Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Vetranie v najdlhšom železničnom tuneli Slovenska dočasne odstavili

Vyžiadala si to porucha ložísk na motore.

Čremošniansky tunel začali stavať v roku 1936. (Zdroj: archív Júliusa Burkovského )

HARMANEC. Čremošniansky tunel medzi Turčianskymi Teplicami a Banskou Bystricou, ktorý je jedným z mála železničných tunelov na Slovensku s núteným vetraním motormi poháňaných ventilátorov, prechádza aktuálne opravou.

Vyžiadala si ju porucha ložísk na motore. Vetranie v tuneli je preto na čas odstavené.

Ako pre TASR uviedla zástupkyňa riaditeľky Odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová, opravený motor v Čremošnianskom tuneli bol už vo februári osadený, avšak následne boli zistené iné technické problémy, a to s remeňovými prevodmi. "Tieto problémy nebolo možné zo strany ŽSR predpokladať. Keďže v tomto prípade ide tiež o časovo náročné opravné práce, predpoklad uvedenia do prevádzky je orientačný približne koniec júna 2018," uviedla.

Článok pokračuje pod video reklamou

Komínový ťah

ŽSR sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. "komínovým ťahom" alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov.

V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu štyri tunely okrem Čremošnianskeho, kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie, aj Bratislavský tunel č.1, Bralský kde je otvorené vetranie komínovým ťahom a Bujanovský.

Vetranie, či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené, slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

Prečítajte si tiež: Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Slovenský unikát

"V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projektovom návrhu. Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách," vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák. Čremošniansky tunel je z pohľadu vetrania slovenským unikátom.

Dĺžka tunela je 4 697 metrov, otvorili ho v roku 1940. Ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli, má výšku 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 723
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 638
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 575
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 558
  8. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 7 059
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 711

Hlavné správy z MY Bystrica

Študentov súkromného gymnázia v Podbrezovej už vzdeláva ich náučný chodník

V areáli Súkromného gymnázia Železiarne Podbrezová otvorili vo štvrtok náučný chodník Activity, ktorý si v uplynulých dňoch vybudovali sami študenti.

V roku 2019 začnú transplantovať pankreas v banskobystrickej nemocnici

Do programu sa zapojilo viac ako 100 lekárov, sestier a ďalších zdravotníckych pracovníkov.

Poďte s nami na koncert Zuzky Smatanovej zdarma

Dva lístky na koncert môžete získať zdarma k ročnému predplatnému MY - Banskobystrické noviny.

Dušičkové trhy sa začnú o týždeň

Vodiči, ktorí chcú zaparkovať pri rímskokatolíckom cintoríne v centre mesta, musia na Matuškovej ulici počítať aj so zmenou dopravného značenia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Európska komisia odobrila projekt výstavby D3 na Kysuciach

Dobrá správa prišla z Bruselu, peniaze sa ujdú aj diaľničnému úseku na Kysuciach.

Ďalší medveď už po Veľkej Fatre behá bez obojka

​​​​​​​Množstvo príprav potrebovali ochranári, kým sa im podarilo šípkou uspať medveďa Žiga, ktorému sa neodopol obojok snímajúci jeho pohyb. Vyšlo to až na druhý pokus.

Vybrali SME

Už ste čítali?