BANSKÁ BYSTRICA. Dopravná časť budúcej autobusovej stanice, ktorá bude tvoriť podľa projektu približne 40 percent z celkovej plochy stavby, by mohla v budúcnosti patriť mestu. Predpokladá to zámer, o ktorom by malo 8. decembra rokovať mimoriadne mestské zastupiteľstvo.
Primátor Banskej Bystrice Ján Nosko potvrdil, že o možnosti odkúpenia, ktoré by malo mestu priniesť v prvom rade väčšie možnosti mesta rozhodovať o jednej z kľúčových oblastí života mesta, rokujú aj s predstaviteľmi jednotlivých poslaneckých klubov.
Mesto by chcelo odkúpiť už dokončený priestor autobusovej stanice , ktorý by bol zapísaný aj na liste vlastníctva, za sumu 3,2 milióna eur s DPH, čo je celková čiastka približne 3,8 milióna eur. Kúpa by sa realizovala až po tom, čo by stanica bola dokončená.
Posun termínu dokončenia
Prvý viceprimátor mesta Jakub Gajdošík konštatoval, že pôvodne sa ako reálny termín pre dokončenie novej stanice ukazoval december 2016, po zhodnotení reálnych možností investora sa však zrejme posunie na jar roku 2017. V uplynulom týždni sa už začalo s búraním starej stanice. Primátor Ján Nosko dodal, že zámer na odkúpenie dopravnej časti za stanovenú sumu odprezentovali aj investorovi. Cena by bola pre mesto výhodná už preto, že iba cena pozemku sa odhaduje na 2,5 milióna eur, búracie práce vyjdú na 600 tisíc eur a cena vyvolaných investícií ďalších milión eur.
„Len táto suma už presahuje tú, za ktorú by bol investor ochotný odpredať mestu dopravnú časť,“ konštatoval primátor a s tým, že ak by sa mesto pustilo do projektu samé, potrebovalo by na to minimálne dvojnásobnú sumu. Keďže mesto počíta aj s tým, že z novej dopravnej časti stanice by mohli vychádzať aj spoje MHD, bola by to ďalšia výhoda pre mesto.
Dve časti budúcej stanice
Budúca autobusová stanica by sa mala skladať z dvoch častí – z obchodnej a dopravnej.
Viceprimátor Gajdošík zdôvodňuje, že dostavba stanice 30 rokov čakala aj z toho dôvodu, že nikdy nepatrila mestu a tak mesto samotné malo na jej obnovu minimálny dosah. Odkúpenie dopravnej časti by mohlo túto skutočnosť zmeniť.
„Keď je niečo strategické pre mesto a mesto na to nemá žiaden dosah, je veľmi ťažké niečo riešiť. Ak by sa dopravnú časť podarilo odkúpiť, stala by sa súčasťou majetku mesta a mesto by si mohlo určovať pravidlá,“ dodal Jakub Gajdošík. V prípade dopravnej časti ide o plochu 8 848 metrov štvorcových, obchodná časť je plánovaná na rozlohe okolo 12 tisíc metrov štvorcových.
Záujem o dopravnú časť mali aj dopravné spoločnosti
Viceprimátor tiež potvrdil, že o odkúpenie dopravnej časti prejavili záujem aj dopravné spoločnosti, investor – spoločnosť Primum však chce rokovať v prvom rade s mestom ako so strategickým partnerom.
V prípade, že by si mesto vzalo na kúpu úver, ročne by vychádzali splátky približne na 150 tisíc eur.
Zároveň sa však počíta s príjmami za nájom miest v dopravnej časti v sume 199 tisíc eur, takže zisk by výrazne prevyšoval splátky úveru. Úver by sa tak v podstate splácal sám.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Autor: ETA