Pondelok, 22. apríl, 2019 | Meniny má Slavomír

Mesto Banská Bystrica odkúpi dopravnú časť budúcej autobusovej stanice

Časť mestských poslancov na mimoriadnom zastupiteľstve však poukázala aj na riziká kúpy a ďalšie úverové zaťaženie mesta.

Terminal Shopping CenterTerminal Shopping Center(Zdroj: arcív investora)

BANSKÁ BYSTRICA. Dopravnú časť budúcej autobusovej stanice, ktorá nahradí 30 rokov rozostavaný a nikdy nedokončený skelet, odkúpi po jej dokončení mesto. Rozhodli o tom na dnešnom mimoriadnom zastupiteľstve mestskí poslanci. Za kúpu dopravnej časti hlasovali poslanci z klubu Smer – SD a pridali sa aj niektorí nezávislí poslanci. Proti boli členovia klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva tiež nezávislý poslanec Martin Klus.

Nová stanica, ktorá bude mať okrem dopravnej aj rozsiahlu obchodnú časť ako súčasť Terminal centra, má byť dokončená na jar 2017. Investorom výstavby je spoločnosť Primum s.r.o. .

Dopravnú časť odkúpi mesto za sumu 3,2 milióna eur bez DPH až po tom, čo bude stavba dokončená skolaudovaná a zapísaná na liste vlastníctva. Podľa viceprimátora Jakuba Gajdošíka sa totiž kúpa dopravnej časti zrealizuje na základe zmluvy o budúcej zmluve.

Ak bude dopravnú časť vlastniť mesto, ročné výnosy z prenájmu dopravných zariadení a plôch budú predstavovať takmer 200 tisíc eur. Splátka úveru predstavuje ročne 150 tisíc eur.

Mesto sa opiera o fakt, že ekonomicky sú na dobrej úrovni, čo dáva garanciu, že k zadlžovaniu samosprávy nedôjde. Banská Bystrica tak po tridsiatich rokoch získa kontrolu nad strategickým miestom a bude rozhodovať o jeho budúcnosti.

Primátor mesta Ján Nosko je presvedčený, že sa im podarilo s investorom dohodnúť podmienky, najvýhodnejšie pre mesto a poslanci dnes rozhodli zodpovedne. „Všetko sa kreovalo dlhodobo a dnešným krokom sme vytvorili podmienky pre to, aby investor mohol začať na stavbe novej stanice naplno pracovať,“ dodal.

tsc_r4538.jpg

Vizualizácia: Primum s.r.o.

Hovorilo sa o vyššej sume

Pôvodne sa v súvislosti s kúpu dopravnej časti hovorilo o sume približne dvojnásobne vyššej ako odsúhlasených 3,2 milióna eur ( spolu s DPH pôjde o sumu viac ako 3,8 milióna eur), podľa Jakuba Gajdošíka však mesto stanovilo mantinely a finančné podmienky, za ktorých by do projektu išlo s podarilo sa im s investorom dohodnúť. Podľa neho je za snahou mesta odkúpiť dopravnú časť očakávanie, že po 30 rokoch bude mať mesto kontrolu nad dopravnou časťou stanice a bude tak môcť rozhodovať o jednej z kľúčových oblastí. „Tridsať rokov rozhodoval o osude stanice súkromník a všetci sme videli, ako to vyzeralo,“ dodal. Ďalším dôvodom je, že mesto chce zabezpečiť, aby na budúcu stanicu chodili aj spoje MHD, pričom cenotvorbu chcú nastaviť tak, aby nezaťažila mestský rozpočet.

Úver by sa mal splácať z príjmov v dopravnej časti

Mesto si na kúpu stanice chce vziať úver, ktorý by malo splácať tridsať rokov. Podľa poslanca a predsedu dopravnej komisie Mareka Modranského by však išlo o samosplácateľný mechanizmus: „Dôležité je, že mesto by získalo kontrolu nad verejnou dopravou v regióne. Bude ju tak môcť regulovať a mať kontrolu nad jej dostupnosťou pre obyvateľov. Prevádzka autobusovej stanice je daná zákonom. Úver a režijné náklady bude mesto splácať z poplatkov dopravcov.“

Časť poslancov neskrýva z kúpy obavy

Nezávislý poslanec Martin Klus si myslí, že mesto pred takýmto dôležitým rozhodovaním nedostatočne prediskutovalo ďalšie alternatívy dostavby a fungovania budúcej stanice. „Nie je nám jasná odpoveď, či by sa postavila autobusová stanica aj bez toho, aby mesto do nej vstúpilo,“ dodal.

