločnosťou MBB prišlo v roku 2010, ešte pred nástupom predchádzajúceho primátora Petra Gogolu do funkcie.
Podľa zmluvy prichádzalo do rozpočtu mesta len 40-tisíc eur ročne, čo napríklad organizátori petície označovali za neadekvátnu sumu.
Súčasnú zmluvu už podpíše mesto priamo s EEI bez sprostredkovateľa, ktorým bola v minulosti mestská spoločnosť MBB. Vlani vo februári totiž schválilo vtedajšie zastupiteľstvo zmenu stavu tak, aby zo zmluvného vzťahu vypadol medzičlánok v podobe spoločnosti MBB.
Autor: ETA