Slovák mal k dispozícii zmluvu ako Leclerc, chcel ho aj tím F1, obe ponuky musel odmietnuť

Na trati súperil aj so Sainzom či Albonom.

Richard Gonda.Richard Gonda. (Zdroj: koláž MY (zdroj foto: Šenkýř Motorsport a instagram R. Gondu))

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrický rodák patril k obrovským motoristickým talentom, je najúspešnejším slovenským jazdcom z pohľadu množstva víťazstiev v medzinárodných pretekoch, získaných pole position a percentuálne najvyššou šancou na víťazstvo v pretekoch.

Netreba zabúdať ani na jeho obrovský úspech, keď sa stal šampiónom európskej série F3 Open Cup, či druhé miesto vo svetovej sérii prototypov Renault, či tretiu priečku v prestížnej sérii Formula Acceleration 1. O Richarda Gondu sa svojho času zaujímala aj Ferrari Academy.

SkryťVypnúť reklamu

„V roku 2016 takúto zmluvu podpísal Charles Leclerc. K dispozícii som ju mal aj ja, ale kvôli finančným dôvodom sa nám na ňu nepodarilo zareagovať,“ prezradil bez okolkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre Richarda Gondu je motoristický šport všetkým, prakticky ním žije neustále. Keď sa nevenuje povinnostiam vo svojom aktuálnom tíme Šenkýř Motorsport, tak spolukomentuje preteky Formuly 1.

Prvá časť rozhovoru Kto by bol v ideálnom tíme F1 Richarda Gondu? Meno jedného pilota vás prekvapí Čítajte 

Po tom, ako sme s Richardom Gondom rozobrali kráľovnú motoristického športu, sa v druhej časti interview venujeme jeho úspešnej pretekárskej kariére.

Nedávno uplynulo 11 rokov od vášho triumfu v pretekoch F3 na okruhu v Barcelone. Ako si na toto víťazstvo spomínate?

Nedávno som si uvedomil, že je to už pár rokov dozadu. Bol to jeden z najdôležitejších úspechov v mojej kariére. Nielen po výsledkovej stránke, ale predovšetkým pre mentálne nastavenie. Veľmi rád na to celé spomínam. Bol som členom španielskeho tímu Drivex, kde skvelo fungovala vzájomná podpora a chémia.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

V tom čase mi veľmi intenzívne pomáhala sestra Klaudia pri manažovaní všetkých vecí okolo motoršportu, za čo som jej veľmi vďačný. Prehĺbilo to náš súrodenecký vzťah, všetkým sme prechádzali spoločne, úspechmi aj neúspechmi. Veľmi si vážim, čo tieto roky znamenali a vytvorili.

Vyhrali ste na legendárnych tratiach ako LeMans, Spa-Francorchamps, Monza, Silverstone, Hungaroring, Nürburgring... Ktorý triumf chutil najviac?

Víťazstvo v prvých pretekoch sezóny je vždy super, pretože to poriadne nakopne celý tím. A emotívne je to na významnom podujatí, kde príde množstvo domácich fanúšikov, ktorých chcete potešiť a zdieľať to s nimi v daný moment. Takže pre mňa to bol zväčša najbližší Hungaroring.

Nezabudnuteľný moment vznikol v jednej sezóne v Monze, kde mi Taliani na pódiu - snáď nechtiac, pustili slovinskú hymnu namiesto našej. Dole som videl množstvo nechápajúcich výrazov Slovákov, ale ako som sa vrátil do boxov, všetci začali spievať „Nad Tatrou sa blýska“ a to bolo extrémne silné!

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujímať Krásne formuly, rýchle autá a množstvo fanúšikov. Návrat pretekov do vrchu v Čiernom Balogu sa vydaril Čítajte 

Apropo, vediete si nejakú súkromnú štatistiku vašich víťazstiev a úspechov? Viete, koľko pretekov v kariére ste doposiaľ vyhrali?

Na tieto štatistiky nie som. Nedávno pri sťahovaní, keď som trofejam hľadal nové miesto, som zaspomínal na všetky tieto podujatia. Čo si evidujem, sú výstupy z jazdeckých brífingov, to je užitočné.

Vaším najväčším úspechom celej kariéry bol zisk majstrovského titulu v roku 2013 v prestížnej sérii European F3 Open Cup. V šestnástich pretekoch ste 7-krát vyhrali, 11-krát ste stáli na pódiu, 9-krát ste štartovali z prvej pozície a celkovo 7-krát ste zajazdili najrýchlejšie kolo pretekov. To znie ako sezóna snov.

Znie to super, keď sa k tomu spätne vraciame (smiech). No dôležité počas sezóny je neuvedomovať si to a nepočítať body dopredu. Vytvára to zbytočný tlak. Vždy sa snažím sústrediť sa na to, čo prichádza, a zvládnuť to najlepšie, ako viem.