Odkúpenie samotnej dopravnej časti bez komerčnej navyše považuje za rizikové, keďže to nemusí priniesť skutočný ekonomický efekt. „Investorovi sme vyslali signál, že môže podnikať bez rizika, čo považujem z hľadiska daňových poplatníkov za nešťastné,“ dodal.

Aj predseda klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva Pavol Katreniak podotkol, že nedostali jednoznačnú odpoveď na to, či by investor od projektu odstúpil, ak by mesto do neho nevstúpilo. Chýbalo im tiež, že zástupca investora sa mimoriadneho rokovania zastupiteľstva nezúčastnil.

„Úskalia vidíme predovšetkým v tom, že sa stanica rozostavia, investor to nebude vládať a budeme si musieť brať ďalší úver,“ doplnil Katreniak. Obavy však vyjadril aj z tridsaťročného splácania úveru: „Dnes sú úroky relatívne nízke, ale aká bude situácia o 5 – 10 rokov, je veľmi ťažké predpovedať. Navyše, aj autobusová doprava zaznamenáva v posledných rokoch pokles a s tým všetkým treba počítať,“ dodal.

Ako zdôvodňuje klub vo svojom stanovisku, nie sú proti stanici, obavy majú skôr z úverového zaťaženia. "Mesto sa odsúhlasením tohto zámeru zaviazalo pod hrozbou pokuty vo výške 100-tisíc eur, že v budúcnosti odkúpi dopravnú časť autobusovej stanice. Na to by si samospráva mala zobrať úver vo výške 3,8 milióna eur, čo zvýši celkový dlh mesta," konštatujú v stanovisku.

Viaceré výhrady architektov trvajú

Na zastupiteľstve chcel vystúpiť aj viceprezident Spolku architektov Slovenska Igor Teplan, poslanci však jeho vystúpenie neodhlasovali. K budúcemu architektonickému riešeniu stanice malo 26 banskobystrických architektov viacero výhrad už v minulosti a otvoreným listom sa ešte v prvej časti roka obrátili aj na primátora. Napriek tomu, že prišlo v projekte k niekoľkým úpravám, na väčšine pripomienok trvajú naďalej. „Máme obavy, aby sa nezopakovala situácia ako v prípade "staronového" mosta v Bratislave, ktorý vyvolal rozsiahle polemiky odbornej aj laickej verejnosti,“ dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 18 931
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 553
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 043
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 642
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 873
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 432
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 402
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 654
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 469
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 080

Hlavné správy z MY Bystrica

Opitý motocyklista z Polomky unikal polícii,v Bacúchu narazil do plota

Pri dychovej skúške mu namerali 1,92 promile alkoholu.

Popredný ovocinár, profesor Ivan Hričovský, ponúkol záhradkárom cenné rady

V rámci projektu obnovy historického ovocného sadu v Brezne radil záhradkárom naslovovzatý odborník v oblasti ovocinárstva a záhradníctva. Predviedol aj názorné ukážky správneho orezávania ovocných drevín.

Záujem bol veľký.
Zápisky organistu (2)

Ako sa slávili obrady Veľkého piatku a Veľkonočná vigília v Paríži pár dní po požiari Notre Dame

Banskobystrický organista Matúš Kucbel strávil veľkonočné trojdnie v Paríži iba pár dní po požiari Notre Dame. Prečítajte si druhú časť jeho parížskych zápiskov.

Veľkonočná vigília v chráme Saint Sulpice

Motorkár narazil do auta, ktoré išlo pred ním

Nehoda sa stala včera v Podbrezovej, motorkár nedodržal bezpečnú vzdialenosť.

Jeho kraslice obdivujú aj ženy. Pre Milana Dobrotu je to relax

Muži, ktorí dokážu na Slovensku zdobiť kraslice, sú skôr raritou. Banskobystričan Milan Dobrota je dôkazom, že zdobenie kraslíc vôbec nemusí byť výhradne ženskou záležitosťou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Plot rozdeľuje Nitranov, jedni ho chcú, druhí nie. Oficiálne chráni zeleň

Pletivo za tisíce eur má chrániť zeleň. Postavili ho však najmä kvôli parkovacím miestam.

Noc horských záchranárov z Malej Fatry. Z jednej akcie museli ísť do druhej

Horskí záchranári pomáhali vyčerpaným i strateným turistkám zo zahraničia.

Vybrali SME

Už ste čítali?