Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Vetranie v najdlhšom železničnom tuneli Slovenska dočasne odstavili

Vyžiadala si to porucha ložísk na motore.

Čremošniansky tunel začali stavať v roku 1936. Čremošniansky tunel začali stavať v roku 1936. (Zdroj: archív Júliusa Burkovského )

HARMANEC. Čremošniansky tunel medzi Turčianskymi Teplicami a Banskou Bystricou, ktorý je jedným z mála železničných tunelov na Slovensku s núteným vetraním motormi poháňaných ventilátorov, prechádza aktuálne opravou.

Vyžiadala si ju porucha ložísk na motore. Vetranie v tuneli je preto na čas odstavené.

Ako pre TASR uviedla zástupkyňa riaditeľky Odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová, opravený motor v Čremošnianskom tuneli bol už vo februári osadený, avšak následne boli zistené iné technické problémy, a to s remeňovými prevodmi. "Tieto problémy nebolo možné zo strany ŽSR predpokladať. Keďže v tomto prípade ide tiež o časovo náročné opravné práce, predpoklad uvedenia do prevádzky je orientačný približne koniec júna 2018," uviedla.

Skryť Vypnúť reklamu

Komínový ťah

ŽSR sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. "komínovým ťahom" alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov.

V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu štyri tunely okrem Čremošnianskeho, kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie, aj Bratislavský tunel č.1, Bralský kde je otvorené vetranie komínovým ťahom a Bujanovský.

Vetranie, či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené, slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO) Čítajte 

Slovenský unikát

"V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projektovom návrhu. Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách," vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák. Čremošniansky tunel je z pohľadu vetrania slovenským unikátom.

Dĺžka tunela je 4 697 metrov, otvorili ho v roku 1940. Ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli, má výšku 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 854
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 766
  3. Aká je chémia vôní 13 398
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 810
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 683
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 234
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 759
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 407
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 177
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 013
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Barani zlomili Liptákov až v predĺžení

Hokejisti HC'05 Banská Bystrica zvíťazili v dohrávke 19. kola Tipos extraligy nad MHK 32 Liptovský Mikuláš 4:3 po predĺžení.

Hunter Drew a Alex Tamáši

Parčík na ulici M. Rázusa bude niesť meno po hercovi Ivanovi Palúchovi

V tomto priestore už umiestnili pamätnú tabuľu ako spomienku na výnimočnú hereckú osobnosť.

V parčíku umiestnili pamätnú tabuľu výnimočnej hereckej osobnosti

V múzeu otvoria Predvianočný rínok

Advent Stredoslovenského múzea bude aj v znamení remesiel.Múzeum tak chce pomôcť remeselníkom, ktorí sú tento rok v zložitej situácii.

Medovníková chalúpka.

Banskobystrická župa otvorila v meste inovačné centrum Innolabb

Okrem získavania vedomostí a zručností či spoznávania nových ľudí, získajú návštevníci Innolabu prístup k rôznym technológiám.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

V Okoličnom zhorel človek

Tragédia sa stala v stredu popoludní.

Už ste čítali?