BANSKÁ BYSTRICA. Zdá sa, že problematika výstavby novej autobusovej stanice namiesto roky rozostaveného skeletu nadobúda konkrétne rysy. Na parkovisku Mičinská cesta sa už totiž začalo s výstavbou dočasnej stanice. Tá bude slúžiť cestujúcim v čase, kým bude nová autobuska vo výstavbe. Parkovisko na Mičinskej ceste je z tohto dôvodu uzavreté.
Hovorkyňa primátora Zdenka Sekerešová potrdila, že postupnými krokmi sa začína realizovať jedna z priorít vedenia mesta: „ Búracím prácam a výstavbe novej autobusovej stanice v meste pod Urpínom predchádza v týchto dňoch vytvorenie dočasného miesta, ktoré bude plnohodnotne slúžiť cestujúcej verejnosti. Dopravný podnik mesta Banská Bystrica a. s., spustí prevádzku dočasnej autobusovej stanice v priestoroch parkoviska od 1. novembra tohto roka,“ dodala.
Podľa primátora Jána Noska je vybudovanie dočasného miesta pre cestujúcich podmienkou na to, aby mohli začať s búracími prácami a rekonštrukciou chátrajúcej autobusovej stanice: „Verím, že dočasná autobusová stanica plnohodnotne poslúži Banskobystričanom a návštevníkom mesta a nezníži ich komfort pri cestovaní. S výstavbou novej autobusovej stanice vznikne aj veľa dopravných obmedzení. Preto prosím všetkých obyvateľov mesta, aby boli trpezliví. Ak vydržíme, po tridsiatich rokoch sa konečne dočkáme novej, čistej a kultúrnej autobusovej stanice,“ konštatoval.
Napriek zdĺhavým administratívnym procesom a potrebným stavebným povoleniam, by mala dočasná stanica začať s prevádzkou už začiatkom novembra.
„Všetky autobusové spoje, ktoré v súčasnosti využívajú pôvodnú autobusovú stanicu budú presunuté na parkovisko Mičinská. Odhadovaný počet spojov na deň je 460 až 500, cez víkendy približne 150. Súčasťou dočasnej AS bude predajné miesto cestovných lístkov, čakáreň i toalety. Vďaka informačnému dotykovému panelu sa budú môcť cestujúci jednoducho dozvedieť a informovať o príchodoch a odchodoch jednotlivých autobusových spojov ,“ hovorí Miroslav Snopko, riaditeľ DPMBB a. s.
Čoskoro by sa mali začať aj búracie práce
Po spustení dočasnej stanice by sa malo začať s búracími prácami chátrajúceho skeletu. Táto stavba si pred časom v ankete Banskobystrického okrášľovacieho spolku vyslúžila neslávny titul najväčšieho strašidla v meste.
Vedenie mesta spoločne s investorom – firmou Primum ešte začiatkom tohto roka informovali, že nádej na prestavbu najškaredšej budovy v meste je veľká. Začiatok búracích prác na dnešnej stanici avizovali na túto jeseň. Nový moderný komplex by mal prepojiť autobusovú stanicu so železničnou krytým bezbariérovým priechodom.
Konateľ spoločnosti Primum Ivan Hlaváček v tom čase odhadol investíciu na 17 až 18 miliónov eur a návratnosť na 15 až 20 rokov.
Stavba storočia a hanba mesta
Autobusovú stanicu v Banskej Bystrici začali stavať ešte za socializmu v roku 1983 , no nikdy sa ju nepodarilo dokončiť. Hlavná budova zostala nedostavaná, po revolúcii ju zakonzervovali. Celý priestor chátral a stal sa hanbou mesta. Súčasné vedenie si preto ako jednu z priorít stanovilo jej prestavbu a otvorenie nového moderného dopravného komplexu, ktorý by mal zahŕňať aj obchodnú časť.
Vizualizácie novej stanice:
Vizualizácie: investor
Takto špatila nedostavaná stanica Bystricu roky:
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Autor: ETA