Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Mesto Banská Bystrica odkúpi dopravnú časť budúcej autobusovej stanice

Časť mestských poslancov na mimoriadnom zastupiteľstve však poukázala aj na riziká kúpy a ďalšie úverové zaťaženie mesta.

Terminal Shopping CenterTerminal Shopping Center(Zdroj: arcív investora)

BANSKÁ BYSTRICA. Dopravnú časť budúcej autobusovej stanice, ktorá nahradí 30 rokov rozostavaný a nikdy nedokončený skelet, odkúpi po jej dokončení mesto. Rozhodli o tom na dnešnom mimoriadnom zastupiteľstve mestskí poslanci. Za kúpu dopravnej časti hlasovali poslanci z klubu Smer – SD a pridali sa aj niektorí nezávislí poslanci. Proti boli členovia klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva tiež nezávislý poslanec Martin Klus.

Nová stanica, ktorá bude mať okrem dopravnej aj rozsiahlu obchodnú časť ako súčasť Terminal centra, má byť dokončená na jar 2017. Investorom výstavby je spoločnosť Primum s.r.o. .

Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravnú časť odkúpi mesto za sumu 3,2 milióna eur bez DPH až po tom, čo bude stavba dokončená skolaudovaná a zapísaná na liste vlastníctva. Podľa viceprimátora Jakuba Gajdošíka sa totiž kúpa dopravnej časti zrealizuje na základe zmluvy o budúcej zmluve.

Ak bude dopravnú časť vlastniť mesto, ročné výnosy z prenájmu dopravných zariadení a plôch budú predstavovať takmer 200 tisíc eur. Splátka úveru predstavuje ročne 150 tisíc eur.

Mesto sa opiera o fakt, že ekonomicky sú na dobrej úrovni, čo dáva garanciu, že k zadlžovaniu samosprávy nedôjde. Banská Bystrica tak po tridsiatich rokoch získa kontrolu nad strategickým miestom a bude rozhodovať o jeho budúcnosti.

Primátor mesta Ján Nosko je presvedčený, že sa im podarilo s investorom dohodnúť podmienky, najvýhodnejšie pre mesto a poslanci dnes rozhodli zodpovedne. „Všetko sa kreovalo dlhodobo a dnešným krokom sme vytvorili podmienky pre to, aby investor mohol začať na stavbe novej stanice naplno pracovať,“ dodal.

tsc_r4538.jpg

Vizualizácia: Primum s.r.o.

Hovorilo sa o vyššej sume

Pôvodne sa v súvislosti s kúpu dopravnej časti hovorilo o sume približne dvojnásobne vyššej ako odsúhlasených 3,2 milióna eur ( spolu s DPH pôjde o sumu viac ako 3,8 milióna eur), podľa Jakuba Gajdošíka však mesto stanovilo mantinely a finančné podmienky, za ktorých by do projektu išlo s podarilo sa im s investorom dohodnúť. Podľa neho je za snahou mesta odkúpiť dopravnú časť očakávanie, že po 30 rokoch bude mať mesto kontrolu nad dopravnou časťou stanice a bude tak môcť rozhodovať o jednej z kľúčových oblastí. „Tridsať rokov rozhodoval o osude stanice súkromník a všetci sme videli, ako to vyzeralo,“ dodal. Ďalším dôvodom je, že mesto chce zabezpečiť, aby na budúcu stanicu chodili aj spoje MHD, pričom cenotvorbu chcú nastaviť tak, aby nezaťažila mestský rozpočet.

Úver by sa mal splácať z príjmov v dopravnej časti

Mesto si na kúpu stanice chce vziať úver, ktorý by malo splácať tridsať rokov. Podľa poslanca a predsedu dopravnej komisie Mareka Modranského by však išlo o samosplácateľný mechanizmus: „Dôležité je, že mesto by získalo kontrolu nad verejnou dopravou v regióne. Bude ju tak môcť regulovať a mať kontrolu nad jej dostupnosťou pre obyvateľov. Prevádzka autobusovej stanice je daná zákonom. Úver a režijné náklady bude mesto splácať z poplatkov dopravcov.“

Časť poslancov neskrýva z kúpy obavy

Nezávislý poslanec Martin Klus si myslí, že mesto pred takýmto dôležitým rozhodovaním nedostatočne prediskutovalo ďalšie alternatívy dostavby a fungovania budúcej stanice. „Nie je nám jasná odpoveď, či by sa postavila autobusová stanica aj bez toho, aby mesto do nej vstúpilo,“ dodal.