Za ďalší obrovský úspech určite môžeme považovať druhé miesto v svetovej sérii Renault v roku 2015, kde ste jazdili za ART Junior Team. Ako si na to spomínate?

Tu sme nejazdili formulami, ale prototypmi, zjednodušene sa dá povedať, že v tom období to bol šampionát najrýchlejších „áut“ , ktoré mali strechu nad hlavou. Tiež to bolo fantastické obdobie, keď na preteky chodilo v priemere 100-tisíc fanúšikov za víkend. Postaviť sa na pódium pred plnými tribúnami vo mne vždy vyvolalo zimomriavky.

Bola to sezóna, ktorú som mohol a aj mal vyhrať. Niekde v trištvrtine ročníka som mal pred pretekmi v Silverstone dosť veľký bodový náskok, no v dôležitej kvalifikácii prišli technické poruchy na brzdách a mal som veľkú nehodu.

Tým pádom som musel štartovať zo zadných pozícií do oboch pretekov, kde jeden a ten istý súper, na ktorého mám kvôli tomu ťažké srdce doteraz, mi pri predbiehacom manévri spôsobil defekt. V prvých pretekoch na jednom kolese, na druhý deň z druhej strany na druhom kolese, preteky som nedojazdil a body nezískal.

V konečnom hodnotení som na lídra stratil napokon 5 bodov a skončil druhý. Škoda, niekedy športové šťastie nejde oproti a je potrebné sa s tým vyrovnať.

Na konci roku 2015 ste úspešne absolvovali oficiálne testovanie Formuly Renault 3.5 v juniorskom tíme F1 Lotus a ako prvý Slovák ste sa zúčastnili aj oficiálnych posezónnych testov GP2 Series na okruhu Yas Marina v Abú Dhabi v tíme MP Manor. Aj napriek týmto úspechom sa vám následne nepodarilo nazrieť do F2, prípadne F1. Jednoduchá otázka, prečo?

Na jednoduchú otázku je jednoduchá odpoveď. Dôvodom boli financie. Motoristický šport je nesmierne náročný práve z finančného hľadiska. Až po úroveň Formuly 1 si pilot musí zabezpečovať peniaze na kariéru sám. A tu sme narazili na to, že sa Slovensko v podpore motoršportu nedá porovnávať s Anglickom, Nemeckom, USA... Jednoducho to nesadlo. A to aj napriek tomu, že sme mali ponuku v F1 tíme a aj Ferrari Academy.

Prezradím pikošku, v roku 2016, keď podpísal túto zmluvu s Ferrari Charles Leclerc, tak som ju mal k dispozícii aj ja, ale kvôli finančným dôvodom sa nám na ňu nepodarilo zareagovať. Takisto sme v tom období komunikovali aj s vtedajším tímom Sauber, tiež to celé padlo na peniazoch.

Na jednej strane som veľmi rád, že sa mi po športovej stránke darilo, na druhej strane to bol vždy vnútorný boj vyrovnať sa s tým, že jediným obmedzením sú financie. Napriek maximálnemu úsiliu celej rodiny a všetkých podporovateľov.

Myslíte si, že je reálne, aby malo Slovensko niekedy jazdca v F1?

Čo je skvelé, samotná F1 je veľmi obľúbená. Fakt ma teší, že mladí ľudia a tínedžeri to sledujú a baví ich to. Je to pozitívne a tým pádom by sme zrejme všetci chceli, aby sme jedného dňa mali Slováka v F1. A či je to reálne? Máme tu šikovných mladých pilotov, ktorí sú na ceste hore. Pokiaľ budú mať výsledky a dostatočné financie, tak snáď áno.

Takže aby sa nejaký talentovaný chlapec presadil na Slovensku v motoristickom športe, je to najmä o peniazoch?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAX6K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  2. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  3. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 135
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 702
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 755
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 385
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 486
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 114
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 884
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 533
  1. Peter Vernarec: Susedská hranica a plot: Čo môžete postaviť a kde?
  2. Marian Vojtko: Gustík, poď! Naučím ťa lietať.
  3. Viktor Pamula: Nikdy viac
  4. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre
  5. Irena Šimuneková: Gánovske slaniská
  6. Martin Škopec Antal: "Socializmus s ľudskou tvárou"? Propagandistická odrhovačka!
  7. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  8. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 994
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 13 843
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 668
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 577
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 975
  6. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 7 369
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 345
  8. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 5 130
  1. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  2. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  3. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  4. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  5. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  7. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  8. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy


Ilustračné foto.

Vodiči musia rátať s dopravnými obmedzeniami.


1

Ilustračné foto.

Vodiči musia rátať s dopravnými obmedzeniami.


1
Lenka Szántóová je komandujúca.

Kľúčové sú jej rýchle rozhodnutia, zachraňujú prevádzku železnice.


Kevin O´Neil

Vyradilo ho zranenie.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu