Utorok, 22. január, 2019 | Meniny má Zora

Vetranie v najdlhšom železničnom tuneli Slovenska dočasne odstavili

Vyžiadala si to porucha ložísk na motore.

Čremošniansky tunel začali stavať v roku 1936. (Zdroj: archív Júliusa Burkovského )

HARMANEC. Čremošniansky tunel medzi Turčianskymi Teplicami a Banskou Bystricou, ktorý je jedným z mála železničných tunelov na Slovensku s núteným vetraním motormi poháňaných ventilátorov, prechádza aktuálne opravou.

Vyžiadala si ju porucha ložísk na motore. Vetranie v tuneli je preto na čas odstavené.

Ako pre TASR uviedla zástupkyňa riaditeľky Odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová, opravený motor v Čremošnianskom tuneli bol už vo februári osadený, avšak následne boli zistené iné technické problémy, a to s remeňovými prevodmi. "Tieto problémy nebolo možné zo strany ŽSR predpokladať. Keďže v tomto prípade ide tiež o časovo náročné opravné práce, predpoklad uvedenia do prevádzky je orientačný približne koniec júna 2018," uviedla.

Komínový ťah

ŽSR sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. "komínovým ťahom" alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov.

V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu štyri tunely okrem Čremošnianskeho, kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie, aj Bratislavský tunel č.1, Bralský kde je otvorené vetranie komínovým ťahom a Bujanovský.

Vetranie, či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené, slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

Prečítajte si tiež: Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Slovenský unikát

"V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projektovom návrhu. Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách," vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák. Čremošniansky tunel je z pohľadu vetrania slovenským unikátom.

Dĺžka tunela je 4 697 metrov, otvorili ho v roku 1940. Ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli, má výšku 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  3. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  2. Relaxačná zóna v záhrade
  3. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  4. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  5. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  6. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  7. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  8. Functional spaces for creative dwellers
  9. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  10. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 846
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 222
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 13 896
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 9 220
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 7 268
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 7 054
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 586
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 6 035
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 868
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 031

Hlavné správy z MY Bystrica

Pri protipovodňových opatreniach už k zmene technického riešenia nepríde

Protipovodňové opatrenia pri Hrone sa v prípade vhodných klimatických podmienok začnú realizovať čo najskôr. Aktivisti s pripomienkami k protipovodňovým opatreniam neuspeli.

Opitý šofér skončil v snehu, mal 2,5 promile

Poriadne opitého šoféra, ktorý mal navyše aj zakázané jazdiť, chytili policajti pri Banskej Štiavnici.

V Tajove horí podkrovie súkromného autoservisu

Hasiči zasahujú pri požiari podkrovných priestorov v objekte súkromného autoservisu pri rodinnom dome v obci Tajov pri Banskej Bystrici.

V okrese Brezno môže nočná teplota klesnúť pod mínus dvadsať stupňov

Pre okres Brezno platí druhý stupeň výstrahy, pre Banskú Bystricu prvý.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zatmenie Mesiaca prinieslo krásne momenty. Ľuďom nevadil mráz ani nevyspatosť

Prinášame neopakovateľné zábery z Banskej Bystrice a ďalších miest sveta.

V dvoch firmách v Námestove chcú zamestnanci štrajkovať

Odborári dvoch firiem v Námestove vyhlásili štrajkovú pohotovosť. V jednej z nich sa nedohodli s vedením na raste miezd, v druhej ani na znení kolektívnej zmluvy.

V Modre sa zrazili tri autá, dvaja z vodičov nafúkali

Včera navečer sa v Modre zrazili tri autá, dvaja vodiči nafúkali.

Cyklotrasa spojí Trenčín s čekým hradom Brumov

Výstavbu minulý rok odložili pre problémy s verejným obstarávaním na českej strane.

Vybrali SME

Už ste čítali?