Odkúpenie samotnej dopravnej časti bez komerčnej navyše považuje za rizikové, keďže to nemusí priniesť skutočný ekonomický efekt. „Investorovi sme vyslali signál, že môže podnikať bez rizika, čo považujem z hľadiska daňových poplatníkov za nešťastné,“ dodal.

Aj predseda klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva Pavol Katreniak podotkol, že nedostali jednoznačnú odpoveď na to, či by investor od projektu odstúpil, ak by mesto do neho nevstúpilo. Chýbalo im tiež, že zástupca investora sa mimoriadneho rokovania zastupiteľstva nezúčastnil.

„Úskalia vidíme predovšetkým v tom, že sa stanica rozostavia, investor to nebude vládať a budeme si musieť brať ďalší úver,“ doplnil Katreniak. Obavy však vyjadril aj z tridsaťročného splácania úveru: „Dnes sú úroky relatívne nízke, ale aká bude situácia o 5 – 10 rokov, je veľmi ťažké predpovedať. Navyše, aj autobusová doprava zaznamenáva v posledných rokoch pokles a s tým všetkým treba počítať,“ dodal.

Ako zdôvodňuje klub vo svojom stanovisku, nie sú proti stanici, obavy majú skôr z úverového zaťaženia. "Mesto sa odsúhlasením tohto zámeru zaviazalo pod hrozbou pokuty vo výške 100-tisíc eur, že v budúcnosti odkúpi dopravnú časť autobusovej stanice. Na to by si samospráva mala zobrať úver vo výške 3,8 milióna eur, čo zvýši celkový dlh mesta," konštatujú v stanovisku.

Viaceré výhrady architektov trvajú

Na zastupiteľstve chcel vystúpiť aj viceprezident Spolku architektov Slovenska Igor Teplan, poslanci však jeho vystúpenie neodhlasovali. K budúcemu architektonickému riešeniu stanice malo 26 banskobystrických architektov viacero výhrad už v minulosti a otvoreným listom sa ešte v prvej časti roka obrátili aj na primátora. Napriek tomu, že prišlo v projekte k niekoľkým úpravám, na väčšine pripomienok trvajú naďalej. „Máme obavy, aby sa nezopakovala situácia ako v prípade "staronového" mosta v Bratislave, ktorý vyvolal rozsiahle polemiky odbornej aj laickej verejnosti,“ dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  4. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  7. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  5. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  7. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  8. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  9. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 282
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 686
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 253
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 192
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 028
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 234
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 873
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 774
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 125
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 780

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Vedeli ste, že aj kuchynský olej môžete recyklovať?

Téma recyklácie hýbe svetom. Vedeli ste, že aj použitý olej z varenia má svoje opätovné využitie? V jeho zbere aktuálne pomáha spoločnosť Kaufland.

Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť

Hybnou silou udalostí Novembra 1989 boli aj na Slovensku umelci a študenti.

Situácia na Hrone sa upokojuje

Najhoršie na tom bola Závadka nad Hronom, situáciu tam aj naďalej monitorujú.

Situáciu  v Závadke aj ďalej monitorujú.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cesta pri Nitre je po nehode opäť prejazdná, polícia začala stíhanie

Nehodu neprežilo dvanásť ľudí z Kolíňan a Jelenca.

Päť tínedžerov, ktorí zomreli pri nehode, študovalo v Nitre. Zahynuli aj rodičia žiačky

Cestu, na ktorej sa stala tragédia, je už otvorená. Na úseku dočasne znížili rýchlosť.

V autobuse zomreli aj stredoškoláci. Medzi zranenými je aj šesťročný chlapec

V nitrianskej nemocnici hospitalizovali po nehode päť ľudí. Majú zranenia sleziny, oka aj tvárového skeletu.

Vybrali SME

Už ste čítali?