Nový dopravca na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou dostane 10 ročnú zmluvu.
BRATISLAVA. Lepšie a kvalitnejšie cestovanie vlakmi medzi Bratislavou a Banskou Bystricou by mohli cestujúci dostať už na budúci rok.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) v piatok vypísalo prvú súťaž na rýchliky práve medzi týmito dvoma mestami.
„Od tejto súťaže si sľubujeme jej ďalšie skvalitnenie a zvýšenie počtu cestujúcich na železnici,“ vraví minister dopravy Ján Počiatek.
Koľko štát zaplatí?
Súťažiť sa bude o 1,5 milióna vlakových kilometrov. Jazdiť na tejto linke bude dokopy osem párov rýchlikov. Kapacita jedného rýchlika bude musieť byť minimálne 530 miest na sedenie.
Štát plánuje s víťazom šúťaže podpísať zmluvu na 10 rokov. Ministerstvo však o konkrétnych termínoch nehovorí.
Rezort dopravy vysvetlil, že tento termín bude závisieť okrem iných skutočností aj od procesu verejného obstarávania. Prvý termín, o ktorom sa hovorilo, bol december tohto roku.
Štát tiež rovnako nespresnil, o akú sumu idú dopravcovia bojovať. Štát však predpokladá, že hodnota tohto tendra je nad 10 miliónov eur.
„Keďže ide o prvú skutočnú súťaž na takúto službu, dnes nie je možné bližšie špecifikovať predpokladanú hodnotu zákazky,“ konštatoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Práve cena bude vo výbere nového dopravcu rozhodujúca. V podmienkach súťaže štát napisál, že kritériom bude ekonomicky najvýhodnejšia ponuka. Štát môže v dotáciách pre nového dopravcu ušetriť v porovnaní s dneškom ušetriť.
Bývalý šéf štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec v minulosti odhadol, že nového dopravcu štát zadoduje sumou v približnej výške 8 miliónov eur.
Šéf českej mimovládnej organizácie – Centrum pre efektívnu dopravu Petr Šlégr je však skeptickejší.
Bola by podľa neho chyba očakávať že súťaž zníži cenu za vlakové kilometre, ak sa budú v súťaži požadovať moderné vlaky.
„Súťaž by však mala zabezpeciť tlak na cenu pri požadovanej úrovni služieb,“ vraví Šlégr.
Lepšie služby
Okrem ušetrených peňazí by cestujúci mali dostať aj lepšie služby.
Nový dopravca by mohol ľuďom priniesť napríklad klimatizáciu do vlakov, či internetové pripojenie.
Aké konkrétnu kvalitu, bude rezort dopravy požadovať od dopravcov, chce spresniť až firmám, ktoré postúpia do druhého kola súťaže. Na príhlásenie do prvého kola majú čas do polovice januára.
Už teraz však začína byť jasné, že o novú zmluvu bude medzi dopravcami veľký boj. Prihlásenie zvažujú skoro všetci železniční hráči na trhu.
„ Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Zúčastniť plánuje aj druhý český hráč na slovenskom trhu – Leo Express.
Ako povedala jeho hovorkyňa Petra Valentová linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou firma považuje za jednu z hlavných trás na Slovensku.
Záujem prejavila aj spoločnosť Arriva. Podľa slov jej slovenského riaditeľa Lászlóa Ivana podrobnosti ponuky spresní až po oboznámení sa s tenrom.
Do hry chce vstúpiť aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Ako povedala jej hovorkyňa Jana Morháčová firma dlhodobý záujem naďalej jazdiť diaľkovými vlakmi na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
„S podmienkami súťaže sa podrobne oboznámime a následne sa rozhodneme, s akou ponukou sa súťaži zúčastníme,“ povedala Morháčová.
Železničná trať medzi týmito dvoma mestami je zlá. Ako povedal v minulosti Kravec trať je na približnej polovici z 230 kilometrovej trasy jednokoľajná, pričom priemerná cestovná rýchlosť je na nej necelých 70 kilometrov za hodinu.
Štát ju však modernizovať neplánuje. Jedným z dôvodov sú chýbajúce peniaze.
Z Bratislavy do Komárna
Z dotovaných liniek súkromník jazdí zatiaľ len jednej. Ide o trať medzi Bratislavou a Komárnom, kde chodí RegioJet.
Zmluvu s ním však štát podpísal v roku 2010 nie na základe otvorenej súťaže, ale na základe priameho zadania. Bolo to zrejme v súlade so zákonom.
Štát musel rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.
Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie.
Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo zákony umožňovali.